„ Аз те обичам не заради това, което си ти
а заради това, което съм аз, когато съм с теб“
Габриел Гарсия Маркес
Педро отвори очи и се огледа. Лусия я нямаше. Сигурно беше излязла вън. Стана бавно, облече бялата риза подарък от нея. Широка, памучна, с бродерии от страни. С малки кокалени копчета и шити илици. Подари му я на сватбата – миналата седмица. Тогава той се чувстваше най-щастливия човек в цяло Ел Бухео. На края на сватбения танц тя прошепна в ухото му: „Целуни ме дълго, искам всички да видят“. Никога нямаше да забрави този първи танц. Никога нямаше да забрави усмивката ѝ, бялото цвете в черните ѝ коси, грижливо сресани и стелещи се по заоблените ѝ рамене. Черните ѝ блестящи от щастие очи. Прекрасните устни, които казаха заветното „да“, обвързващо ги за цял живот. Сърцето ѝ преливащо от любов. Всичко сякаш беше вчера.
Облече се в черни панталони, запаса червения си пояс, бавно нахлузи сандалите и спокойно излезе навън. Беше ранна утрин. Лекия вятър идващ от Гибралтар носеше солен мирис на море. Спомни си как прегърна Лусия за пръв път. Как ѝ подари огърлица от ситни цветни мъниста, която беше изработил за нея. После ѝ разкри чувствата си. Беше толкова смутен. Гледаше я в очите и виждаше как след всяка негова дума те стават все по блестящи, а усмивката все по-сияеща.
Останала без майка още дете, Лусия бе отгледана от своя баща. Всички знаеха историята на стария Бернард .Той прибра от улицата едно бездомно сираче, момиче останало без родители. Казваше се Есмералда. Отгледа я и се ожени за нея, когато тя навърши осемнадесет. Нямаше друга жена толкова привързана към съпруга си. Роди му най-красивата дъщеря. Година по-късно, тежка болест я отне от живота му. Бернард не можа да я прежали. Никога не се ожени повторно. Цялата си любов насочи към малкото си момиченце което кръсти Лусия.
Педро си спомни как отиде, за да я поиска за жена. Спомни си сълзите в очите на стария баща, който знаеше, че дава дъщеря си на трудолюбив и грижовен мъж с голямо сърце и нищо нямаше да ѝ липсва.
Спомни си как прегърна стареца и му каза: “Бернард, аз не идвам да взема дъщеря ти. Зная какво значи тя за теб. Идвам за да ме приемеш за свой син. Ще живееш с нас.“
Педро отвори малката порта, захваната за две дървени греди от които започваше оградата преплетена със зелени кактуси и цъфтящ олеандър и бавно тръгна по прашната улица. Всичко му изглеждаше толкова различно, сякаш се движеше на сън. Срещна възрастна жена. Попита я, не е ли виждала Лусия. Жената го изгледа странно и посочи към гробището. Разбира се. Отишла е да почисти гроба на майка си. Дали се е обадила на баща си или е отишла сама? Най-добре е да провери. Селското гробище беше оградено с ниска ограда, обрасла с пълзящи цветя, свежи, току що отворили пъстрите си цветчета към слънцето. Утринната роса блестеше по тях като скъпоценни камъни а лекият им аромат се издигаше плахо във въздуха. Натисна резето, дървената порта изскърца и отвори входа към старото гробище. Млади тревички покриваха краищата на пясъчната пътека. Гробовете бяха изградени от бял камък, с оформени градинки от свежи цвета. Всичко това му навяваше мисли за някакво отминало време. За спокойствие и тишина. Във въздуха се носеше аромат на окапали смокини, който сякаш идваше да му припомни нещо, нещо, което е потънало далече в миналото и което отдавна е забравил.
Видя градинаря. Сложил сомбрерото на главата си за да се предпази от разпалващото се слънце, почистваше спокойно бурените в края на алеята.
- Хола, амиго! Виждал ли си моята красавица Лусия тази сутрин?
Градинарят го погледна, изправи се, свали шапка, извади бавно бяла ленена кърпа, попи капките пот по челото си и каза:
- Хола, Педро! Ела! Ще те заведа при нея.
Поведе го по пътеките. Спря до един каменен гроб. Посочи плочата и каза.
- Няма я вече твоята гълъбица, приятелю. Почина млада. Преди тридесет години. Лусия беше най-красивата жена в Ел Бухео. Роди ти три деца, които ти отгледа сам. Имаш и внуци. Но не си спомняш. Преди година те намерих паднал тук, на това място. Когато след няколко дни дойде на себе си, вече никого не познаваше.
Педро го изгледа учудено и извика.
- Какви ги говориш, луди човече! Ето я! Погледни! Идва по пътеката моята красавица.
Педро разтвори ръце.
- Лусия! Търсих те!
Младата жена се хвърли в прегръдките му. Педро галеше тъмните и коси.
- Лусия, любов моя !
- Ти ме позна! Знаех, че ще те намеря тук, дядо. Аз съм Лусия, твоята внучка. Позна ме! Дядо, толкова се изплашихме с мама Есмералда, като видяхме, че те няма! Ела! Ще те заведа в къщи.
Педро застина неподвижно. В него избухваше стихия, която бавно превземаше душата и спираше дъхът му. Сякаш невидимите пръсти на съдбата се бяха впили в гърлото му и стискаха, стискаха. Сълзите го давеха. Спомените постепенно се завръщаха и подреждаха, като малките цветни мъниста на огърлицата, която подари и с която изпрати любимата жена.
Лусия прегърна стареца, избърса сълзите му, целуна го нежно по бузата и двамата бавно тръгнаха по пътеката на гробището, изпратени от тъжната въздишка на градинаря.
© Марко Всички права запазени
Благодаря, Таня !