Развиделяваше се. В края на морето, където започваше или свършваше хоризонта, беше сиво, сивото се сливаше с водата и я правеше мъглива, непонятна. Лято. Заведенията затваряха. Петли нямаше, но музиката кукуригаше прегракнало и приглушено, гларусите ровеха в пълните контейнери, пиано баровете, дискотеките, публичните домове, маскирани като сладкарници, затваряха, ако може така да се каже за подобни места. Те никога не затварят напълно – както богатият никога не спи, напърчен като Ню Йорк или като друго нещо, което е прекалено алчно да почива, защото от съня няма файда.
Толкова рано дори машините за почистване на плажа още не работеха. След около час ще се задвижат греблата им, работниците ще намерят златна гривна, презервативи, бутилки и няколко банкноти, скрити от вятъра за из път. Вятърът така прави през нощта – скрива си по нещо и после го взема със себе си, когато му дойде времето.
Двамата се биеха вяло, неуспешно, но последователно. Първо падаше единият. Бавно ставаше и размяташе ръцете си напосоки, докато най-сетне улучваше другия. После си сменяха местата. Лесно падаха, трудно ставаха. Бяха доста пияни. Едва се държаха на краката си.
– Ще те смажа... – каза единият, замахна и падна сам.
– И аз! – заклати се срещу него врагът му, спъна се кракът му в пясъка и се строполи. Успя да удари с главата си глезена на другия паднал.
Рядко се уцелваха в лицата, вече бяха добре насинени, но не се предаваха. Това можеше да продължи още малко време, защото сънят щеше да ги довърши, ако не боят.
Едно момиче на около десет години беше излязло рано от хотела, съвсем самичко. Вървеше по пясъка и гледаше любопитно към морето, сякаш очакваше оттам всеки момент да изскочи дракон или поне ихтиозавър. Видя жената, която седеше на пейка; погледът ѝ беше тъжен и провиснал в сивото наоколо.
– Добро утро, мадам – каза то. Каза го на френски.
Жената изглеждаше уморена. Като видя детето, се усмихна. Бръкна в чантата си и извади пакет цигари. Издърпа грижливо една, внимаваше да не счупи изкуствените нокти, и бавно запали. Остави огъня от запалката да погори малко без причина и после вдигна палеца си.
– Свещичка – позна момичето на български. - Като светулка е тази запалка.
Мадам мълчеше, но очевидно беше заинтригувана. Морето беше спокойно, нямаше нито дракони, нито праисторически животни освен онези двамата: биеха се делово, безропотно и допотопно, без умисъл, но с увереност, че накрая ще дочакат резултат; музиката в курорта вече не примамваше към нищо друго, освен към леглото. И ето ти – момиченце, излязло на разходка. Роклята – беличка, детето босо, напълно невинно. Не му беше тука мястото.
– Ти какво правиш тук? Светулки ли търсиш?
Бялата рокличка потрепна, то зарови босите си нозе в пясъка, трябваше му време, за да измисли отговор.
– Не. Дойдох да видя делфините.
„Ето там са – помисли си Мадам. – Бият се още. Мъртво пияни. След малко ще кротнат. Дано поне могат да се движат. “
Каза:
– Това е чудесно. Но защо си сама?
– Мама и татко още спят. А делфините са ранобудни.
– Ти откъде знаеш?
– Прочетох в интернет. Сутрин рано може да ги видиш от брега как подскачат надалече в дълбокото. Поздравяват ни.
– Това ли правят сутрин делфините? – вдигна веждите си жената и издиша дима през носа.
Момичето кимна и чак сега забеляза онези, дето уж се биеха, а всъщност се влачеха един към друг с цел да се уцелят някак и да се наранят по възможност.
– И ти си дошла за това, нали? – попита девойчето, за да прикрие, че е уплашено от побойниците. Искаше да не е само.
– Да, за това съм тук. Аз съм проститутка.
Ако тия двамата не умрат от побоя, сигурно щяха да заспят като мъртви. Защо ги чакаше? Дори поне единият да можеше да ходи след тази юмручна дискусия, едва ли щеше да я наеме; пък и най-вероятно няма да има пари. Но какво друго да прави? Тази нощ беше неуспешна. Никой не клъвна. Затова висеше тук – разчиташе на остатъка от вечерта, на тези самотни груби мъже, които нито знаеха какво правят, нито как да го направят, затова не спираха.
– Аха, ти чакаш тези мъже. Те са твои приятели и любовници, нали?
– Естествено. Какви други да са. Нали ги виждаш? Треперят от любов към мен. И дори сега се бият кой от тях да ме вземе. Затова чакам.
Момичето погледна Мадам, видя голите ѝ рамене, мургавата ѝ кожа и красивите очи.
– Нормално е. Ти си красавица.
– Не, моето дете. Проститутка съм.
– Понякога красавиците имат странни имена. Една моя съученичка, която е хубава почти като тебе, иска да стане метреса, когато порасне. Тя вече си е измислила име: метреса. Красотата винаги си има име.
Жената напъха фаса в пясъка с филтъра надолу. Цигарата догаряше и тихият ветрец разнасяше жарта и гаснещата пепел.
– Още светулки! – възкликна момичето с бялата рокля. Помаха им.
– Да – отегчено се съгласи проститутката. – Тази вечер е пълно със светулки. А нощните пеперуди стоят гладни и без петак.
– Това не горазбрах.
– Карай. Няма значение. Ти няма ли да изпуснеш делфините?
Двамата скарани пияници лежаха един до друг и се прегръщаха в опит да се ударят. Но не се целуваха още, както обичайно си прощават истинските бойци. Всеки момент щяха така и да заспят, прегърнати и нещастни от липсата на краен резултат, който да удостои един от тях да целува другия.
– Аз по-добре да се прибирам – каза момичето. Погледна морето, после Мадам: тя се повдигна леко, изтърси песъчинките от сандалите си и отговори разсеяно:
– И аз така мисля. Време е да се прибираш и да спиш.
– Аз току-що станах. Не ми се спи.
– И аз преди малко станах... От леглото. – Пооглади черната си рокля, беше се прищипала в пейката; да, стройна беше. Взе чантата и отново вдигна вежди, май това ѝ беше навик: – Но ми се спи. Ужасно ми се спи.
© Владимир Георгиев Всички права запазени