25 may 2024, 6:01

Честит празник 

  Ensayos
88 0 0
1 мин за четене

Безспорно един от най-светлите български национални празници е 24 май.На тази дата честваме Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост.24 май е празникът,който най-дълго време честваме в близката ни история.Денят на създателите на българската азбука бил отбелязан като църковен празник на 11 май още преди ХII век,но за първи път е честван като национален Ден на просветата през 1851 година.Празникът на славянската писменост е специална дата за всички нас и без значение къде се намираме ние трябва да съхраним и пазим спомена от жизнерадостната атмосфера на този светъл пролетен ден.

Кирил и Методий са родени в Солун (днешна Гърция) в многочислено семейство,където баща им умира млад и грижата за двамата братя поема чичо им Теоктисто-висш държавник на Византийската империя по онова време.С годините двамата братя се образовали и изградили авторитет на уважавани и начетени личности.Кирил станал преподавател в Магхаурската школа,а Методий бил игумен в манастира Полихрон.Около 855 година Константин-Кирил Философ създава най-старата българска азбука-глаголицата,където в ,,Сказание за буквите" Черноризец Храбър свидетелства за това.Двамата братя се заемат и популяризират християнството на славянски език във Великоморавия и превеждат от гръцки на старобългарски език най-необходимите богослужебни книги и така полагат основите на старобългарския литературен език.

Кирил и Методий били канонизирани от църквата за светци към края на IX век.

Делото на двамата братя продължават техните ученици Климент,Наум,Ангеларий,Сава,които идват в България и намират подкрепа за своето дело от цар Борис I.Така били създадени Охридската и Преславската книжовни школи и България станала основен център на славянската писменост.Учениците на Кирил и Методий създали по-лесни за изписване букви и тази азбука нарекли на името на учителя си,кирилица.Предполага се,че кирилицата е създадена в Преславската книжовна школа. Днес около 10% от държавите на планетата пишат на кирилица.Не напразно със заслужена гордост Вазов казва ,,Че и ний сме дали нещо на света,и на вси словени книги да четат"

24 май е празник,какъвто нямат другите народи по света,празник на писмеността,просветата,културата,духовното извисяване.24 май е най-българския празник.

 

 

автор Стойка Божкова

 

 

 

© Стойка Божкова Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
Propuestas
: ??:??