Ако по пътеката на времето има някакво общо съгласие:то е, че децата са лика и прилика с родителите си не само физически, но и в духовен аспект.
Христо по характер беше взел от баща си едрият ръст, а от майка си тихата непримиримост и воля да пази личното си пространството и да не се влияе от хорските приказки. Една усмихната неотстъпчивост да търси изход от събитията в живота си, въпреки че в душата му твърде рано се наслоиха горчилки.
В село Раздел той успя да се запознае с един млад даскал на име Михаил, който след казармата бе назначен за прогимназиален начален преподавател в училището. Михаил Бойчев бе завършил гимназия в Ямбол и беше разпределен да учителства в приграничните села, като ползва привилегията след три години да запише педагогика,и бъде отново разпределен. Такива бяха законите на Просветното министерство, защото вече беше започнало обезлюдяването на селата от Странджанскосакарският край,както и останалите села край границата.
След кооперирането населението търсеше препитание по големите градове, защото земеделието и скотовъдството изискваха по-малко хора, нали механизацията навлезе в двата отрасъла?
Христо дежуреше на овчарника по цяла седмица и след това почиваше в къщата на свако си, докато дойде време да смени бай Стоил,с който се грижеха за 250 овце,а те започваха да се багнят* през декември, та хващаше още януари и февруари. Тогава овчарите не знаеха ни ден, камо ли пък нощ.В такива моменти управата на ТКЗС-то назначаване по още един човек на смяна, за да продължи обагнянето с постоянна бдителност.Въобще,традиция е българите да се грижат за живата стока и сега, въпреки кооперирането;тази традиция се поддържаше по силата на инерцията, че все пак тези животни са взети от тях и им бяха смисъла на живота и любовта към миналото...
Докато даскал Михаил беше във ваканция,реши срещу надница да дежури с Христо. Управата на овцевъдите,поради липса на други желаещи склони да назначи Михаил.
Заб:обагняне-когато овцете добиват потомство
Следва продължение...
© Стойчо Станев Всички права запазени
Да се надяваме да бъде все така интересно.