16 abr 2008, 14:24

Моториста е без каска - анализ 

  Prosa » De humor
4288 0 3
3 мин за четене

МОТОРИСТА Е БЕЗ КАСКА

(анализ с елементи на разсъждение)

 

 

Тони Стораро - Няма на къде

Моториста е без каска
ох, мале лей. (х2)
От ченгета не се стряска
ох, мале лей (х2)
мале ле лей. (х3)

Припев:
Ох, ох ,няма накъде
ах, ах, ще я скъсам бе.

В таксито място няма
ох, мале лей (х2)
Таксиджийката е с двама
ох, мале лей (х2)
мале ле лей. (х3)

Припев:

Стопаджийката е руса
ох, мале лей (х2)
мале ле лей. (х3)

Припев:

 

 

         Тази пропита от енергия поема ни обръща внимание на една широко дискутирана тема по села, паланки, махали, колиби, гаражни кръчми и мастикарници. Става дума за транспорта и неговото място в живота на средния статистик и за неговото виждане за този технически и социален феномен.

        Още с първия стих ние откриваме протеста, който лирическият герой изразява, чрез отказа си да носи каската, задължителна, според закона за движението по пътищата. Веднага ни се разкрива смелостта и безстрашието на водача и готовността му да се опълчи срещу вековния си класов враг, в лицето на органа на КАТ.

        Авторът ясно ни дава да разберем, че неговият герой е зает с други, изключително важни и екзистенциални въпроси от философски и физиологичен характер и хич не му е до спазването на такъв излишен, дори бих прибавил паразитен, закон. Това ни е подчертано в ритмичния припев, изключително изпълнен със съдържание.

        В стиха освен мотоциклетния, е засегнат и автомобилния транспорт и по-конкретно таксиметровия превоз със всичките му предимства и недостатъци. ,,В таксито място няма... Таксиджийката е с двама...''. В този стих изникват няколко въпроса. Как така няма място, нали колата е четириместна, плюс мястото на шофьора? А ако наистина няма място, то тогава се питаме каква  е колата и дали не е с две врати. Може би трабант или фиат 126Р? Ако това е така, веднага изниква въпроса как е допусната от органите на ДАИ да изпълнява таксиметрова дейност?Както виждаме, злободневието и социалната тематика направо преливат от тези редове. Направо крещят и ни удрят звучен шамар, който цели да ни извади от летаргичното ни състояние и да ни превърне в такива, каквито трябва да бъдем, а именно - съвестни граждани на страната си, нашият общ дом.

        ,,Таксиджийката е с двама...''. От този стих ние може да си извадим мнение доколко широко скроен е авторът и какъв ерудит е по редица въпроси. За разлика от други поети, проповядващи откровен сексизъм, тук е показана еманципираната жена, бореща се с трудностите на живота, заедно с мъжете.

        След като става дума за транспорт, авторът не пропуска да ни покаже и един друг аспект на придвижването от едно място на друго, а именно автостопът. В лицето на русата стопаджийка ние имаме обобщен образ на тираджийската мечта. Този рус Кайзер Созе, за чиито подвизи се носят легенди и се разказват истории от уста на уста по мотелите около магистралите, е въплътил в себе си свободата и непокорния дух на цялото транспортно войнство.

        И накрая, но не на последно място по важност, ще обърнем внимание на припева, който за многоброен път ни показва изключителната сериозност на ситуацията, както и изключителната комплицираност на положението, в което е попаднал лирическият герой.

        Произведението е един изключителен продукт на транспортната поезия и вече години наред намира място в компилациите на автобусните водачи, а по този начин то е представено на широката аудитория, заедно с други стойностни транспортни хитове, като ,,Шофьорски блус'', ,,Дай газ на джета'', ,,Сто мерцедеса'' и т.н.

© Светлин Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • допреди известно време Недялко Недялков правеше подобни анализи във в. "Дневен труд", само че маалко по-сбити. вече не ги прави, поне на там.

    беше удоволствие за мен да прочета
  • бате........
    ВЕЛИКОООООООО
    ВЕЛИКО!
  • С голямо съжаление открихме ,че сме пропуснали два от най новите трудове на уважаемия високоакадемичен колега за което се извиняваме .
    С голям интерес проследяваме възходящото развитие на колегата,достигането до нови и все по-задълбочени открития в необятния свят на чалга словесността
    Настоящия труд е лишен от всякъкви недостатъци и може да служи както за академично образование ,така и за повишаване на културата на по-голям и разнообразен кръг от читатели.
    И все пак мислим че е уместно в бъдещите творчески планове на автора да влезне не само разглеждането на шедьоврите на чалгата а и сравнението им със други*защо не световноизвестни текстове*.
    Примерно ако гореспоменатите "транспортни хитове " бъдат сравнени с текстове като"Магистрала към ада" на АС/ДС,"За или против автостопа " на Роджър Уотърс и др , то още в по- голяма степен ще изпъкне съвършенството на анализираните произведения.
    П.П.Е тука вече се скъсах от смях.Благодаря за доброто настроение.
    Поздрав с http://www.vbox7.com/play:090e70f5-също на транспортна тематика.
Propuestas
: ??:??