В началото реших, че е клошар, но беше добре облечен и твърде съсредоточен в това, което върши. Ходеше с наведена глава, взирайки се по земята. После клякаше, вземаше нещо и го слагане в торбичката си. Изгарях от любопитство да разбера, какво събира. Доближих и видях, че... Взема нищо, абсолютно нищо. Просто разтваря пръсти и вдига нищото от земята или от някое цвете, тревичка.
- Добър ден, Господине.
- Бихте ли изчакали за момент.
Отново вдигна нищото и дълго го гледа.
- Видяхте ли, колко е прекрасна?
- Коя?
- Няма да разберете.
- Ами опитайте да обясните. Всъщност, какво събирате?
- Светлина... По-точно пиксели.
- Пиксели?! Това не са ли светещи точки по екрана?
- Да.
- А, къде виждате екран?
Усмихна се и продължи да се взира.
- Всичко около нас е екран. Екранът на живота ни.
- Но животът ни е три, четири и повече измерения.
- Да, и ги събирам. Всяка точка има в себе си много измерения. Зависи, как я възприемаш.
Замислих се, може би беше прав, защото понякога пикселите в един залез могат да донесат със себе си и аромати и звуци, а след това и емоции.
- Вероятно да звучи нахално, но бихте ли ми показали, събраните до сега пиксели?
- Разбира се.
Отвори торбичката и... Както очаквах нямаше нищо. Не исках да го обидя, казвайки му, че събира нищо. Тъкмо реших да си тръгна и той ме погледна.
- Може ли да взема няколко пиксела от вас? Интересни са.
Протегна ръка и събра не съществуващите пиксели по ризата ми.
- Всъщност, това ли ви е работата, да събирате пиксели?
- Не преди бях клоун, реално и сега съм клоун, но си махнах грима. Твърде дълго живях в цирка и каквото да кажех се смееха, дори не разбираха, какво говоря. Просто им стигаше гримът ми и това беше сигнал да се смеят. Достигнах до положение да не си свалям маската, защото така можех да се подигравам на глупостта им. Бях си нарисувал и малка черна сълза, но хората виждат само голямата усмихната уста, защото е червена и голяма. Един ден ми омръзна всичко това и си измих грима. Излязох на улицата, а там едно детенце ми каза- Защо си толкова тъжен? Ето ти моето слънчево зайче. - и протегна към мен малката си ръчичка. Едва тогава осъзнах, че светът е съвкупност от пиксели. Момченцето ги носеше в ръчичка и ми показа, как да ги събирам.
- Знаете ли? Изглеждате ми много познат, а не знам откъде.
Той се усмихна.
- Аз съм Никой. Мъжът, който срещнахте оная вечер на улицата.
Наистина беше той, но на светло изглеждаше някак по-реален и плътен.
- Някъде мога ли да видя колекцията ви от пиксели?
- Винаги я нося с мен, ето в това апаратче.
Извади от джоба си нещо, което приличаше на GSM, но малко по-дебел.
- Натиснете зеленото копче и ще разгледате някои неща от пикселите, които събирам.
Взех го и натиснах бутона. Изведнъж над машинката се проектира триизмерен образ на момиче. Покрито с тънки воали и се взираше в едно огледало. Целият и образ сякаш искреше.
- Опс, натиснете пак зеленото копче. Това е Малвина, моята любов от цирка. Малко е глупаво, че попаднахте на нея, но всеки час си я гледам и затова е първа.
Отново натиснах бутона и се появи една голяма капка. Сълза, в която плуваха летящи птици. Летящи, бели птици.
- Това са някои от мечтите ми, събирах ги край мен.
- Но защо плуват в тази сълза.
- Те са неосъществените мечти, за тях плачеш в началото от радост, после от тъга.
Зеленият бутон ми разкри нова триизмерна или не многоизмерна картина. Чух гласове, усетих мирис и сякаш нещо грабна душата ми.
Виждах морския бряг. Чуваха се вълните. Усетих бризът и миризмата на водорасли. По почти гладкото море танцуваше лунна пътека. Мъжът прегърна крехкото момиче и тихо прошепна "Обичам те!"
Подадох му апарата, беше неловко да ровя в спомените.
- Не, не се притеснявай. Никой не трябва да се срамува от чувствата си, ако са чисти, ако пикселите носят светлината им. Сега ще те оставя, защото отивам да събера пиксели от място, където другите смятат, че няма.
Продължи по шосето гледайки към облаците.
За първи път и аз открих пиксели. Много пиксели, които проблясваха в локвата. Едно врабче кацна и жадно изпи някои от тях.
© Гедеон Todos los derechos reservados