22.01.2008 г., 12:22 ч.

Анти-Америка (Част 1) 

  Есета » Граждански
3187 0 7
4 мин за четене

 

  Обичам да чета графити. Не да гледам - да чета. Писаниците по стените на някой град отразяват живота на младото му поколение по-добре от всякакви описания от социолози или репортажи на Карбовски. Графитите... лозунгите (малко остаряла дума, ама върши работа) - по тях можеш да се ориентираш какви са настроенията в дадения квартал, град или дори държава. Те са нещо като самобитен първообраз на рап-текст. Суров протест срещу живота, който все още не е преминал през редакцията на "пари-коли-жени".

Та, един път, случайно някак, се зачетох в някакви графити от Белград. Не може да се отрече, че братята сърби са доста изобретателни. Наред с вулгарно-хумористичните изреченийца на сръбски, със своята почти детска искреност и не без голяма доза чувство за хумор и вулгарност се отличаваше един израз - "Колумбе, **бем ти любопитството."

Ето как в няколко думи се побира цялото отношение на милиони хора по целия свят към една държава. Разбира се, имам предвид любимите ми Съединени американски щати. Или, както я рекламират холивудските филми, "свободната страна". Там, в тяхната Конституция ставало дума за демокрация, нещо пишело за човешките права, за расизма имало нещичко...

Думи, думи, думи...  

Няма да отварям дума за гения на "братята отвъд океана". В сайтове като vbox и youtube има достатъчно много материал за умствения багаж на американеца. И след невероятното изказване на един юноша бледен, че не знае държава, която да започва с английската буква "U" - при положение, че собствената му "родина" започва с тая буква - просто нямам какво да добавя.

Нито ще пиша какъв е животът в Щатите или как живеели българите-емигранти в Чикаго. Не знам от първа ръка за тези неща, затова няма и да навлизам в непознатата материя.

Думата ми е за образът на САЩ в света. И по-специално, в България. И още по-специално - за моя образ на Щатите.

Първо - американец не е национална принадлежност - това е професия. В САЩ "американци" няма. Там има "американци от еди-какъв си произход". Изразът "еди-какъв си" обединява мексиканци, китайци, евреи, араби, чернокожи, европейци. Да прощават, ако забравих някого. И ние си имаме българи от турски, арменски, еврейски или ромски произход, но си имаме и само "българи". А пък чистите американци са изтребени от английските заселници и впоследствие от получилите независимост английски заселници преди два века и нещо.

Та, в България се присмиват на комунизма, че е утопия, а САЩ какво е? Фалшива реалност, украсена с холивудски кич, две-три капки PR, услужливи медии и прокламиране на някакви универсални ценности. И, естествено, много пари. САЩ е апотеозът на човешката алчност. Който го мързи да се оправя в собствената си страна - независимо дали страната му се намира в Европа, Азия, Африка или Южна Америка - отива в USA - там се печелело лесно и по много. И си окичва знамето със звездите и райетата, и е вече чист американец. Байганьовска му работа!

Свободна страна ли? Е, това, който го е измислил, шапка му свалям. Къде я намери тая свободна страна в САЩ - тайна-майна! Кредитни карти, които за секунди могат да се проследят, камери навсякъде из улици, магазини, институции... мързи ме да добавям, че станаха много изброявания. С две думи, живееш ли легален устроен добре живот - Big Brother не спира да те гледа какво и защо правиш. Всичко живо се следи - под претекст, че имало тероризъм.

Това много намирисва на положението в Източния блок допреди '89. Следят те постоянно, защото може да си от "врага" или да му помагаш. Едно към едно, както казва Сашо Диков.

Сега малко за човешките права - в САЩ има смъртно наказание в някои от щатите. Точка. Дотук с човешките права. Какъв е смисълът да се заемам с другите, след като право номер едно се нарушава?!

Това за демокрацията също не знам откъде са го измислили като понятие за американската вътрешна политика. Един щат с 5 и един щат с 20 милиона население имат еднаква тежест в американските избори за президент. Т.е. някой кандидат може да събере повече гласове - резонно печели? Не точно - при равенство в броя на щатите и ако - примерно в Аляска - гласуват за опонента му... край на мечтите за Белия дом. Както стана на предпоследните избори, когато "селянинът с потеклото" Джордж Буш Младши беше избран за първи път за президент. (Господи, Боже, ако те има, не позволявай да има Джордж Буш Трети!)

Буш е олицетворение на професионален американец. Тъп, та дрънка, обаче с много власт и много пари. И когато работите му не вървят добре - примерно го замерват с яйца и домати по време на влизането му в длъжност на президент - той прави това, което Америка прави от край време - започва война. Лошото при американците е, че единствената война, започната - и спечелена - от тях, е гражданската им война. Камбоджа, Виетнам, Корея, Сомалия (Могадишо), Афганистан, Ирак. При всички тях е в сила българската поговорка: "Тръгнахме като аслани, а се върнахме..." Че заради простотиите на момчетата с райетата и звездите изгубихме и наши, български войници. Помним филмите за Рамбо - великият американски "солджър", който отива в Афганистан, за да спаси моджехидините от кръвожадните руски "копелдаци". А когато нещата се обърнаха на 180 градуса, думичка не се обели за мирното население (пак в същата държава). Е, хвърляха им се помощи... сникърс и кока-кола... както се казва - благодаря, ама не, благодаря!

И единственото, което американците печелят, е врагове по целия свят - от преки жертви на американската външна политика, до пацифисти от страни-незасегнати от въпросната политика. И се горят знамената в червено-бяло-синьо, и се палят чучела на Буш, и се отвличат журналисти. И така ще е. Защото никой няма да си промени политиката - нито САЩ, нито жертвите. Едните са прекалено глупави и алчни, а другите нямат избор.

Здравей, Трета световна!

 

© Христо Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Длъжен съм да направя една поправка в есето относно гласуването в САЩ. Системата им е адски сложна, но поне има разлика между щатите с различно население. И все пак си остава боклук...
  • Доста приятно съм изненадана толкова млад човек, да пише така добре и с ясна позиция.
    Преди няколко години даваха е дин много хубав филм "60-те", за шейсетте години на миналия век в Америка. Препоръчвам го на всички.
    Подкрепям всичко казано и те поздравявам за стила.
  • ще има и втора част, но в момента нямам време да я дописвам...
  • А ще има ли част 2-ра?
  • Именно. Виждала съм една малка частица от ужаса на една война и най-лошото е, че от нея страдат именно най-невинните. И друг е моментът, че цялата тази омраза насъбрана срещу една нация може да доведе до един несекващ тероризъм и потъпкване на човешките права. Война се води с разум, но ако стане така, че се случи Трета Световна - тя ще се води с омраза.
    Иначе американците като цяло не са лоши хора и не са чак толкова тъпи за колкото ние си мислим. Тук идва момента на медиината манипулация.

    Интересна личност ти Пиши, ще ми е приятно да те чета
  • Благодаря ти за отговора! Аз също се занимавам с журналистика, но засега коментарите ми в сферата на международната журналистика са само на този сайт. А може би така е по-добре, защото съм прекалено краен.
    Много ми хареса частта на коментара ти за Англия Признавам, не се бях сетил да тръгна в разсъжденията си от първоизточника
    Ако можех да гласувам, и аз щях да гласувам за демократите!
    Иран, Северна Корея, плюс новосформиращата се "групичка" Русия-Индия-Китай биха могли да натрият американския нос, но лошото е, че ще страдат невинни хора, а не който трябва...
  • Есето ти беше интересно. Аз се занимавам в сферата на журналистиката и конфликтите САЩ-Близкия Изток са ми доста присърце.
    За Трета световна - едва ли ще сколасаме (макар на мен да ми се иска по ред причини, колкото и нехуманно да звучи). Буш вече няма да е на власт и ако дай Боже спечели някой демократ (а не поредния републиканец!) нещата евентуално ще започнат да се нормализират.
    САЩ започват война винаги с по-слаби държави - Виетнам, Афгаистан, двете войни в Ирак (войната на Персийския залив от 90-те...хич не им върви на горките иракчани). Всички тези държави са били в криза, когато САЩ ги напада по някакви много неясни и жалки причини. Но като гледам, че се гласят да нападат Иран - вече да му мислят за Трета световна. Иран не е Ирак. Иран си е богата и стабилна държава с много петрол. Тъй, че да му мислят ...
    Има и един друг момент - варварското им отношение към войната са го наследили от милите братя англичани, които и до ден днешен са си едни от най-големите варвари в Европа. Където американец, там и англичанин...няма кой знае каква разлика (това вече от личен дългосрочен престой в двете държави го казвам, да не речете, че празни приказки приказвам). И като сложиш колко много хора и нации по света мразят и Америка и Англия...горко им. На Америка особено. Като сложим само Китай, а и като добавим и армията на Северна Корея, която за разлика от американската не се състои от 20-21 годишни малоумници, които са ги убедили на улицата да участват във войната....ама горко им наистина.
    Общо взето днес никой не харесва Америка и политиката им - нито аз, нито ти, нито повечето българи...а като сложим и братска Русия в тоя знаменател, кажи-речи 2/3 от света не се радва на "американската мечта" без да изброявам и други държави. Че вече и свястно американско кино почти няма...добре, че е Скорсезе да крепи положението.
    Аз искам война (макар да звучи нехуманно), защото мисля, че е време някой да натрие носа на Америка. Време им е да искарат още една Голяма депресия. Трябва да им да живеят няколко години в страх и ужас, да видят домовете им и градовете им унищожени и да изравят мъртвите си невръстни деца от руините, защото именно това стана в Ирак...звучи много нехуманно от моя страна, но и не е хуманно да гледаш мъртви деца и убити жени в Близкия Изток. Тук просто става въпрос за спаведливост - не е честно един затлъстял, средно-статистически американец, чиято кариера се гради на седене зад бюрото и убеждаване на хората да си правят десетки лъжливи застраховки, да стои и да ми обяснява колко бомби и хора трябва да бъдат избири в Близкия Изток за да се оправят нещата и да няма вече тероризъм. И същият този човек се вдига, отива и гласува за един от най-големите терористи (макар, че той е пракалено тъп за да е терорист) - Буш и неговата администрация. В живота трябва да има баланс и справедливост - щом Бог не ни я осигурява, ние трябва да си я осигурим. И не ме разбирайте погрешно...ненавиждам войната, но просто мисля, че светът ни все още не е готов да живее без война. За голямо съжаление.

    И все пак - браво за есето - шестица от мен.
Предложения
: ??:??