Имам две симпатични колежки в работата си - Калинка и Еленка. И двете са на под 30 години. Назначиха ги по едно и също време преди около година.
Онзи ден (бюрата ни в офиса са едно до друго) станах неволен свидетел на следния прелюбопитен разговор:
Калинка:
- Ох, нямам търпение да се прибера за да си дочета книгата.
Еленка:
- Каква книга, бе кака?
Това обръщение помежду им в началото ужасно ме дразнеше. После, слава Богу, установих, че няма да се разпространи и към мен (все пак наистина съм им "кака") и го преглъщам мълчаливо.
Калинка:
- "Оцеола".
Еленка:
- "Оцеола"? Какво е това?
Тук не се сдържах и възкликнах:
- Как! Не си ли чела "Оцеола"?
Калинка (почти едновременно с мен, но не така възмутено):
- Не си ли чела "Оцеола"? Ами за индианци се разправя.
Еленка:
- Кака, аз книги не чета.
Изумлението ми започна да прелива като кипнало мляко.
- Тези книги не се ли четат в детска възраст? - питам кротко аз.
Друг колега:
- Да бе, не се ли включваха в списъка със задължителни книги за четене през лятото?
Еленка:
- Аз този списък само като го видех и - директно в коша! Пълна досада!
Аз:
- Защо така?
Калинка (настоява):
- Защо бе, много си е хубава книгата! Аз после и за други индианци ще прочета!
Еленка:
- Кака, като бях в първи клас, учителката ни заведе в библиотеката да си изберем книжки. На масата бяха струпани коя от коя по-скъсани. Аз взех най-скъсаната. За някакъв телефон.
Аз:
- "Приказки по телефона" от Джани Рудари?
Еленка:
- Да, същата. Та взех я аз вкъщи, взех на татко големия скоч и мнооого внимателно я подлепих всяка страница отгоре до долу с широка прозрачна лента. После сглобих и самите страници. Татко вдигна по едно време скандал къде му изчазнал големият скоч. Уплаших се и не му казах тогава. Когато дойде време да връщаме книгата, аз много горда от себе си я занесох в библиотеката. "Хареса ли ти?" - попита ме библиотекарката. Очите ми станаха на палачинки. Тъкма се канех да я попитам: "А на вас хареса ли ви как съм я залепила?". "Много хубава книга, нали?" - продължи библиотекарката. Усмихнах се. Времето не ми беше стигнало да я прочета.
Калинка и Еленка са завършили висше образование.
© Павлина Гатева Всички права запазени