14 сент. 2013 г., 19:10

Първият учебен ден на Даскалица Ица 

  Проза » Рассказы
996 0 13
1 мин за четене

ПЪРВИЯТ УЧЕБЕН ДЕН НА ДАСКАЛИЦА ИЦА

 

        Гимназиалната учителка Христина Христова, по известна в провинциалното градче като Даскалица Ица, още от събота се застяга за първия работен ден на новата учебна година.

       Отпусна няколко от плисетата на копринената си рокля, сама се боядиса в любимият си сламенорус цвят, лакира си краката и ръцете в „пепел от рози”, и намаза с крем за ръце поочуканите си бели обувки. По този начин, за поредна година Даскалица Ица успя да спести около 150-200 лева от отдавна неиндексираната си заплата. Макар и улисана в тези си занимания, неделята преди да си легне тя с радост забеляза, че първият учебен ден тази година съвпада с любимия ù православен празник, „Вяра, Надежда и Любов”.

           На празничния ден, след като се нацелува и размени комплименти с колежките, и получи придружените с цветя почитания на учениците си, Даскалица Ица побърза да отскочи преди началото на първия час до залепената за училищния двор църква.

         Щастливо разведена от 10-тина години, макар и подминаваща 50-така, даскалицата не беше загубила надежда и вярваше, че ще намери своята голяма любов. Ето защо, щедро заплати по 20 стотинки за три свещи, запали ги пред иконата, отправи горещи молби към трите Великомъченици за сбъдница на съкровената си мечта, след което се наведе и поред нацелува изображенията им.

        Заднешком запристъпя към притвора, поклони се, прекръсти се и излезе, без да забележи бялата като сняг брада на надничащият откъм олтара Поп Никанор. Попът я проследи с поглед, поглади се по белоснежната, прикрито се усмихна и като се прекръсти, промълви на себе си:

        - Прости ме, Боже, че ги съдя, ама как тъй за 30-ет и кусур години служба, не видях една да запали свещ и да целуне Мъдростта (София). Не им иде на акъла на дъщерите евини, а и на даскалица Ица най-паче, че без мъдростта (майката, София), не ще постигнат любовта, а само ще се влюбват и разлюбват – и като въздъхна издълбоко, добави – е-е-ех, суета светска и плътска!

© Лордли Милордов Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Усмивките на читателите са ми най-голямата награда и съм благодарен, ако ги предизвиквам, Санвали и Мария (Магнолия)

    Млад и вечно влюбен - кой не го иска, Ели? Дай Боже всекиму и по-често!
  • Усмихна ме и ме замисли!
    Поздрави!!!
  • Чета те с усмивка, Лордли! И хумор, и мъдрост...Благодаря!
  • А на мен пък ми е палаво постоянно, Кали
  • Snevra, с мъдри мисли си доисказала загатнатото в разказчето ми.

    За отчетата, Helius виновно е най-вече патството им. А много от учителите не оценят значението на думата учител и призванието си. А молбата, когато е от душа и сърце понякога и планина може да повдигне.

    Виктор, ще се позволя отново да се позова на Библията: там няма посочена нито една жена пророк или мъдрец. Приемам обаче реверансът ти към дамите. Трябва да внимаваме, защото те са мнозинство....дори и в този сайт

    Дани, непремено ще посетя магазинът ти. Много си падам по пазаруването А за църквата си много права: аз пък живея срещу входа на църква.

    Ивон и Лина Светлина, радва ме че сте се забавлявали с прочетеното. Винаги, когато имате нужда от смях, заповядайте при моите къси текстчета. Ще ви се радвам
  • Браво- за разказа! И поздрав от мен:
    Последният спокоен ден!
    От утре: всичко ще е друго.
    Ще ври, кипи, клокочи,
    израствайки, превръщайки се
    в ново, в зряло, в хармонично чудо.
    Дано ни стигне мъдростта на любовта.
    Онази, дето вярва без да се съмнява,
    защото знае как надеждата,
    научена на труд, таланта възвисява.
    ...
    Добро утро А от утре- на добър час!
  • Иронично и мъдро написано! Хареса ми!
  • Поздравления Милорд!
    Само какво внимание към детайла имате! Как вещо приготвихте даскалица Ица за паметния ден!
    И не вярвам, че тези дето не стъпват в църква, камоли да палят свещи и икони да целуват, ходят немъдри и недолюбени!
    Магазина ми е точно до катедралата, на такива неща съм се нагледала, че и на мен не ми се стъпва там!
  • Колко вярно за мъдростта. За съжеление мъдростта е вродена у жените. При мъжете е следствие на житейски опит и то не винаги. Много хубаво си го написал!
  • Привлече ме заглавието-даскалица Ица
    Многстранно послание всъщност!
    Да,учителят,знаещият,а не търси мъдростта...
    Може би по-лесно е да се помолим за нещо,
    отколкото сами да го създадем
    А и отчета като този,вече са на изчезване...
    Поздрав!!!
  • Хареса ми разказа!Моето виждане по въпроса е:
    Нужна е вяра, че ще го срещнеш,
    надежда, че и той те търси
    и любов взаимно изразена.
    Едва тогава идва майка София, да им даде мъдрост с разум да си подредят бъдещето.За съжаление тя не винаги ги удостоява с присъствието си
  • Перманентното и с променливи обекти влюбване, едва ли е любов, а най-малкото проявление на мъдрост. Примери за разликата между влюбване и любов бол, а най-поучителни - в Библията.
  • Хубаво е посланието, ама отгде мъдрост при влюбените?!
Предложения
: ??:??