4 jun 2007, 12:27

И след 50г. не забравих баба си 

  Prosa
1250 0 2
2 мин за четене
Само 43 годишен дядо ми е починал, а мама е била едва дванадесет годишна.
С много труд, лишения и обич, баба сама е отгледала и възпитала три сирачета - вуйчо, мама и леля. Те я дарили с четирима внуци и шест внучки, три от които носим нейното име. Дъщерите й свили семейни гнезда в столицата, а тя и вуйчовото семейство останали в родния им дом в с. Врачеш, Ботевградско.
И днес си спомням горещият августовски ден, когато пощальонът подаде на татко телеграма. Четейки я, от очите му закапаха сълзи, опита се да прибере хартийката в джоба си, но мама я издърпа от ръцете му и щом прочете няколкото думи, падна в несвяст.
На 43 години, от спукана язва беше починал брат й... Също като дядо остави две момичета и едно момче сираци. Доведоха баба у дома да бъде под лекарско наблюдение. Но това сякаш не беше моята баба! По цял ден лежеше, почти не се хранеше и вместо да ни разказва интересните приказки, които измисляше сама, баба нареждаше като тъжна песен: Не требва майка да преживее чедо...
Веднъж чух д-р Вълчинов (наш съсед) да казва на мама: Баба Цана е болна от мъка. Ако едно парче сланина го пече слънцето, то се топи, не го запазва дори и солта.  Тогава, а и сега, си представях, че душата на баба прилича на сланината, а солта са нейните сълзи, които не можаха да намалят мъката й. Само седмица след като направихме помен за шест месеца от смъртта на вуйчо, баба почина. Точно тридесет години - на 4-ти февруари и мама се помина. Ако има отвъдно, сега са заедно. Мир на душите им!
Няма никога да забравя как баба ни отговаряше нагледно на въпроса кой от внуците си обича най-много. Взимаше голяма здрава ябълка и я разрязваше на десет еднакви парченца. Ябълката била нейната обич, а резенчетата внуците. Както са еднакви, така еднакво ни е обичала.
Вярвахме й.
Още живея със спомените за добрите си пра-родители. Аз старея, а те не избледняват. И в бащиния, и в майчиния род бяхме по десет внуци. Моите родители доживяха да се порадват на осем внуци и двама правнуци.
Децата ми изживяха щастливо детство с обичта на баба и дядо. Аз се старая да бъда добра съпруга и сестра, грижовна майка, не знам дали успявам, но със сигурност съм най-щастливата и много обичана баба на едно, за сега много чаровно внуче.
Като деца живеехме срещу подуянската гара. Тогава, преди петдесет години, всеки двор се огласяше от веселата глъчка на две, три, а нашият от четири хлапета. Татковият баща беше дребен, беловлас, миловиден старик. Джобовете му бяха винаги пълни с бучки захар за "всекидневен ритуал по Родолюбие", а може би и за болното му сърце.
Дядо Пейо седеше на трикрако столче и почукваше с тояжка пред строените в редица пред него дечурлига. Всеки ден ни задаваше един и същи въпрос: Ти какъв си? И получаваше отговора: Аз съм Българче! Награждаваше ни с бучка захар, милваше ни по разрошените коси и ни пращаше да играем.
     Надявам се, че съм съхранила и предала бабината и дядова обич на най- малката брънка от добрия си и здрав български род - моят внук Борислав. Дано и той някога да разказва с моята любов на своите деца и внуци за пра-родителите си!
Човек докато е жив има нужда от обич, уважение, ласка. Според мен тези най-човешки чувства са потребни най-много на децата и старите хора. Затова и връзката между внуци, баби и дядовци е така силна.

© Цанка Митова Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Много топлота струи от думите ти.
  • Всеки път, когато прегърна моята внучка, мама ми казва: Ако знаеш баба ти, колко те обичаше?! А аз й отговарям: Знам! Бабите и дядовците са вълшебството на детството!!!
Propuestas
: ??:??