7 may 2011, 21:07

Загадка с трима (5-та част) 

  Prosa » Novelas y novelas cortas
655 0 0
5 мин за четене

13

Тримата излязоха във входа. Помощник детективът мобилизира всички полицаи в сградата и им каза да са готови да арестуват някого. После почукаха на вратата на Пламен. След като той и брат му Мартин излязоха, вече всички бяха на стълбището и беше време да се обясни какво е станало. Започна главният детектив:

- Както повечето престъпления, и това си има предистория. Ние разбрахме за нея от вестник, който Стефан често е четял.

Криминалистите бяха прибрали няколко изрезки в пликчета за улики и сега ги показваха на всички присъстващи. Детективът продължи:

- Една от статиите вътре е разказ на старец, който твърди, че е оставил съкровище в основите на 60-годишна сграда. Тази, в която се намираме в момента, до голяма степен отговаря на описанието. Статията е отпреди две години. Вие, Мартин, ми казахте, че баща ви е умрял горе-долу по същото време. Предвид обстоятелствата, се досетих, че има голяма вероятност именно той да е авторът на статията.

- Да, вярно е! – каза Пламен.

- Не знам защо е умрял скоро след изявлението си, но тепърва предстои да разуча и този въпрос. Предполагам, че след като е попаднал на статията, Стефан е получил и изключителния шанс да се увери във верността ù. Трябвало е да достави писмо на баща Ви и така се е срещнал с него. Това обстоятелство е нужно, защото той някак си е узнал, че съкровището се намира близо до неговото мазе. Вие двамата също сте знаели за историята, но сте си помислили, че баща Ви си измисля и вероятно не сте се сдобили с нужните подробности. Това последното са само догадки.

След време Стефан решава да извърши съответните изкопни работи. Той събаря една от стените в мазето си и така Пламен и Сашка разбират, че той прави нещо нередно. Сашка съди Стефан, но защо и Пламен не се включва? Ето отговорът:

Отдал му се е случай да закупи евтино тухли от Стефан. С тях той си позволява да си построи пристройка върху блока и така увеличава размера на недвижимото си имущество. Защо, след като му предстои да се разпадне? Ами защото има застраховка имущество, направена от неговия брат. Мартин ме излъга за това, но аз се уверих в истинността му, като питах Пламен.

Вероятно Мартин има известни бизнес проблеми, но дори и без такива, обезщетението за загубеното имущество на Пламен е щяло да го постави в неизгодно положение. За плана на недобросъвестния си брат е разбрал случайно:

Преди да изкопае сандъка, Стефан е искал да си подсигури голям трезор в банка, където съкровището да бъде съхранявано, докато не му се намери купувач. Предвид размера му, нямало да е зле и да го застрахова. Мартин се досетил за белята, която му се готви, когато подслушал телефонен разговор на Стефан с помощта на брат си. Досетих се, че е могъл, защото телефоните в апартамента на Пламен имат високоговорител. Отишъл му е на гости и двамата са се забавлявали.

След като е разбрал, Мартин е изпратил няколко пъти при Стефан човек от своята фирма, облечен в тъмно. Сашка е бдителна и е забелязала субектат с черната риза няколко пъти. Пламен някак си е пропуснал. Затова, когато брат му го е навестил, му е показал човека, влизащ в сградата. Това обяснява защо двамата твърдят, че са го видели само по веднъж.

И така, Мартин има мотив. Осъзнава, че за полицията брат му има същата цел. Тъй като Пламен е съсед на Стефан, се досеща, че бързо ще бъде заподозрян. Решава да убие Стефан и да изрови съкровището. Той няма определен работен ден, затова може да се вмъкне в сградата, когато Пламен и Сашка работят, така че да не го видят. Досеща се, че все пак ако изнесе съкровището от блока, няма да го пренесе незабелязано. В даден момент установява, че трябва да натопи брат си. При посещение преди повече от седмица взима неговия ключ от мазето му. После се представя на Стефан като поредния застраховател и така влиза в дома му. В онзи момент жертвата е разглеждала документи по съдебното дело, повдигнато от Сашка. ‘Липсващата книга’ всъщност е била кутия с документи. Мартин убива Стефан и вижда с какво се е занимавал преди да умре. Досеща се, че това може да насочи полицията към Сашка, а има вероятност да се стигне и до неговата фирма за застраховане (заради някаква рекламна брошура например). Взима цялата кутия с документи заедно с ключа от мазето на Стефан и слиза долу да изкопае съкровището.

- Добре, а къде са доказателствата? – пита Мартин.

- Първото, което ме насочи към теб, беше мястото, където е оставено съкровището. Пламен би могъл да го занесе в пристройката на тавана. Ако не е достатъчно, скоро ще използваме новите 4 улики, които имаме. Много вероятно е да си оставил следи по сандъка и лопатата. След като си взел ключа на брат си, за да отключиш мазето си, е трябвало да го върнеш, което е станало при посещението ти тази седмица след смъртта на Стефан. Несъмнено си оставил отпечатъци по този ключ. Питах Сашка как си бил облечен при предпоследното си посещение и тя каза ‘бяла риза’. Ние намерихме бяло парче плат в дупката, където е бил сандъкът. Ако все още не си изгорил дрехата, ще намерим съвпадение.

Така Мартин беше арестуван. Помощник детективът имаше само едно нещо да пита:

- Кой беше вторият въпрос, който тайно зададохте на Пламен?

- Дали си е купувал вестник от Стефан някога, в присъствието на брат си.

- Значи Мартин е излъгал и за това. Чудя се все пак, от морална гледна точка, кой е по-виновен – Пламен или Мартин!? И също дали щяхме да се справим, ако Мартин беше избрал да убие Пламен!?

 


Край. 

© Калин Кръстев Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
Propuestas
: ??:??