26 jul 2014, 21:05  

Тозка 

  Prosa » Relatos
647 0 5
11 мин за четене

Не го държаха краката. Така беше от малък. Просто краката не го държаха. По-точно единият. Баща му го бил цапардосал навремето гневно с ръка заради някаква беля, но той се дръпнал назад и юмрукът се стоварил в коляното му. Ако го напънеше нещо, потдаваше и той залитваше на една страна. Другият крак компенсираше това, но все пак бе неприятно. Неприятен беше и леденият вятър навън. В тайгата студът бе нещо обичайно, често стигаше минус 40. Свикваше се, но духнеше ли вятър, навън ставаше крайно опасно.Някъде далеч виеха вълци. Старият Све, затвори вратата и си съблече кожуха. Тежеше цял тон, покрит със сняг. Сложи го на стола да съхне. Свали ушанката и ръкавиците и ги тури над камината. Подпря старата двуцевна Тозка на стената, седна и взе да си сваля ботушите. За цял ден беше убил няколко катерици. Лежаха простряни в една зелена щайга до вратата и кръвта се отцеждаше от тях. Запали огъня и постави чайника на двете тухли. Имаше торба с билки в долапа, събирани през краткото лято. Всеки ден пиеше чай. Пиеше го до вечерта. После пиеше водка, с ледени шушулки отчупени от стряхата. Наоколо нямаше никой. Цели километри пустош и блата. Станаха десет години откак дойде тук и вдигна от един изоставен заслон, колибата. От трупи, с брадва, тесла и трион. Измаза я с кал и направи покрива от греди, слама, и мъх. Често го подновяваше, изрязваше огромни парчета и ги разстилаше отгоре... Убиваше по някоя кафява мечка, много катерици, ловеше риба, събираше билки и горски плодове. Правеше хляб от смляната кора на черен смърч. Смесваше я с вода, сол и меча мас. Бяха минали десет години, сякаш на шега. Нямаше огледало, нито стъкло да се огледа, навярно приличаше на Робинзон. Сигурно така е изглеждал Робинзон, мислеше той гласно и си подръпваше огромната брада. Помнеше дядо си, навремето, като много малък, имаше такава брада. Тогава живееха в едно село близо до град Лом. Дядо Велико имаше гигантска брада, или просто така му се струваше, защото е бил малък. Приближаваше се при него, когато беше в настроение, най-често вечер пред каната с винце. И той го сграбчваше, после двамата се търкаляха по дивана, а дядото търкаше брадата в нежното му детско личице. Казваше че го прави, за да посеел там от своята брада. Сега Све я имаше същата, огромна и бяла. Само дето живееше на другият край на света и нямаше на кой да я посее. Като млад мъж дойде в Коми, на трупите. Трийсет години работи там. Там се и ожени, за Наташа. Там му се родиха Владимир и Андрей. Там започна да пие. Още сутрин на спирката, докато чакаха камиона за гората, се надигаше водка. За сгряване - казваха старите. Трийсет години се сгрявах- мърмореше си Све - по цял ден се сгрявахме. Вечер сгрявах Наташа и малките. Един ден като се прибрах и тях ги нямаше. Володя, съседът, каза, че сутринта като сме тръгнали и тя с децата се качила в някакъв камион, в камионът имало мъж и дори се целунали.

Така изчезнали. Сетне Све работи още двайсет години в Коми. Веднъж го затисна бор. Беше огромен. Един страничен клон го залепи за земята и му строши сума ребра. Постъпи в болницата. Грозна и пуста- болницата в Коми. Беше в стая с един рижав възрастен мъж. Запознаха се докато пиеха чай. Казваше се Юрген, австриец. Имаше едно луничаво, насечено лице, като дялано с брадва и дълбок белег отстрани на челото. В болницата имаше сякаш всичко на всичко две сестри. Както и да ги брояха с Юрген, две си бяха. Едната руса и другата руса. Нито хубавки, ни грозни, с ярко червило, бретон над веждите и косми. Под мишниците. Това принципно никога не е било на мода, но ей го на - косми. Кой би повярвал, но ей ги, Све ги зяпаше и пушеше облегнат на прозореца, цял бинтован около гърдите. Още го болеше като вдишваше.

- Егати космите - сръчка той Юрген тогава. Той четеше замислен някаква книга. Сестрите бяха излязли, но Све продължаваше:

- Космърлаци на фъндаци, а?

- Аз пък нямам нищо против - каза Юрген - те са естествен феромон.

- Афродизиак, искаш да кажеш - поправи го Све.

- Не феромон си исках да кажа - отговори Юрген

- Имам предвид, че сбърка думата, а не че не си искал това да кажеш. Думата е афродизиак, а не феромон.

-Аз пък ти казвам, че точно тази проклета дума исках да кажа и ето казах я - Феромон!

-Не се прави на луд, ясно е че си искал да кажеш феромон, но правилното е афродизиак, това ти казвам, не друго.

Двете сестри пак влязоха. Носеха супа в канчета на бели подноси и по две филийки хляб.

- Афродизиаците идват- прошушна Све.

- Феромоните - просъска Юрген.

- Яжте - каза едната руса сестра, а другата се почеса под мишницата небрежно.

- Хубави косми - подхвърли Све - бързо ли стават такива?

Едната го гледаше ядно, другата се окопити и попита:

- Какви?

- Гъсти...

Двете се спогледаха, усмихнаха се презрително и излязоха.

- Ти си голям глупак - каза Юрген. Не е случайно, че жена ти те е оставила. Ако продължаваш така, съвсем ще пропаднеш. Няма да се провалиш, а ще пропаднеш. Има разлика..

- Така ли - отвърна раздразнено Све - и каква е тя?

- Когато се провалиш, то винаги можеш да започнеш отново. Когато, обаче пропаднеш, това почти винаги е безвъзвратно. Човек пропада или от много пиене, или от голямо самомнение и егоизъм, а понякога от комбинацията между двете. Сетне иде страшното.

- Много ги разбираш тия неща ти, немецо австрийски - язвително отбеляза Све - като ги разбираш толкова много, що щеш тука в Коми, в най-проклетата, прокълната дупка на света?

- Няма проклета дупка на света. Има проклети хора. Света си е чудесен, а тук в Коми, аз намирам покой. А, че ги разбирам тия неща, разбирам ги, за жалост.

- Покой намираш, а? Изкукал немец. Яж си лучената супичка и си почивай тогава... Све седна на кревата, зави се с одеалото през кръста, обърнат към прозореца и засърба нервно супата.

- Ти си ловец, нали? - попита след малко Юрген. Нали каза, че имаш двуцевка одеве.

Све не отвърна нищо.

- Внимавай с нея - каза Юрген и не ми се сърди. Не исках да те обидя. Внимавай с пушката. Понякога мъжът посяга към нея и я стиска, стиска, а тя го привлича със страшна сила.

- Видя ли ги как се кискаха - продума Све след доста време мълчание.. Нямат уважение вече младите. Айде не от мен, аз съм още млад, но твоите коси са бели. Няма вече уважение..

- Не са бели моите - рече Юрген

- А какви са?

- Мръсно бели. Това е заради душата. Белите коси са бели, като душата е бяла, а като е мръсна са мръсно бели..

- И ти си глупак, каза Све

- Така е - съгласи се Юрген. И аз съм глупак. Един самотен, стар глупак. Но много я биех. Много.

- И аз я млатех- отвърна Све - но го заслужаваше.Биех я, да, но се налагаше.

- Никога не се налага - промълви Юрген замислено. Никога не се налага да биеш жена.

- Те ме оставиха- почти извика Све - Оставиха ме. Това е предателство!

- А ти питал ли си се защо?

- Че защо? Пари ли не носех? Скъсвах си задника в тая гора. А тя ме уязвяваше, всячески. Винаги недоволна. Да! Бих я! Но не съм аз виновен! И пак бих я бил... И пак! - крещеше Све.

- Никой не обича истината - каза Юрген. Дребни душици сме и туй то..Те милите, изоставени, онеправдани, невинни, а на младини какво правили- забравили..

- Да не си ми светил, дъртак мръсен - беснееше Све- не си ври дъртия нос и мръсните коси из чуждият живот! Чуждият живот е чужд, нямаш работа там!

- Прав си, напълно си прав! Нямам работа в твоя живот. - каза Юрген и се обърна на другата страна

- А, обръщай се, бягай, като нямаш аргументи... и сега ще я надъня, като брашнян чувал и тях, двамата сополанковци ще пребия. Така се става човек. И мен са ме били. Бил съм пиел , парите съм харчел. Мои са, ще харча, аз не съм бавачка да бавя дечурлига.Суров съм бил с тях, и с мене бяха. Баща ми ме биеше където ме види, проклетникът. Само дядо не ме биеше, но имаше защо, него го слушах и уважавах..

Юрген се зави презглава. Навън се бе смрачило, духаше вятър и пилееше купчинките листа събрани пред болницата. Горе, на третият етаж, през прозореца, се виждаше ядното лице на Све.

- И сега бих я бил - мърмореше той и се кривеше от гняв.

После след седмица, полуоздравял, си нарами брадвата, малко прибори, дрехи, пушката, доста патрони и някой инструменти. Имаше доста спестени пари, нае превоз и замина в тайгата. Десет години живя там. В мълчание. Често хващаше Тозката и я стискаше с ръка в тъмното, докато огънят пращеше и дървата пукаха. Пламъците се вееха в огнището като змии и пъплеха към комина, сякаш се спасяваха и бягаха някъде, както бягаше и димът. И Све искаше да избяга. И тази вечер стоеше и стискаше пушката, но не можеше да заплаче. Вече вярваше, че е пропаднал. "Внимавай с нея!" - кънтеше още в главата му гласът на Юрген. "Понякога мъжът посяга към нея, и я стиска, стиска, а тя го привлича със страшна сила." Тази нощ Све налапа дулото на своята Тозка. Бе бос, изправен, а тя опряна в пода. Сложи палецът на крака си на спусъка, постоя миг, но изведнъж слабият му крак потдаде, той залитна, натискайки спусъка. Дулото изскочи от устата му и облакът сачми проби покрива. Зейна голяма дупка. Све лежеше на пода. Ушите му пищяха от изстрела. Отдавна бе спрял да пуши, но имаше малко тютюн и хартийки останали в една торбичка. Затърси ги нервно, запали и пак легна. Отгоре през дупката го гледаше отчаяната луна. Димът се насочи натам, излезе и се понесе из тайгата.Някъде виеха вълци. Някъде доста надалеч, а в Тозката имаше още един единствен патрон.

© Лебовски Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Ще ми се да имах толкова талант. Искрени поздравления.
  • Благодаря да отзивите на всички!
    По въпроситe- имат резон, но може би може да се отговори логично
    По принцип съвсем честно, рядко се замислям за точно определен, кардинален смисъл ако нещо ми щукне да пиша. Гоня някакви общи линии на мислене и смисли ,но често са няколко и доста неопределени. Никога нямам точен план, всъщност никакъв план нямам. Вероятно това е и причината на пръв поглед да е хаотично.. Просто си представих един оставен от жена си човек, щото подобно нещо се случи пред очите ми с един роднина. Например когато написах в началото че не го държат краката и цялата тая работа с коляното, хабер си нямах че накрая тоя му крак ще потдаде и дулото ще изкочи навън от устата му. Това ми хрумна накрая, като нещо интересно, като възможност..
    Но тук основната идея е, че човекът е пропаднал и страда от това като всеки пропаднал човек. Гордостта, обаче винаги е гигантска и сблъсъкът на егото с реалността често води до депресии и изстрел в главата..
    Тозката е точно пушката от тия заводи, но не виждам смисъл , а и натоварва текста, обяснението на всяко нещо в големи подробности. А и често е хубаво/ според мен/ да се съобщи нещо, и да се остави читателят да се чуди за него, ако го вълнува, а пишещият да се придвижва по скоростно към същината на събитията.Аз например лесно се отегчавам и ако не свърша нещото което съм захванал да пиша по бързо има опастност да го изоставя.
    Иначе, относно другите неща- самият аз съм намирал лед по шубата си например в казармата, но си прав че там не стига - 40, та вероятно с тия градуси не съм наясно, та ето махам леда, пък и само претоварва описанието тоя лед.. Сено - слама, кой ме знае какво си мисля за разликата между сено и слама, знам че се слага и мъх, а в тайгата има доста. Точно двайсетте години са включени, правилно си преценил.. По моему героят не тъгува основно за жена си / е и за нея и децата малко тъгува/, но основно за себе си тъгува, а за себе си човек може да тъгува и сто години. За пробиване на покрива, не съм сигурен, зависи от калибъра , а и от това колко е рехав покривът.Но съгласи се, колко по интересно е да се пробие покривът и да се види една отчаяна от човеците луна, а не просто скучен окъртен таван Всичко е възможно, може да е прогнил.. Идеята за последният патрон е че е наистина последен. Тоест отлагането е почти до край,почти до до последен патрон в Тозката, оттам насетне вече, не съм предположил какво е станало.
    Истина е че нещата са на места неясни, но това не е проблем, дори понякога не е толкова лошо, важна е обаче достоверността. Ако там има грешки си прав че е редно да се поправят, за да бъде не само разказ, а нещо което е възможно да се е случило
    Поздрави!
  • Тръпки ме побиха! Страхотно!
  • Винаги успяваш да ме грабнеш!
  • Хубаво разказваш. С удоволствие те чета. На пръв поглед дребно, незначително събитие, дребен, незначителен герой, но всъщност част от "космоса" на човешкото битие.
Propuestas
: ??:??