23.08.2021 г., 16:07 ч.  

Българският мъжкар и неговото "достойнство" 

  Есета » Философски
1830 5 39
1 мин за четене

Не знам как и кога се е сформирала представата на българина за мъжественост, но е меко казано уродлива, мъжкарство, а не мъжественост. Чудя се на какво се дължи. На нисък интелект? Според мен не, познавам високо интелигентни мъже и те не са различни в това отношение. Липса на възпитание? Липса на модел за подражание? Може би. Не знам. Но е налице липса на мъжественост. Какво означава мъжествен? Според тълковния речник:
 неустрашим, сърцат, храбър, доблестен, смел, твърд, непоклатим, решителен, героичен, безстрашен, самоотвержен, себеотрицателен, стоически, прям, кавалерски, рицарски, силен, мощен, енергичен,  юначен, куражлия.
Лично аз не познавам мъж притежаващ всичко изброено, не познавам и такъв, който да притежава и половината, и четвъртината, и осмината, и дванадесеттината. Най-много едно, максимум две от изброените и то, ако включа мъже, за чийто живот и постъпки съм чела/имам предвид сегашно време, наши дни/.
Но да оставим изключенията, наличното мъжкарство се измерва в сантиметри, основно на мускулите и телесната маса. Друго особено характерно за българското мъжкареене е перченето и самоизтъкването, по всякакъв начин. Също така характерното им поведение включва, да охулват, клеветят, обвиняват, обиждат и нараняват с всички възможни способи жените, които по някакъв начин са засегнали крехкото им мъжкарство. Как са го засегнали? Например превъзхождайки ги интелектуално, иронизирайки ги, отхвърляйки ги или неволно "предизвикали" болезнената им ревност и т.н. Наблюдава се, дори мъжкарска солидарност, няколко мъжкаря се подкрепят един-друг обединени от желанието си да унижат жена. За Мъжът с достойнство не е унизително да отстъпи, да бъде "победен" от жена, защото такива мъже не воюват с жени, те воюват, за да защитят, а не за да отмъстят. Липсата на мъжественост е причина и за домашното насилие, и за убийствата, изнасилванията и май няма престъпления или порок в които да не участва, като причина. Но българският мъжкар и в това е слаб, рядко стига до убийство. И се питам, има ли български Мъже или само някакви жалки, плюнчещи се високопарно подобия? Всичко, което казвам в никакъв случай да не се приема, като феминизъм, не съм феминистка, за българската жена също имам какво да кажа и тя не е цвете за мирисане. Но силата на дадена нация, се измерва с нейното мъжество, а не с нейната женственост. Нация, която  няма мъжественост, няма и достойнство. Бог да пази България!


 

© любимка Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Интересно ми беше да прочета това за шейха, ще го запомня. Благодаря ти
    А относно цитата: създаде човека, мъж и жена го създаде. Забележи, не е "мъж и жена Ги създаде", а "Го създаде". Смисълът е съвсем друг. Жената беше в мъжа и впоследствие Бог я извади точно от мъжа. Предходния текст и последвалия това изречение доказват, че смисълът е точно този. Мъжът е първородният. Те не са равнопоставени, но са равноправни.
  • Ника и аз да взема отношение макар, че съм закъснял. Ще цитирам един арабски шейх: "Лесните времена раждат слаби хора. Слабите хора раждат трудни времена. Трудните времена раждат силни хора. Силните хора раждат лесни времена. Няма мъжество у българските мъже. Ами за кого и за какво в днешните времена да се проявява мъжество? За да се прояви едно или друго човешко качество, трябва да има определени условия за това. Забележете за какво говори арабския шейх - за хора, не за мъже, не за жени. И в Библията е казано: "И Господ създаде човека. Създаде го мъж и жена". И за какво тогава е това противопоставяне мъже-жени. А какъв е полът на Бог? Всички сме хора с определени качества. Мъжеството у мъжа изключва ли нежността?! Нежността у жената изключва ли мъжеството?! /Филмът "Кенау"/Няма смисъл девойката да чака принца на бял кон, защото обикновено пристига само конят. Животът е по-богат от крайните обобщения и в него има от всичко - и мъжество, и парадност, и фалш, и лицемерие, и искреност...
  • "Предлагам да се организира един курс в салона на читалището за квалификация на мъжете... Ще докараме коча да видят обноски..." - из "Диви разкази"
  • Аз имам време да работя над чувството си за мярка, но какво ще кажеш за връсниците си коментирали тук и за тяхното поведение, ммм? Като се замисля, не знам похвала ли е или обида, това че ме слагаш редом с тях
  • Вижте, тук много хора са писали коментари и представям си колко вече им е досадно да им дрънка при нов коментар. Затова дайте да спрем, имайте милост към тях.
    Относно приказките, целувките и др. може да напиша нещо кратко и пишете там, непречейки на никой
  • Георги, нямате представа какво точно си поискахте. И аз не мога да ви обясня. Току-що призовахте Лорелай от Хайнрих Хайне.
  • Целувайте се, аз ще погледам
  • Дарина, аз не съм Георги, нито Ганьо, аз съм Мартин. Ще ви отговоря така: пожелавам ви да се освободите от този криворазбран феминизъм и да срещнете истинската любов. Няма нужда да е мъж, разбира се. Колкото до камъните, гледали ли сте сцената от "Спящата красавица", в която феите превръщат лавината от камъни в сапунени мехури? И аз съм фея и сега ще ви го докажа. От камъните боли твърде много. Ако някой наистина ви дразни, целунете го дълго и нежно, а после му лиснете една вода. Не ме разбрахте? Ами, това е заклинание. За да разберете магията, трябва първо да повярвате в нея. Аз съм силно вярващ.
  • Щурачето, ти ме уби, Отрепа ме направо... с последния коментар , за лапешките номера...Ще спя спокоен тази вечер
  • Айде, стига ти толкова внимание, тия лапешки номера ги прилагай на някой друг, на мен си ми твърде елементарен
  • Казах че е пораснала и е събирателен образ на всички ония жени, които подклаждат огъня, без значение какво изгаря в този огън. Много си глупавичък Ив
    Между другото само аз публично обявих, че слагам единица на Юри за грозно поведение, затова че те обиждаше с поредицата Поетът Х. Така че имам смелост и не ми пука, че ще загубя нечии симпатии. Заради моя протест редакторът му изтри поредиците.
  • И знаете ли кое е забавното? Има я даже и бабичката, онази от историята за изгарянето на клада на Ян Хус, за която той възкликнал: "О, свещена простотия" Тази бабичка отдавна се е превърнала в събирателен образ, пораснала е така да се каже

    Ив..., твое право е да пишеш коментари, но пък мое право е, да не ги чета Оставила съм ти твоето право, да те чете който иска
  • Не очаквах, че ще демонстрирате всички мъжкарски и немъжествени качества, които съм изброила. Да видим липсва ли нещо. "Перчене и самоизтъкване" - има го. "Охулват, обвиняват, обиждат с всички възможни способи жените, които по някакъв начин са засегнали крехкото им мъжкарство. " - Има го, колкото искаш.
    "Мъжкарска солидарност" тип Да я убием с камъни - Да и това го има.
    Е, кое не е вярно? Всичко е налице, тук и сега Есето ми е доказано, продемонстрирано, всичко
  • Георги, аз ви разбрах, но вие, уви, не ме разбрахте. Намирате се някъде, където не приемат извинения и посрещат само с покана.
  • Георги, по-добре не се извинявайте, защото става по-зле. Не знаете къде се намирате, а аз не мога да ви кажа.
  • Аз си харесах едно изречение от коментара на Добре Бонов. "Че животът е такъв, какъвто си мислим че е." И това е причината да ме изненада в есето ти Дари. Не е това, какво си написала за българските мъже, а че винаги съм си мислила, че създаваш около себе си красив свят. А това, какво е "мъжкото" и достойното за голяма част от нацията го виждаме и по избори.
  • Дарина, виждам, че Ивайло ви убоде със своето отровно жило. Как се чувствате? Очаквахте ли такава реакция? Истинска експлозия на хуманизъм.
  • Валентин, всичко е въпрос на възприятие. Да си добър човек не е трудно и никъде не съм твърдял, че съм ангел Господен. Нямам спомен да съм критикувал някого конкретно, а пък това дали си ме разбрал е друг въпрос. Чудно що всички мъже се почувстваха засегнати от коментарите надолу. Не ми се чете още един такъв.
  • Прав си. Особено последното ти изречение:
    https://otkrovenia.com/bg/stihove/intonaciyata-na-akcenta
  • Прочетох половината коментари и ми стана досадно. Ми то стана егати разправията.

    Я да видим какво мога да кажа за българският мъж.

    Дори не знам дали трябва да го слагам в някакви граници. Мъжът си е мъж.
    Моето мнение е, че всичко опира до интелект. Също така съм привърженик на Фройд и смятам, че всичко идва от детството. Истината е, че моралният индекс на нацията е паднал ужасно много. Мъжествеността се изразява във възможности. Всеки мъж се стреми да изпъкне с нещо. Да покаже колко е велик, колко е независим, непокорен и т.н. Гнусното е когато започва да парадира с материалното, гнусно е и когато има себе си за прекалено ерудиран.... бе общо взето българският мъж (не всичките) има проблем с егото.

    И не на последно място - не само българският мъж, а всеки човек трябва да развие емоционална и духовна интелигентност.

    Щурче Дари, знаеш ли кое е най-важното?
    Че животът е такъв, какъвто си мислим че е.
  • "нацията не може да има мъжественост" - това беше много як аргумент с който мъжествеността отпада, като такава. Не мога да кажа, че съм изненадана от подобен подход.
  • Хубаво, вярвайте си Ще помете семките, дето е чоплил
  • Щураче, викаш да са напия до безпаметност, значи :D ...
  • Израел е пример за мъжествен народ, нация
  • Тази мисъл принадлежи на Наполеон. Казали го Битълс хахаха
    Не ги свързвай, storm, пусни му края и толкова
  • Бе, права си, да ти кажа . Кат' бях малък наш'те ма натискаха да стана банкер, пък аз- "Не, чи, не! Рисуване, та рисуване!!!". Бунтувах са... Ей мъ на, сега с проклетото рисуване- едва свързвам двата края :D ...
  • Както вече казах, хитър си... като швейцарска банка
    А иначе, чудя се как все още някой не е излязъл с цитата: "Зад всеки велик мъж стои велика жена"
  • Щураче, ако трябва да съм честен то тоя моя коментар беше по-скоро няк'ва (извратена ) форма на самоирония и самосарказъм.
    Не бих си позволил да иронизирам произведение, в което автора явно е вложил емоция и темата е важна за него (всъщност, тук поизлъгах, обичам да иронизирам и да се бъзикам с произведения- моите собствени :D , като, разбира се приемем, че в моя случай "произведение" е много, много пресилено и разтегливо понятие :D ). В повечето случаи реагирам така на поставени сериозни теми- дрънкайки глупости (така съм си устроен)...
  • Не мислите ли, че в едно средно интелигентно общество, тук, коментарите би трябвало да са споделяне на личното ви впечатление и виждане по въпроса за мъжествеността на нацията ни, един по-широк поглед и преценка? Вместо това, вижте коментарите, всичко е точно, както съм го описала
  • Е тя Ирина под "срещи"с мъже, според мен нямаше предвид "връзки" с мъже.
  • Да, българският, защото съм българка и ми пука за моята нация, а не за чуждите. Защото тази нация е имала славни Мъже, които вече няма. И престанете да ми разисквате изключения, за изключенията съм написала. Както е видно от коментарите и тук има изключения - две. И един дипломат, който се е включил с "и така, и вака" - може да се определи хем като сарказъм, хем като ирония към мен, оцених го, Христо, ценителка съм.
    Иринакис, за мнение по въпроса не е нужно количество срещи с мъже, а качествени изводи от обширни наблюдения
  • Никъде не съм и няма да твърдя подобна глупост, че нацията е виновна за нещо, защото хората правят нация, а не нацията - хората.
    Колкото за изключенията, възпитанието, така любимия ви общ знаменател, всичко съм написала, остава само да бъде прочетено внимателно. Нормално възпитанието се получава най-вече от родителите/самата природа е заложила това, без мъжко участие не става/, а ненормално - се получава само от единия родител, или от улицата, училището и т.н.
    И моля да не свеждате темата на махленско ниво, смъквайки я до пресонализиране в "една жена"
  • Не, че искам да се хваля, ма отговарям на 80 процента от изброените в началото според тълковния речник критерии :D (а кат' сметнем, чи половината от изброените са някакъв вид синоними- направо клоня към 90- 95 процента)... Пууу, мамка му- радвам са, чи са познавам :D !!!
  • Всичко написано е вярно.
  • Както се казва , '' мит ли е на българина или не е мит..'' Но, ако се държиш мило, внимателно с жените - ти си гей,.. ако се държиш
    по-грубо - ти си грубиян. Малко криворазбрана действителност
  • Да, особено в този сайт гъмжи от "мъже". Затова много скоро ще помоля админа да ми изтрие профила - да не им преча да се перчат...
  • Е мъжът не може да роди. Не, не го игнорирам, но съм убедена, че ролята на жената в случая е огромна. И не твърдя, че няма майки, които да се справят добре с тази роля
  • Ето виж, ти сама не избягваш общия знаменател - "Жената- майка ражда, отглежда и възпитава и жени, и мъже. " А мъжът- баща? Игнорираш го напълно. т.е. без да искаш си потвърдила казаното от мен.
  • Щураче, аз няма да се опитвам да оборвам мнението ти за мъжете, въпреки че не съм склонна да ги сложа под един знаменател. Това което искам да споделя като мнение е,че е много важно каква е жената. Жената- майка ражда, отглежда и възпитава и жени, и мъже. Колко мъжествен ще бъде синът и много зависи от нея.
Предложения
: ??:??