НА СТОП
Колата спря. Вратата към мен се открехна и от там дойде :
Качвай се моето момче! В това ужасно време всяко приключение си е лудост. Качвай се!
Седнах и затворих вратата. Колата бавно потегли и се смеси с потока.
От какво бягаш? - усмихнато ме стрелна възрастната дама вземала ме на стоп – Само търсещите покой правят това – и след кратка пауза, в която погледа и се сблъска с моето недоумение, продължи – Виж се колко си мокър!
Спря чистачките за миг и после отново ги пусна, за да застържат по стъклото в скучния си танц.
Не си приказлив. Каквото и да те мъчи, ще отмине. От мен да го знаеш! Баба ти Гинка е видяла много мъка по света. Дори моето момче, започнах да я различавам. Мъката има много лица и всеки в земната си одисея флиртува с някое от тях. Има хора, които са и ненаситни. Така като те гледам и ти си от тях.
Погледнах я. Носеше избелял розов анцуг, а червената ù коса бе прибрана от леопардова лента. Късите ù пръсти едва обхващаха волана. Стискаха го напрегнато, сякаш всеки момент ще се изплъзнат от него.
Отивам във Варна, по работа. Ще купувам на дъщеря си апартамент. Онзи ден ходихме в един и можеш ли да си представиш – една кукувица живее там с 26 котки. Смрад! Ужасна миризма, имам чувството, че се е просмукала в кожата ми. 26 котки, ти казвам. Да беше отгледала дете вместо тази смрад. Хората се изродиха моето момче. Затвориха се в себе си. Търсят болката и живеят с нея – пристрастени. Изумяват ме озлобените лица по улиците, тъмнината в душите.
Погледна ме. Явно монолога беше навлязъл в същинската си част.
Миналото лято ходих в Инстанбул. Да купя на дъщеря ми подарък за сватбата. Влязох в един магазин и се прехласнах по едни сатенени пердета. Купих и за щерката, и за снахата, пък и за мен. Примрях, като ги видях. Та излизам от магазина, натоварена и тръгвам по един баир към хотела. Ама то горещо. И като ми прилоша, ей така изведнъж. Причерня ми, нищо не виждам, направо ме изби една студена пот. И тогава, моето момче, дойде един млад турчин, подхвана ме, сложи ме да седна и ми даде чай в ония техните малките чашки. И, докато пия, ми вее с една кърпа.. Дойдох на себе си, а той извика такси, плати на шофьора и му каза да ме закара, където поискам. Кажи, моето момче, как да не живееш с усмивка, когато в този свят има и такива хора. Така съм възпитала и децата си. Прави добро не заради това, че ще ти се върне, а за това чувство, че си помогнал. Така докосваш Бога в себе си.
Колата премина покрай голяма табела с размазан надпис, но все пак четлив. Влязохме във Варна, а бурята започна да утихва.
Снаха ми е от Игнатиево. Бяхме се събрали със сватовете за Коледа. И, от дума на дума, разговорът се извъртя към мистиката. Сватята заразказва, че в техния град живеела гадателка. С божествена сила, ти казвам. Ходих при нея, истински Бог – Дòбра се казва. Изуми ме тази жена, всичко от миналото ми разказа. Сякаш филм гледаше. А занапред ми казва – „Гинке, ти имаш отворено трето око, доверявай се на интуицията си.“
Колата намали и се насочи към една пресечките на главен булевард.
Дали да вляза през тази малка уличка или да продължа по главната? Тук ще те оставя, моето момче, добре си поприказвахме. Мислех да мина по тези пресечки, ама айде, по-бързо ще стане по булеварда. Тук ще отбия, за да ти доразкажа.
Умело завъртя волана и се шмугнахме в уличката.
Та Дòбра ми каза, твоята интуиция, демек третото око, ти е водача в този живот. Следвай го, той винаги ще те отвежда извън лапите на смъртта. В този свят освен ангели има и демони. Равновесието е между доброто и злото. И помни това, което ни прави Богове е възможността за избор. Мъдро нали моето момче! Прави добро заради чувството – това от мен да го помниш! От баба ти Гинка, дето те взе на стоп.
Слязох от колата. Наведох се през отворения прозорец и ù се усмихнах.
Пази се! - това се отрони вместо благодарност.
Обърнах се и тръгнах по уличката избягвайки множеството локви. Миг след това се чу ужасен шум от удар на метал. Последваха писъци и викове за помощ.
Един автобус беше оценил опита на баба Гинка да избяга от интуицита си!
© Георги Всички права запазени