5 апр. 2020 г., 14:46

Всички сме равни! 

  Эссе
2187 1 32
2 мин за четене

   Всички сме равни! Поне така казва библията, конституцията и нашият вътрешен глас. Ама, не! Равни сме пред смъртта. Не пред закона! Не пред църквата! Не пред власт прилагащите! Има територии. На бедните и богатите, на законоспазващите и неспазващи, на вярващи и атеисти... Вярващите, пък си имат куп територии, според вярата... И, не си мислете, че гетото е една мръсна циганска струпщина, живееща по свои правила! А, какво ще кажете за "гетата" на избраните, известните, богатите? Тези, дето вместо гараж, имат хангар? Тези, дето не е нужно да се лигитимират с ЛК и с тях се движат бодигарди? Та, макар да сме замислени като равни, почти никога не сме били. И шансовете не са равни пред всички, до колкото зависи от човека. Това, което е от Бога, то не подбира. 

   Ще кажете:какво те е захапало кучето?! Ми, криза е! Не само медицинска! Гледах "Ничия земя" в събота. Темата беше Буковлък. Може би най-проблемното село в Плевенско, населено предимно с роми. Хора, непризнаващи и неподчиняващи се на закона. Но, хора! С нужди, с проблеми! Кмет, оставен сам на себе си. Институциите вдигнали ръце. Мангали някакви! Да, ама са български граждани! Работата ме води в много цигански махали и твърдя, че с правилен подход, тия хора стават по-добри от много други. На другия полюс са "гетата" на богатите. Те също живеят по свои правила и не признават нито закони, нито институции. И институциите не се занимават с тях. Не смеят. Но, медиите не ни занимават с тях. Там входът не е свободен. Дори снимането не е препоръчително. Но, когато има криза, те успяват да се снабдят със защитни средства, лекарства, не изпитват нужда от пари и храна. Те получават грижа с предимство. Тук, или в чужбина! Няма проблем!

   Та, сега, когато вирусът е парализирал света, без оглед в кое гето живее човек, ще ми се да си спомни всеки, какво е да си човек. Не да се бие в гърдите колко е богат и могъщ, колко е вярващ и праведен, какъв непукист е и как не му дреме за законите! То си го пише в библията! Мисля, и в другите религиозни книги го пише. Човекът е създаден такъв, на тази земя, за да я облагородява и да се грижи за всичко живо на нея! Не да убива за кеф! Не да си кичи къщите с ловни трофеи! Не да се забавлява, като осакатява  животни и хора! Не да ограбва и трупа за себе си! Силният трябва да брани слабия! Здравият - да се грижи за болния! Всеки, според уменията си да създава блага, красота, уют! За всички!

  Дали ще стане? Дали ще спрем да убиваме земята, нейните чеда и себе си? Ще мине това чудо и ще се преброим. Колко са заразените с вируса Човек, как искам този вирус да е по- заразен от Корона вируса! Ще видим!

© Маргарита Ангелова Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря! И за мнението, и за забележката.
  • Бог няма предразсъдъци! Но ние, хората, се делим!
    "То си го пише в библията!" Библията - пише се с главна буква.

    Светъл ден, goblenka (Маргарита Ангелова)!
  • Точно! Сега остава да направим разбор на изборите си. Благодаря!
  • Равни сме пред смъртта, пред Божието желание да се родим и да съществуваме, пред Божията любов, която Той ни дава, за да го следваме, пред непрекъснатия призив на Бог към всеки от нас да пребивава в стремеж към богоуподобяване, заложен в нас, равни сме пред страданията, които дава на всеки, за да го изпита или да го вразуми. Неравенството идва от нашите неправилни избори.
  • Нали? И все пак си струва. Добре е да излезем от комерса и да погледнем от страна на биология, психология и умствени възможности. Дори сега, по време на кризата, се оказва, че се мерим по други критерии. Адаптивност, креативност, физическа издръжливост. След това ще се мерим според умението за самозадоволяване. Мисля, бартерната търговия ще има сериозно присъствие. Тогава, земеделските земи ще добият цена, като на плажна ивица. Горските територии, до колкото са останали, ще станат притегателни туристически центрове. Изобщо, ще се променат много неща и всички те ще ни приближават към равнопоставеността.
  • За Бог няма да коментирам, но виж за смъртта съм напълно съгласна!
    За равенство лично аз мисля, че не сме дорасли, даже никак и то в един чисто философски и психологически аспект. Според мен ще минат столетия преди да видим нещо подобно, особено ако вземем един най-прост пример - погледа на човека към космоса и заселването на човечеството на друга планета. Ами, най-малкото това е едно безумно, откъм пари начинание, в което също няма как да бъдем равни. Изначално според мен, поставено тук, на тази планета, при тези условия, равенство няма как да се постигне. Затова и остава единствено смъртта И въпреки това, дори след нея някои не вярват в равенството, ако погледнем към чисто схоластиччните Ад и Рай или прераждането, в едни други религии... Абе, много спорна тема се е подхванала
  • Привет! Пуснах продължение по темата. Дано го погледнеш. Всички сме създадени различни, но равни пред Бога. Това личи и сега. Вирусът не подбира. И, смъртта не подбира, и катастрофите... Неравенството е измислено от хората, когато са започнали да живеят уседнало. След толкова дълго прилаган модел на съжителство и какви ли не философски обяснения, е трудно да приемеш равенството. Време е за промяна. Философията може да даде логика на каквото щеш. Време е да открие и популяризира логиката на равенството. Само преди 100 години е било ерес да се говори за равенство между половете! А, за ранопоставеността на цветнокожите? Все още има, макар и прикрит расизъм! Време е! Благодаря ти. Очаквам коментар и по продължението.
  • Има една и то неслучайна народна приказка: "Сития на гладния вяра не хваща!". Защо ли?!
    Напълно съм съгласна с казаното от Красимира.
    Всъщност, няма как да има равенство, когато много от околните фактори не зависят от хората по един или друг начин. Това обаче, съвсем няма нищо общо със съвест, човечност и хуманизъм, които понякога липсват в част от хората.
  • Днес качвам продължение, обясняващо тезата ми. Дано го дебатирате така, както и това. Благодаря за мнението. Бъди здрав!
  • Съгласен съм с мнението на Красимира! Неравенството е заложено в Природата, и всички опити на Хомо сапиенс, да промени това( комунизъм, социализъм и прочие), завършват с провал. Тоест неравенството една от причините Видовете да еволюират. Иначе биха застинали на ниво еднообразни микроорганизми плуващи в пустия океан.
  • Привет, Краси! Нека това, че не съм съгласна с теб, не те отблъсне. Мисля, че нещо от казаното не си разбрала, или погрешно разбрала. Никъде не съм писала за даване ей така. Да! Има го. Но, не съм апелирала за него. Проблемът е, че се опитваш да разположиш тезата ми в позната реалност, а тя е за мечтана, или отдавна забравена такава. Ако прочетеш пак, ще видиш, че няма пасивни. Защото всеки има какво да даде, или направи. И млади, и стари, и бедни, и богати, и болни, и здрави, образовани и неуки! Даването не лесен акт, но е силно зареждащ енергийно даващият. И, много полезен за всичко живо и неживо! И, не става дума само за пари! Скоро ще разберем с кожите си, че не можем да си купим здраве, храна, приятели, ако ги няма въобще, или са недостъпни. Няма ги на пазара. Бъди здрава!
  • Марги, Бог не е нито равенство, нито справедливост. От добрата кауза "да се даде на нямащия" е създадена една огромна прослойка, която лежи на гърба на бачкатора, а тоя дето му идват едни пари защо да се напъва. Друго- да даваш не значи, че си човечен и обратното. Подсетих се пак на колко племенни езици е преведена Библията за племената около Папуа-Нова Гвинея и са вдигнали ръце - човекоядци и няма оправяне. Съгласна съм с това, че всеки трябва да дава най-доброто от себе си. И най-добре от това, с което е надарен. Но законът за естественият подбор е природен. По-силното стъбълце пробива и пониква, а по-слабото загива. Изходът е ясен, но дори и пред смъртта не сме равни. Докато човечеството върви срещу природата във всичките й форми резултатите са налице. Може и да не съм в синхрон с изложението, но пък и различните гледни точки понякога са от полза. Харесвам как бунтовно пишеш Поздрави!
  • Благодаря ти, Руми! Бъди здрава!
  • Ще я дочакаме!Когато Доброто върви пред нас,а ние след него!
  • Сърдечно благодаря! Много пъти. Чакам! Чакам новото начало. Промяната.
  • Моля!Сърдечно пожелавам ден,изпълнен с красота!
  • Привет, Диди! Права си. Не от всеки става отличник! И, не е нужно! Нека всеки достигне капацитета си! И за баланса си права. С всяка година все повече се отдалечаваме от него. Има една притча. Преразказвам. Един богаташ дарил 100 пари за Бога, а един бедняк -10. И рекъл богатият: аз съм по-драгоценен, защото съм дал повече! А, господ рекъл: Не! Даденото от бедния е по- драгоценно, защото това са му всичките пари, а ти имаш още много! Та, критерият за ценност трябва да се обърне, за да се върнем по-близо до баланса. Сега е моментът! Благодаря ти, Диди!
  • Здравей Маги! В есето всичко е точно и ясно,за ,,класите"-така ще ги нарека аз,за да ми е по лесно.Общественият статус ни разделя така,а егото ни помага,да се възгордяваме!Да,важно е егото,за да имаме самочувствие,но изпуснем ли ,,мярката"...се явява егоизма и завистта,те завладяват душата и ни ОТНЕМАТ
    свободата,защото те ни обсебват!
    Направих опит,да изкажа мнение със стихотворението ,,Ако мъничко свием си,,Аза",края би трябвало да завърши,,да спасим планетата,всички нации.
  • Така е. А, в такива тежки моменти всеки се моли на Бог. Даже атеистите. После забравят и потъват в дребнотемие. Сега може, има мотив не да се обърнат към Бог, а да приемат причината, заради която е създаден човека. Да се опитат да живеят като човеци. С времето ще свикнат. За НЕГО не е важно колцина ходят в храмове, как се молят, какви ритуали спазват. За НЕГО е важно, кой с колко усърдие издрапва към същността ЧОВЕК.
  • Прав си. Но пък, няма лошо да споделяш какво виждаш. Може би и някой друг ще погледне в тази посока и ще види същото. Аз не съм възпитана във вяра. Моята вяра е придобита в изпитания. За това е непоклатима. Аз повярвах, без да знам какво пише в библията, без да ходя в храм и да целувам икони. Смятам се за късметлийка, но плача за всички, които не са. Защото съм изпитала мнооого болка, много несгоди, унижения и знам какво е. Не искам това да е норма и смятам, че най-после нещата могат да се променят. В глобален мащаб се променя ценностната система. И то, към добро.
  • Добро утро НАРОДЕ! Ирка, за жалост и много хора, включая аз, така се справяме със ситуацията. Което е предпоставка за втвърдяване, утвърждаване. Димо, много искам да те нарека приятел. Да, вярваща съм. Това, преди всичко друго, ме кара да твърдя, че сме различни по изглед, умения, местоживеене, но равни пред създателя. Т.е, всеки един, въпреки отликите си има мисия и тя не е да бъде смачкан и оцеляващ, а да остави нещо красиво, полезно след себе си. И, има средството за това. Но, отношението между хората и между по - хората, едните важни, а другите - маловажни са в противовес със убежденията ми.за това се надявам след пандемията нещата да се променят. Те са такива от хилядолетия. Пленници, роби, подтиснати по икономически, социални, финансови причини.винаги съм знаела, че мечтата ми е утопия. Сега имам надежда, че може да се приближи до реалността. Защото всички блага са създадени от подтиснатите, а те имат най-малък достъп до тях и никакво уважение. Бъди здрав и щастлив,
  • Да, Марги, осмислих.
    Имам малко по-различна нагласа, да си призная. Олимп е празен. И всички сме равни. Високомерието не може да ме издразни. И, когато се заявявам, най-важно ми е очите ми да са на едно ниво с тези на отсрещния.
    А за останалото, права си, но когато не мога да променя нещо и не ме касае пряко, просто го избутвам от главата си. Или замествам. За всяко грозно усещане имам по някое превъзхожащо го по големина и сила красиво. Добро ви утро, народе ☕🌸
  • Ирка, нещо смесваш нещата. Тези, които са се трудили и забогатели, нямат нищо общо с онези, дето са се качили на Олимп (образно казано), газейки по гърбовете на други, облагодетелствали се за тяхна сметка. За тях ние сме нищожества и светът няма да свърши, ако умрат ен брой от нас. Ние нямаме лица, имена, ценност. А, не бива да е така. Не знам дали са ти казвали: или се подчиняваш, или си тръгваш! Други чакат! Или: как може да си помислиш, че струваш колкото мен? И, наистина е така. За това място чакат мнозина, готови на всичко. И, те са толкова ценни, че първо се грижат за тяхната безопасност и сигурност. За безименните, каквото дойде! Те са над закона!
  • Оф, не знам кой какъв е, Иво
  • Ирина, Асан не е хората ... )))
  • Хора, извинявам се, че се меся, но защо съдите т.нар. богати? Пари се правят с ум, с много ум, дисциплина, труд, лишения също. Да се радваш на благата от този труд е ....ами много е приятно! Гладни, бедни и изоставени хора умират всяка секунда. Богати също. Няма равенство, но формула за него няма. И нещастието не може да се слага на кантар с парите. Защото то винаги ще тежи. На чия съвест не знам, но със сигурност не е на тези, които обичат да живеят охолно, обичат лукса и се възползват от всички блага, защото те не се възползват от тях за сметка на друг. Аз също съм материален човек, каквото и да значи това. Никога не съм изпитвала неудобство дори не съм се замисляла да го правя. Не знам, наистина съм объркана. А може и просто да бъркам прочита на коментарите. Съжалявам.
    А и какво значи материален или привилегирован. Има едни човешки закони, които ако се спазват, щастието ще е с една идея повече за всички. И ПАК няма да е поравно. Защото май не зависи само от нас.
  • Доброто е това, което озарява мрака ... и е много по-заразно от вирусът, който ни задушава, но за разлика от него се предава само от добри хора ... Мисли за тях ... с другите само се тровиш ... )))
  • Бегай в Пловдив. Май само там си ги почитат с паметник.
  • За това съм написала, че много се надявам да има преболедували безчовечноста, от които да прихванат останалите. Този вирус, който е стопирал хората ще премине. И тогава се надявам вирусът Човек да ни зарази. Защото сега ние не сме човеци. Само твърдим, че сме такива. Димо, благодаря ти. А, богатите не трябва да се боят от мен. Нека се боят от ония, дето нямат достъп до убежища, до скъпо лечение, до нормални за живота неща. От тях нека се боят, защото техните живот и здраве не струват по - малко. Преди няколко дни гледах за Пловдив. Там е увековечен от бронз един техен чешит. Мильо. Той ходел по къщите, звънял, и ако му отворят - пеел. Чешит! И в Свищов имаше един. Лечо. Никой не го е увековечил. Изглежда са го сметнали за нищожен. Много "именити" свищовлии са забравени, но Иван Балкански и Лечо са още във фолклора на града. Бяха интересна двойка приятели. Иван над 2 метра, а Лечо малък.
  • Не, Димо. Разбирам, че се опитваш да си деликатен. Избрани са били юдейските патриарси. Помазани са някои от царете им. Не всички. В днешно време не се сещам за такива. Наистина се кося, защото от всички равни, има по - равни, но по волята на човека! Т.е, някак си, Божията воля отсъства. Заместена от човешката. А, тя, както пише и Мариянка, се мотивира от консуматорска жажда. От его, жажда за власт, мания за величие... Такива нещз не са ни от Бога, а от дявола. Ние сме си продали душите. В пряк и преносен смисъл,
  • Защо слагаш на едно ниво човек и Бог, с неговата йерархия, или дяволската? Човекът не е с техния ранг. За тях няма значение кой е човекът, ако не е избран. Не са много избраните. Те водат останалите. А при останалите няма йерархия. Те следват. И при хората е имало равенство, но за кратко. До като започнали да живеят уседнало. От тогава, всеки иска да владее някого.
Предложения
: ??:??