Златни хризантеми пламтяха по ралото. Марко бутна леко двата вола и ги подкара към ливадата. Неразорани, браздите чакаха оплождане божие. Вдигнала бели поли, Велика припна босонога след Марко. Стомната с водата в торбата забрави. А пътят към нивата бе дълъг, покрай стръмни урви минаваше.
- Приказка има, бате, че когато земя се оре с волове-близнаци, врата към Бог се отваря. - каза усмихната Велика.
- Нека плод да даде земята, Велико, пък тогава да търсим вратата. -каза брат ù.
Велика бъбреше през целия път до нивата. Не видя овчаря Момчил, забъркана в приказки. Вълче сърце носеше Момчил… Неспокойно трептеше то за Велика.
- Бате, хората говорят, че в ей в оная пещера зла сила се крие. - посочи с ръка Велика. - Бог не я пускал на небето. И тя души, и мори пътниците…
- От думи хорски грамада израства, Велико. - каза мъдро брат ù. - Грамада на сърцето пада. Животът задушава. Помогни ми браздите да оформя. Стига живя с приказки. Жена си вече.
- Жена съм, ама без приказки в ада сме, в ада на делника, в урвата падаме.
Двамата подкараха воловете по черната пръст. Слънцето дереше гърдите им. Жадни бяха.
Велика остави брат си с воловете и тръгна полека към вкъщи, торбата на вземе. Кучето за другарче взе със себе си.
- Пази се! - викна след нея Марко. - В приказки да не се забравиш някъде. Ако до ден не се върнеш, сам ще тръгна да те търся.
Велика му се оплези и обеща, че бързо ще се върне. Хризантемите по ралото и махнаха като за сбогом.
Минавайки покрай тъмната пещера, тя се сблъска с Момчил. Безпокойство лазеше по гърба му. Объркани мисли залепваха по слепоочията му.
- Загубих агне, Велико. Дали го вълк изяде или пещерата го погълна? А тъмно е за сами очи… Да търсят…
- Заедно да търсим. - смело каза девойката.
Велика, забравила за водата в торбата, се плъзна с леки стъпки в тъмната пещера след Момчил. Кучето, свило опашка, лаеше след нея жално. А вълчи искри пламтяха в очите на овчаря. Той бутна девойката към хладната земя на пещерата. Запуши устата и с крайчетата на дебелите и плитки, за да не бъбри. И занадига белите ù поли. Искаше я, а тя се дърпаше. Облада волята ù със сила. Хризантемите в душата ù увехнаха. От вълк бяха погазени… В утробата ù поникнаха отровни дяволски корени. Задушаваше се от срам и от болка. Косите ù се завиваха като змии около шията ù. А вълчата обич убива. Камък падна на гърдите ù. Пред железни порти, примряла стоеше, чакайки Бог да ù отвори. А Момчил скочи в урвата, прошка да търси.
Кучето жално виеше в далечината. Губеше се. Загуби пътя и стомната се счупи. Шарко дърпаше Марко за крачола настойчиво, сякаш го викаше.
- Пречиш ми, мъниче. Нивата неразорана не мога да оставя. - смъмри го Марко. - И ти като Велика в свой свят живееш. Приказките не хранят. А делник е... Работа иска земята.
Падна нощта. И нов ден дойде. Велика вода не донесе.
- Пак по приказки се е забравила сестра ми. Бърборицата… - казваше Марко на кучето.
Той тикна воловете да се прибират. Вкъщи не намери сестра си. Кучето стискаше крачолите му, искаше да го води към мъртвото тяло на сестра му. Желязната врата към небето да ù отключат с волове-близнаци. Земята бе оплодена с вълчи семена, татулови…
© Петя Стефанова Всички права запазени