30 abr 2009, 0:10

Хелоуин срещу Будителите 

  Ensayos » Estudiantiles
3520 0 1
2 мин за четене

Хелоуин срещу Будителите – интересна и интригуваща тема, нали? Буди много въпроси у хората. Каква е връзката между двата празника? Къде може да има база за сравнение? Според мен има отговори на тези въпрос. Дали те са верни – това може да прецени само читателят.
Най-простото тълкувание на така конструираната тема е хронологическата последователност на празниците. Нощта на Хелуин срещу утрото на празника на Народните Будители.
И ето тук някъде се появява връзката. Празникът Хелоуин е изпълнен с обичаи за прогонване на зли духове. Будителите от своя страна чрез творбите и делата си карат хората да се отърсят от всичко, свързано с османското робство. Тук не става дума за исторически факти, нито за конкретни обреди и обичаи, а за подтекста на празниците.
По време на робството българите не са познавали добре историята си. Не са разбирали какво богатство е тяхната култура. Точно културното развитие на народа е било възпирано от завоевателите. Дали българското население е осъзнавало каква отговорност поема, като запазва себе си като народ и традиция, култура и религия? Може би това, да се затвори в себе си и да спре развитието си, е било начин да запази идентичността и целостта си. Но дали българите са се питали колко време може и трябва да продължи този застой. Може би тези хора, които днес наричаме народни будители, са си дали сметка, че този застой трябва да приключи. Започнали са да подтикват хората към възраждане. Стремеж към нов, по-добър живот, културно и духовно развитие - в това се е състояло Възраждането на българите.
Стремежът към по-добро включва и прогонване на злото. Злите сили в случая са тези, възпиращи естествения ход на развитие на народа.
Ето тук намерих общо между двата празника. Не изтъкнах разликите, защото те са много и точно те пораждат вражда. Празникът Хелоуин е католически и е свързан със смях и веселие. Празникът на Народните Будители е православен и е свързан с почитане на паметта на хората, допринесли най-много за това, което сме ние днес – народ с традиции, оцелял през времето и събитията.
Това е само част от несходностите, а такива винаги могат да се намерят. Но не е ли по-добре да мислим за това, което ни свързва? В полза на всички е да пренебрегнем разминаванията в културата си, да проявим толерантност и да живеем мирно. Нека позволим на различията да ни обогатят, а да не гледаме на тях като заплаха за нашата идентичност и уникалност.
Това е моето мнение, това са моите разбирания. Дали те са правилни - това може да реши читателят.

© А. Ж. Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Странно е, че публикуваш това есе точно на Валпургиева Нощ - или това има връзка?
Propuestas
: ??:??