7.01.2014 г., 23:19 ч.

Подаръкът на Дядо Мраз 

  Проза » Разкази
887 0 6
3 мин за четене

              Бях в първи клас. С учителката ни подготвихме  малка програма за посрещане на Дядо Мраз. Всички деца от класа  имаха някаква роля в този спектакъл. Шест от момиченцата бяха балеринки и щяха да танцуват и пеят, две момченца трябваше да кажат по едно стихотворение, а останалата групичка, в която бях и аз, трябваше да напишем писма до Дядо Мраз, с нашите желания за подарък, който да ни донесе.
            Дойде денят на представлението. Сигурно е имало и други групи, защото  бяхме в театъра. На сцената имаше красива елха, богато украсена с играчки, гирлянди и пръчици бенгалски огън.
             Зазвъняха звънчетата и се появиха дядо Мраз, Снежанка и две джуджета, които носеха големия чувал с играчки. Старецът беше висок, снажен, с червени кожух и шапка, с бели мустаци и дълга, бяла брада, а Снежанка - цялата бяла от шапчицата до пантофките. Дядо Мраз седна на подадения му стол и започна да раздава подаръците. Преди това момиченцата му изпяха две песнички, а момченцата му казаха по едно стихотворение. Едното малко се пообърка, но бързо се оправи. Дойде и нашият ред. Излезе напред едното момче и каза, че е написало писмо, в което иска самолетче. Добрият старец бръкна в чувала и му даде камионче. Другото момче искало комионче, а получи самолетче. Дядо Мраз си разбра грешката, размени им подаръците и децата се усмихнаха доволни. Изредиха се и момиченцата - кое получи кукленско сервизче, кое пъстра книжка с много картинки. Аз бях последна. Дядо Мряз бръкна във вече празния чувал и ми подаде едни червени пантофки.
            - Но аз ти писах да ми донесеш спяща кукла, такава с дълги, къдрави руси коси, със сини очички, които да отворя и затваря и да вика”мама”, а ти ми носиш пантофки... Не ти ги ща!... Искам си куклата! – изкрещях аз и ядосано захвърлих пантофките на земята, а после се разплаках. – Ти си лош Дядо Мраз!...
            Залата гърмеше от смях, защото хората мислеха, че това е част от нашето представлението, а аз плачех ли, плачех с глас, хлипах и нареждах: "Нали уж бях добро, кротко и послушно дете?" Тогава дойде до мен Снежанка, хвана ме за рамото  и ме дръпна настрани от сцената.
            - Не плачи! - каза ми тя – Ние много бързахме да не закъснеем и по пътя разбрахме, че сме забравили един чувал с играчки, но не искахме да се връщаме. Дядо Мраз е добър, внимателно прочете всички писма и твоето и ги занесе в работилницата   при джуджетата да направят исканите играчки. Имаше и една спяща кукличка,  видях я. Дядо Мраз ще ти я изпрати с еленче и ти когато спиш, то ще ти я донесе.
            Вече се бях поуспокоила. На елхата гореше бенгалският огън и на сцената излязоха балеринките. Една от тях размахваше крилца и тогава воалът й се запали. Настана голяма суматоха и само добрият старец успя да спаси положението, като съблече червеното си палтенце и с него потуши огъня...
            Аз твърдо вярвах, че Дядо Мраз е истински. По- късно разбрах, че той, Снежанка и джуджетата са артисти от театъра...

            Много години след това, малкият ми син до втори клас вярваше, че истинският Дядо Мраз идва в Окръжния съвет, където работех. Имаше традиция - два дни преди Нова Година идваха децата на служителите пред високата до тавана на фоайето богато украсена елха и с оградка от дървени фигурки на герои от приказките. Организаторите канеха дечица от някоя детска градина, които изнасяха програма и след това Дядо Мраз раздаваше подаръците, които Снежанка  вадеше от чувала и му ги подаваше, предварително надписани, та да не става грешка. Всички децата се снимаха с Дядо Мраз. Моите двама юнаци имаха такава снимка и много си я харесваха. Веднъж чух двамата братя да се разправят. Малкият твърдеше, че истинският Дядо  Мраз идва  на работата при майка, а този, дето е в училището е леля Мара, чистачката. Баткото с три години по- голям го убеждаваше, че няма Дядо Мраз, че той е измислен както в приказките. Родителите купуват подаръците, а той ги носи на децата да е по- весело. „Има – няма”- спорът се разгорещи и трябваше да се намеся, за да го разреша. Нямаше как- казах истината на малчугана. Това беше първата му раздяла с илюзиите. Няма да  забравя големите му натъжени очи и болката, която се изписа в тях...
              А има ли наистина Дядо Мраз или Дядо Коледа, както сега го наричат или те са в нас?

© Анка Келешева Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • А на мен ми е много приятно като ме посещаваш и винаги си ДОБРЕ ДОШЛА!

  • ((( )))
    Отбих се пак, защото ми е много уютно тук!
  • Благодаря ти, Елена. Радвам се, че те има.
  • Пак съм тук
    И се изненадвам, че поспрелите се тук не напишат поне едно "Благодаря" за топлотата и уюта, за любовта, която се усеща от всичко написано от теб...
    Толкова ли сме закоравели вече в този безчувствен свят...
  • Измислица в разказа ми е бурната реакция. В действителност аз бях добро, кротко и послушно дете. Никога не съм проевявала капризи и упорство. В залата наистина се засмяха от грешката на дядо Мраз, аз се понамръщих, но си взех пантофките и си приех подаръка, макар и сбъркан.
    Въпросът ми има ли дядо Мраз може би е малко неправилно зададен. Аз млада , неопитна майка огнех магията на приказния свят от малкия син, разочаровах то, причиних му болка.Въпросът ми е, до кога децата трябва да живеят с илюзията, че има истински дядо Мраз. Не е ли по- добре от малки да знаят, че това е приказен герой, както са Кума Лиса, Кумчо Вълчо, Снежанка и пр. Нека да го чакат с радостно нетърпение, но да знаят, че това е преоблечен като дядо Мраз- татко, някои съсед, артист и идва па празниците да ни е весело и празнично.
    Благодаря ти, Елена, че разбираш и харесваш творбите ми.Факта, че имам такава сърдечна и гореща почитателка ми доставя огромно удоволствие. Да си призная, аз също очаквам с нетърпение твоите коментари.Мога ли да те нарека приятелка? И аз те прегръщам.

    .
  • Анка!!!
    Чаках с нетърпение новия ти разказ и току все поглеждах дали има вече публикувано нещо твое.
    Напълни ми душата, умееш да разказваш увлекателно, а и да пълниш сърцата с благост и добро. И с мъдрост.
    Благодаря ти!!!
    Дядо Мраз... ами има го и той наистина е в нас. А за Дядо Коледа - все още не знам откъде се появи това нещо "Дядо Коледа"... че и подаръци да раздава... напълно в противоречие с Коледа и коледния дух... Има Санта Клаус, който раздава подаръците, но това е Свети Николай... а не Коледа, а още по-малко Дядо Коледа. Но какво да се прави, не за първи път българите показваме това си качество...
    По-важното е да ги има - и Дядо Мраз, и Коледа! Новото начало, надеждата, вярата...
    Прегръдка, Анка!!!
Предложения
: ??:??