12.01.2010 г., 22:36 ч.

Черните дрехи крият от вас колко са бели душите ни 

  Есета
3811 1 12
2 мин за четене

Дискриминацията Боли -http://www.vbox7.com/play:62daba38

           -  Съжалявам, ако нямаш резервация - не може да влезеш!
(Струваш ми се малко тъмен)... това четях в очите на "фейс контрола" на входа в новооткрития пиано бар. Докато охраната ми говори на - Ти, около мен   необезпокоявани влизат гости. След упорито настояване да извикат Управителя - той пристига с думите: - Съжалявам! - Съжалявам, но тук не е за вас. - Днес свирят оркестър (...) на две преки от нас и мисля, че там ще има места...
 "Циганин" - нарицателно или етническа принадлежност? Как се възприемат ромите днес? Предубедено ли е обществото? А какво е да си ром? 
 Страх! Да, в сърцата на хората се крие страх, порoдeн от собствената им суета?! Лесно е човек да сложи ромите под един знаменател, като стиска здраво меча на омразата. "Хей ти, стой далеч от мен, чувал съм какво правят всички твои братя!" Може би всеки човек в страната е бил докоснат (ощетен) от агресивни прояви и ниска култура на цигани. Но тъкмо тази подсъзнателна защитна реакция поражда дискриминацията.
Преди да бъдат преписвани норми за поведение на когото и да е, трябва да се опознаят до съвършенство и най-дребните неща у човека, за да бъде оценката уместна. Трябва ли да лепим етикети, без да знаем! Всеки човек си има достойнство, но никой не си дава сам сметка за това. Накърняването му е израз на невежество. Морално ли е хората да бъдат делени на: ниски-високи, слаби-дебели, бедни-богати, бели и черни!!!
Обществото е предубедено, има разделение на Ние и Те (ние - образованите, ние - които спазваме законите, ние - които не крадем, ние - които си плащаме данъците; само обичаме да съдим) - те - крадците, те - мръсните и невъзпитаните, те - неспособните, даже понякога чувам, че ако ги нямало, щяхме да сме ей...
Когато дистанцията се скъси и Аз има смелостта да погледне Ти в очите, човекът ще се отърси от комплексите,  породени от общественото мнение. Да, за всичко се иска смелост!
 Може би, тогава много роми ще имат гордостта да кажат, "Аз съм." Тези, които упражняват право, тези, които са в музикалните академии, тези, които учат актьорско майсторство, хората завършили психология и богословие, всички инженери. Те са около нас, но ще се видят едва когато се свалят черните очила!
Някой замислял ли се е какво е да си ром? Дали понякога не ти се иска да изкрещиш: "Аз не съм такъв/а!" Казват, че за да разбереш какво изпитват бедните, трябва да си беден; за да узнаеш какво усещат болните, трябва да си болен. Затова, Ти, читателю, следващият път преди да осъдиш или презреш някого, се постави на негово място и не забравяй думите на Христос: "Не съдете, за да не бъдете съдени; с каквато мярка мерите, с такава ще ви се мери."
Ще завърша с една мисъл на един от любимите ми френски философи, която гласи: "Хората, които имат лошо мнение за нас, без да ни познават добре, не могат да ни обидят: те нападат не нас, а призрака на собственото си въображение!"

© Димитър Иванов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Поздрав ! Харесах ! Знаеш ли, по-глупаво трябва да се чувства този който прави дележа, а не този който се опитват да отделят от някъде. Жалкото у нас е, че някой си ги измисля тези "правила", а малоумни последователи - много...
    Продължавай да пишеш. ВСИЧКИ СМЕ ХОРА - едни повече, други по-малко...
  • Прав си. Глупаци сме.
  • Хубаво написано! Хората гледат прекалено от вън на заобикалящите ги, живеят в рамки и оковани мисли...Унижават различните,защото прекалено са обикнали себе си...
  • (Миша Бартън)- не трябва да се случва - Да, но "Посредствените хора
    осъждат всичко, което надхвърля техния кръгозор."
    Искрено се надявам да има повече хора, като всички вас...
  • Това не трябва да се случва и в един съвременен свят е недопустимо все още да има такива предразсъдъци.
    Всички сме хора, да, различни сме, не може да сме еднакви, но точно това е интересно. Защо цвета, религията, езика да пречат на общуването помежду ни? Хората се съдят не заради начина, по който изглеждат, а заради начина, по който се държат.
    Докато хората не го разберат и не се преборят с вътрешните си предубеждения, нищо няма да се промени.. А трябва да се промени.
  • Прекрасно есе, с актуално послание! ПОЗДРАВИ!
    Хората се делят на хора с добри сърца и хора, които не са с добри сърца. Всичко останало е без значение. Всички плачем, когато ни е тъжно и всички се смеем, когато сме щастливи, за всички слънцето грее еднакво. Всички сме гости на този свят, никой не е вечен, затова трябва да живеем в мир и разбирателство.

  • Благодаря ви приятели
    Петя, много си права - особено за последното...
    "Понякога условностите и човешката слепота пречат на човешкото израстване, на нравствените търсения, дори на любовта..."

  • Димитър, силно ми въздейства написаното!
    Няма малоценни хора, всеки има своя цена, свое призвание, свое място. Пращайки ни на земята,Бог не ни разделя по раса, пол, възраст, социална и етносна принадлежност. За него всички сме равни, добри или лоши,ние трябва да намерим мястото си...

    Понякога условностите и човешката слепота пречат на човешкото израстване, на нравствените търсения, дори на любовта...
  • Дали съм българин, турчин, негър или еврейн,
    дали съм раста, дали познавам лейди Джейн,
    дали съм Деньо или дали съм Кърт Кобейн,
    дали в морето плувам или морето е басейн?
    Кво те бърка теб, щом всичко между нас е гладко?
    Цивилизована работа, брат, казано на кратко.
    злобата не е спасение, нито приключение.
    Всички сме еднакви. Чу ли?
    Без изключение.....

    Та, да, бих могъл да напиша един доста дълъг коментар по темата. Но няма смисъл.
  • Предразсъдъкът предполага автоматизъм. Това е въпрос и на адаптивност, на справяне със ситуации, но примитивен механизъм на адаптация и справяне, при който често (или винаги!?) се нарушава справедливостта и достойнството на един или повече хора. Би трябвало човек да има предразсъдъка, че изначално всички хора заслужават уважение, а ако конкретните такива са се изявили или изявяват лошо, едва тогава делата им да бъдат осъждани, и то - съответно и справедливо, без, при това, да се стига до саморазправа.
    От друга страна, добре е несправедливите и расистки предразсъдъци да не се провокират от, общо казано, реални белези на арогантност от страна на традиционно дискриминираните - нещо, което е и тяхна (на дискриминираните) отговорност.
  • Чудесно есе!Поздрав!
  • За голямо съжаление си прав,иска ми се да те оборя с нещо но уви не мога.Хората са една тълпа,която не признава обяснения,не приема че не всички роми или цигани са еднакви...Ако искаш да се бориш с тълпата,се превръщаш в Дон Кихот,чувстваш се или грешно разбран,или неразбран.Моят апел е,трябва да се гордееш със себе си,пишеш прекрасно не спирай да го правиш!Поздрав!
Предложения
: ??:??