14 мая 2024 г., 14:25  

Таланти и поклонници 

  Проза » Юмористическая, Обзоры, анализы, критические статьии
334 1 14
2 мин за четене

Как Орфей Петков окраде Валери Станков

 

 

Валери Станков
1 септември 2015 г. ·
ЩЕ ТЕ ИЗВИКАМ В ПЕТЪК ПРИЗОРИ


Ще те извикам в петък призори,
а в събота ще бъдаш вече моя.
В неделя Господ Бог ще ни дари
най-смислената същност на покоя.


Ще гледаме как ятото снове
и стяга птичата си ескадрила.
До пролетта ще бъдат векове,
в които ще ти казвам: – Как си, мила?

Ще зърна как красивият ти кок
разстила се на дипли и на букли.
И цяла нощ ще пиша като Бог
за теб със най-красивите си букви.

А ти ще си най-бавната Жена,
в чиито пазви пада нощ за двама.
Ще вярвам, че си снопче светлина,
и че не си ми зрителна измама.


Без теб дори свещта не ми гори.
Тури за мен най-бялата си фуста –
ще те извикам в петък призори
и по-нататък няма да те пусна!
1 септемврий 2015 г.
гр. Варна, 20, 50 ч.


Орфей Петков

Тази сутрин

 

Ти тази сутрин рано призори

ми звънна - даже може би погрешка,

но аз реших, че Бог ми подари

най-мъжката възможност за забежка.

 

И както пролетта от векове

не бе за мене идвала такава -

усетих ято птици как снове

в небе, посред което възмъжавах...

 

Наяве после сякаш твоят кок

потече във ръцете ми на букли...

И пишех, а диктуваше ми Бог
слова за теб - с любовни само букви.


И така, понеже много талантливи тук, да припомня един случай - преди години, като това е само извадка от цялата какофония, тъй като Орфей Петков си беше позволил и книга да издаде, в която по подобен начин си беше заимствал от стихосбирката Стиховей на Райчо Русев и стихове на Валери Станков. За това си деяние Орфей Петков беше изключен от СБП.

Парадоксално Орфей Петков даже си позволява да пусне стихотворението на конкурса Горчиво вино 2015 г., че го и награждават, но май после се наложи да върне наградата.
Но плагиатството не е отвчера и доста често по форумите на литературните сайтове се задава въпросът - няма ли начин да се озапти. Ще речете думите са на всички. Може, но метафорите са откритие на авторите си и те неслучайно са ревниви към тях, защото много лесно е да се върви по утъпкани пътища. 

https://sbp.bg/плагиатството-като-нелечима-болест/

 

Какво да се прави - чукча писател, не е читател.

© Валентина Йотова Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Тъй, тъй
  • Спомних си и за онази ромска поетеса ,която беше присвоила от Блага Димитрова и твърдеше, че от нея са откраднали... И там беше издадена книжка.
  • Ами, Доче, добър въпрос. Рита Генадиева си беше откраднала цели стихотворения, на най-големият резил е, че някой беше написал рецензия похвална за книгата й.
  • Нищо ново под слънцето... Чрез нахалство къмто слава на чужд гръб... Бог високо - цар далеко.
    А къде са ония, които трябва да проверят какво издават ?. Все пак Валери Станков не е кой да е....
  • Краси, случката с Орфей Петков беше преди десетина години, за съжаление вече дискусията около плагиатството няма следи в мрежата.
  • Видях препратката. Хубаво е да се заклеймява плагиатството. Но в публикация за плагиатство се цитират стихове на Пърси Шели ( в превод на български език) и не се споменава кой ги превел. Това не е добър пример. Над литературните преводи също има авторски права. Вменява се вина на рецензента за плагиатството на автора. Той не може да е прочел цялата световна класика в оригинал и превод, заедно с творбите на всички съвременни автори. И да е запомнил всичко прочетено. Отговорността си е на автора. По-точно на предявилия претенции да се нарече такъв, поставяйки името си в тая графа.
  • Орфей Петков е проявил повече творчество тук в сравнение с онова на Р. Русев, което си го е копнал 1:1 и му е сменил две-три думи със синоними. С това си е поиграл повече. Потрудил се да размества позиции на стиховете, инверсии е правил, отрязал е последните строфи. Даже на места почти го е докарал до буриме. Даже е вмъквал цели свои стихове. Изглежда вече е имал повече опит.
    Личи си, когато нещо е взето и преправено, за бъде присвоено. И когато не така личи, а съвпадат идеи или думи. Тук имаме нарушаване на целостта и създаване производно произведение. Авторските права са върху творбите. Отделните думи са всеобщи (ничии). Дори и неологизмите. Например, Стоян Минев слял две думи. И на друг може да хрумне същото. Без да е видял това от него. Трябва да различаваме съвпаденията от съзнателните заемки. При предявени претенции авторът решава как да действа. При нерешим спор съдът решава.
  • И това е вярно, нищо свято не остана.
  • Вале, тия времена отлетяха безвъзвратно. Видя ли к,во се случва на Евровизия? Нищо добро не ни чака. Пор**графията е навсякъде.
  • Ех, Весо, тъй като съм от старата генерация, помня едни други времена, когато само за наподобяване ще ти резнат кестена.
  • Валя, хората крадат от можещите. Като знам че от мен никой-нищо няма да открадне, направо се отчайвам. Има ли смисъл да твори човек, ако не го копират?
  • Така е, Пъне, но той не е единствен, една девойка, Рита Генадиева, си беше позволила цяла стихосбирка да открадне от Валери. За което беше и осъдена де.
  • Аз - за разлика от теб, помня . Даже си спомням какво ти беше отвърнал, след като го попита как тъй - отговори ти - Ами какво да ти кажа, брат, ползваме едни и същи речници.
  • Бях го забравил този "поет"...
Предложения
: ??:??