Появиха се първите признаци на недоимък в крепостта.
Населението и многобройния турски гарнизон беше в остър недостиг на храна!
"Великодушието е признак на сила!" - този цитат от мисъл на Гай Юлий Цезар, беше жест от страна на българските обсадни части, които пропуснаха в Одрин по ж.п. линията няколко влака с провизии в града.
Взводът на подофицер Кольо Гатев бе преминал на бойни дежурства и патрулни обходи преди Коледа и Нова година.Всеки офицер и войник получи по празниците храна и колети от близките си и от доброволчески организации; и това донякъде компенсира мъките на стотици хиляди страдащи вътре и вън от крепостта...Да не забравяме, че населението на Одрин е разнородно по състав. Цели семейства с малките им деца--турци,българи, арменци и гърци станаха заложници на войната:за едни,справедлива и освободителна,за други-нападателна и опустошителна,за трети като Великите сили - изгодна, защото други воюваха за техните интереси.
Цар Фердинанд Първи Български, чийто щаб беше в Стара Загора, внимателно следеше хода на войната и международните отзиви за нея.Този млад австроунгарски офицер,завършил Терезианската военна академия;потомствен принц и наследник на династията на Сакс-Кобург и Гота, прие през 1887 г. да стане български княз след покана,и одобрен от Народното събрание.
След Съединението на Княжество България с Източна Румелия и победната Сръбско-българска война през 1885 г.България се озова в перманентна криза.Изолирана от всички Велики сили, защото въпреки Берлинския договор,тя дръзко го наруши!
Цената бе платена с победата над Сърбия.
Но Русия и Цар Александър Трети, Всерусийският Император не простиха на първия български княз Александър Първи Батенберг!
И след преврат през 1886 г.от офицери-русофили,бе арестуван,за незачитане на руските интереси и отпратен към границата,по посока на Русия...
Но в този решителен за държавата момент Стефан Стамболов и групата около него,която систематично се противопоставяше на руските опити да влияе на младият български княз,в качеството си на Председател на Народното събрание,състави Регентски съвет и след като го оглави извърши контрапреврат! Стефан Стамболов
арестува, осъди и разстреля разбунтувалите се офицери и върна Княз Александър Първи Батенберг на престола. Тези от офицерите и някои от политическите си противници,които не съумя да задържи во време, избягаха в Русия и останаха в изгнание.
За да предотврати външните вмешателства и вътрешната нестабилност Негово Височество Княза прие да абдикира! Племенник на Руският Император и на Кралица Виктория,участник в Освобождението на България като подполковник в руската армия, този благороден момък,който прие да кръсти сина си Крум и дъщеря си Цвета,остави княжеството в този тревожен момент, защото такава бе волята на вуйчо му Цар Александър Трети!Руският Император игнорира изцяло младото Българско княжество,което остана без монарх и пое пътя,начело с непримиримия Стамболов към конституционна криза. Път с много неизвестни и нелеки решения, за някакъв надежден изход...
Народното събрание и Стамболов поканиха датският принц Валдемар, но той под давление на Русия отказа да заеме овакантения български престол.
И все пак българска делегация,излъчена от Четвъртото Обикновено Народно събрание,успя да убеди и покани за Княз, младият поручик от Австроунгарската армия и потомствен Принц от династията на Сакс-Кобург Гота и Кохари-Фердинанд, син на Принц Аугуст фон Сакс Кобург Гота и Кохари и Принцеса Климентина Бурбон--Орлеанска, дъщеря на последния френски крал Луи-Филип.
И сега този потомък на кралските дворове в цяла Европа успя за времето от идването си до този момент да превъоръжи и създаде,заедно със своите генерали такава армия по пруски образец, че тя стоеше пред вратите на Одрин и чакаше височайшата му заповед да започне атаката!
© Стойчо Станев Всички права запазени
Приеми моите сърдечни поздрави и пожелания за нови творчески търсения!