9 abr 2021, 8:54

Двете лица на самотата 

  Ensayos » Personales, Otros
905 2 12
3 мин за четене

Независимо, че сме част от глобалните исторически процеси, ние, хората, имаме и своя личен живот, който не остава встрани от Божия поглед. Господ познава всеки един от нас и желае да има лични взаимоотношения с всеки поотделно. Сам по себе си този факт е достатъчен да изкорени усещането за изолираност и незначителност и въпреки това чувството на самота в съвременното общество се усилва все повече. Защо ли?!

Невероятно е как във времето, в което огромни разстояния могат да бъдат изминавани за няколко часа, а технологиите позволяват бързи срещи с близки, намиращи се на хиляди километри от нас, човек се чувства все по-нещастен и самотен. Особено впечатляващо е това, че хора, които сякаш притежават всичко – слава, власт, пари, имоти, удоволствия, страдат от същия недостиг на смисъл за живеене, и дори по-голям от този на водещите обикновено съществуване.

Ако надникнем в Писанията, ще открием, че Божията мъдрост изважда наяве същността на проблема със самотата. Суетният живот е важно средство за засилване на усещането за безпътица и изоставеност. Фалшивата дефиниция за успех, Фейсбук интерпретацията на това що е ценно в едно егоцентрично общество, постоянното позьорството и жаждата за „лайкове“ са изсушили душите на хората и сякаш са ги изпразнили от съдържание.

„Човешки синове, докога ще обръщате славата ми в безчестие? Докога ще обичате суета и ще търсите лъжа? (Села)“ (Псалм 4:2), възкликва псалмистът, като въпросителното „докога“ звучи като предупреждение – „Хора, стига толкова! Достатъчно е времето, в което сте предпочитали суетните цели пред истински значимите неща в живота“.

Когато разсъждаваме за самотата, неминуемо ще стигнем и до една друга причина човек да се чувства неразбран и изолиран, коренно противоположна на гореспомената, а именно: решението му да служи на Бога. Да, в служението също има самота. Срещнали по пътя си разочарования, сблъскали се с компромиси и с немощта на собствената си плът, множество мисионери, свещеници, пастори и други служители понякога изпадат в обезсърчение, сравнимо с гореспоменатия вид самота.

 

Нека си спомним как се чувства Илия, малко след като извършва едно от най-великите деяния в Стария Завет – неутрализирането на жреците на Ваала. След като се справя с опасността народа му да тръгне по пагубния път на идолопоклонството, пророкът се изправя пред непредвидено предизвикателство. Обезсърчен и изтощен, той бяга, за да спаси живота си, убеден, че единствен в израилевата земя не се е поклонил пред фалшивото божество. А какво да кажем за самотата на Исус на кръста. Изоставен дори от Своя любящ Отец, той понася греховете на света, за да изкупи всеки, който повярва в Него, от суетния живот, наследен от предците ни.

 

Добрата новина е, че има добра новина. Тя обаче се отнася само за ония, които приемат Христос в сърцата си, сиреч, за тия, които вярват в Неговото име, защото само те получават шанса на практика да се справят със самотата. Тази истина разкрива Библията, а Божието Слово заслужава доверие, защото… защото времената се сменят, човешки величия идват на историческата сцена и преминават в сенките на забравата, а Божието Слово пребъдва завинаги.

 

Но нека се върнем на добрата новина – добрата новина е, че има надежда за Божиите чада. Фокусирани и идващи при Христос, ние винаги получаваме шанса да променим посоката, за да заживеем за истински значимите неща, и така животът ни да придобие смисъл, който да изгони самотата.

 

„Елате при Мене всички, които се трудите и сте обременени, и Аз ще ви успокоя. Вземете Моето иго върху си и се научете от Мене; защото съм кротък и смирен по сърце; и ще намерите покой на душите си. Защото Моето иго е благо и Моето бреме е леко“ (Матей 11:28-30).

 

 

© Явор Костов Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Коментарът ви за сеира ме накара да счета, че упреквате Бог за свободата, която е дал на Адам и Ева. Възможно е да не съм ви разбрал правилно. Моля да ме извините, ако е така.
    С уважение,
    Я. Костов
  • Явор Костов,как четете първият ми коментар. Какво пиша там-липсата на общуване на Бог с човек с човек прави днес хората празни, нещастни! "Нова заповед ви давам, да се любите един другиго, както Аз ви възлюбих, така и вие да се любите един другиго". Затова я няма обичта помежду ни, защото Господа забравихме! Може би не сте ме разбрали правилно. С уважение и поздравление за есето.
  • Г-жо Щерева, сеира им е резултат на личния избор (продукт на свободната им воля) да изберат да живеят далеч от Този, Който ги е създал. Всяко наше решение има последици. Снизходителното ви отношение към Бог е меко казано неадекватно.
  • Браво! От цялата история излиза, че виновния е Бог! Не ги е оставил да бъдат щастливи ами им дал едно забранено дърво, че да им гледа сеира!
  • Продължавай да пишеш, Дарина! Хората имат нужда да чуят за истинския Бог. Както казва Августин истината е като лъв; когато бъде пуснат (изявен) той е достатъчно силен, за да защити себе си.
  • Ти го потърси Първо Бог създаде различни видове животни, но Адам не избра никое. Откъде извади Бог, Ева? Можеше да направи жена от камък, от пясък, от всичко, но не. Извади я от Адам. Имаха всичко, но си помислиха, че забраненият плод ще им даде нещо повече от Бог, т.е. потърсиха щастие извън себе си и знаем какво стана. Всъщност защо ли ги пиша тия неща, едва ли някой го интересува
  • И в двата случая има смисъл! Потърси го
  • И стана ли щастлив с Ева? И защо им се случи, каквото им се случи? Робинзон няма да коментирам, разсмя ме с този пример, Робинзон
  • Човек, може да намери щастие единствено и само в себе си....щеше ли Адам да бъде щастлив сам, бил ли е Робинзон щастлив, въпреки радващите го резултати от изобретенията му на пустия остров. Сам не може да бъде човек щастлив и никакви богатства не могат го направи щастлив. Загубата на общуване, Бог, човек с човека е , липса на щастие. Това показват и времената в които живеем!
  • Много ми е чудно как масово хората мислят, че нещо или някой ще ги направи щастливи. Дори в приказките все се разказва как някой тръгнал да си търси щастието по белия свят. Толкова е наивно това, чак ми е смешно. Човек може да намери щастието единствено и само в себе си и там трябва да го търси, да открие кой е и кой е създателят му, че е дете на Бог, а не на маймуна и да заживее, като дете на Бог.
  • Първо беше пустиня
  • Интересно есе, което те провокира да се замислиш. Повдига един от най-наболелите въпроси на съвременния човек – самотата. Прекрасно е, че Божието вечно Слово е извор на мъдростта. В Писанието ясно откриваме не само корените, но и решенията на проблемите.
    „Елате при Мене всички, които се трудите и сте обременени, и Аз ще ви успокоя. Вземете Моето иго върху си и се научете от Мене; защото съм кротък и смирен по сърце; и ще намерите покой на душите си. Защото Моето иго е благо и Моето бреме е леко“ (Матей 11:28-30).

    Поздравления,Явор!
Propuestas
: ??:??