12.03.2021 г., 10:20 ч.

Едно „да” е три милиарда „не” 

  Есета » Граждански, Други
637 1 3
4 мин за четене

Консуматорският манталитет е завладял съвременното общество. Хората стават все по-алчни и този факт е една от характеристиките, които  Писанието разкрива като доказателство за срива на ценностите в последните времена.  Ценителите на българската музика от близкото минало сигурно си спомнят Георги Христов, популярен естраден изпълнител, който „невинно” възпява алчността в песента си „Още”. Един кратък преглед на текста на известното произведение ни показва окаяното състояние на падналата човешка природа:

И не чувствам вина, че живея така,

искам още и още, и още.

Аз искам в този живот, вечно да ми е гот,

искам още и още, и още.

 

И така, в съответствие с възпятото мото на лирическия герой в хита на българския Джордж Майкъл, хората искат постоянно да чуват „да”, на егоистичните си копнежи и ненавиждат „не”-то като вариант. Проблемът е, че в крайна сметка те искат невъзможното. Католическият свещеник  Фабио Росини заявява, че зад всяко „да” стои поне по едно „не” . С други думи всеки път когато избираме нещо, ние се отказваме от нещо друго. Не можем да получим всичко.

 

За да обясним по-нагледно гореизложената теза, нека си представим (или си спомним), че се намираме на брачната церемония, на която, в присъствието на официално лице сме на път да се обвържем с нашия брачен партньор.  В момента, в който кажем „да“ на съпругата си (съответно съпруга за жените), ние казваме три милиарда „не“, ако условно приемем , че три милиарда са всичките останали жени (съответно мъже) на земята. Важно е да се отбележи, че не изричаме едно след друго на глас тези три милиарда „не”. Не. Те се подразбират от „да”-то ни. Те се резултат от верността и любовта към тази (съответно този за жените), на която (съответно на когото) се вричаме с нашето „да”.

 

Въпросната истина се отнася не само за избора ни за брачен партньор. Тя е валидна за всяка област от живота ни. Ако искаме да чуваме само „да” като отговор на нашите егоистични копнежи, ние неминуемо ще прекрачим границите на добродетелта вярност и ще навлезем в територията на алчността, заблудата, изневярата и в крайна сметка на безсмислието. Когато искаме да чуваме само „да” ние ставаме сами закон за себе си и по този начин се превръщаме в беззаконници. 

 

Точно така. Когато човек живее единствено за себе си беззаконието започва да го владее, а когато хората заживеят единствено за себе си беззаконието в обществото започва да се умножава. Библията предупреждава, че когато беззаконието се умножава любовта на мнозинството охладнява. Хората спират да общуват искрено помежду си и се отдалечават един от друг все повече и повече. В този процес на разруха в обществото човешкият характер деградира, ставайки все по-независим от Бога, и все по-зависим от греха и сатана. Тъжната реалност е, че колкото повече човек върши собствената си воля, толкова повече той отива към своята вечна погибел.

 

В този смисъл основното послание на сатана (този, който е познат като врага на човешките души) през цялата човешка история е същото, с което той съблазни Адам и Ева; същото послание, с което през всички епохи е погубвал множество хора и народи; същото послание, с което най-нахално се опита да изкуши и самия Господ Исус Христос. Основното послание на дявола звучи по следния начин: „Човеко, върши своята воля и бъди независим от Бога. Ти си този, който има право да определя какво да избира; какво е морално и какво е неморално; какво е добро, какво е зло; какво e ляво и какво е дясно; какво е брак; какво е пол; какво е истина и какво е лъжа;  какво е „да” и какво е „не” и т.н.”

 

Основното учение на Исус е диаметрално противоположно. Когато повярваме в Божия Син ние се отказваме от нашата независимост и ставаме зависими от Бога. Ето защо със сърцата си ние казваме: „Боже, моят живот е Твой живот. Сърцето ми принадлежи на Теб. Моята воля е Твоята воля да се изпълни в живота ми. Аз живея и дишам единствено, за да позная волята Ти. Ето защо аз избирам да кажа „да” на Теб с ясното съзнание за трите милиарда „не”, които са следствие от моя избор.”

 

Свободата има само две измерения. Ние или сме роби на греха, или служим на Господа. Не можем да служим на Бога и на врага на душите ни едновременно. Или сме роби на Христос и сме свободни от греха, или сме свободни да вършим волята на егоизма си и така ставаме роби на греха и на собствената ни независимост от Господ. Ако обаче познаем кой всъщност е Исус Христос ще осъзнаем, че си струва да кажем „да” на Него, и че трите милиарда „не” са нищожна цена, която с радост ще платим.

 

© Явор Костов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Бог няма монопол върху моралното и етично поведение. Мога да живея примерно и принципно и без да вярвам в Бог. В този смисъл няма само 2 измерения. Има и път на свободата на личността, която вярва и се води от своя вътрешен компас. Защото свободната личност има достатъчно интелектуален багаж за да може да направи разлика между добро и зло, между крайност и умереност. По този повод препоръчвам будистката притча за струната.
  • За детето можем да кажем, че с желание и удоволствие се оставя на зависимостта от родителите си (първо инстинктивно, а после все по-осъзнато), защото получава всичко необходимо от тях – храна, облекло, подслон, грижа, закрила, любов. Дори и неговите желания да не се изпълняват от родителите му, тази взаимовръзка, в която е зависимо не се накърнява. Това е жизненоважна зависимост и неговото доверие към родителите му е непоклатимо. И тази правилна зависимост е единствената полезна свобода, в която детето може да съществува. Същото е и при Бога, нашата зависимост от Този, Който ни е създал и ни дава всичко необходимо за нашето съществуване, като иска само доброволно да му се доверим и да го изберем, е всъщност единствената разумна свобода, която имаме. Всяка друга зависимост е илюзия за свобода и реално е безпрекословна подчиненост на воля, която води към самоубийствена употреба на живота. Хубава и важна тема!
  • "Свободата има само две измерения. Ние или сме роби на греха, или служим на Господа. Не можем да служим на Бога и на врага на душите ни едновременно. Или сме роби на Христос и сме свободни от греха, или сме свободни да вършим волята на егоизма си и така ставаме роби на греха и на собствената ни независимост от Господ. Ако обаче познаем кой всъщност е Исус Христос ще осъзнаем, че си струва да кажем „да” на Него, и че трите милиарда „не” са нищожна цена, която с радост ще платим."
    Поздравявам те за страхотното есе, Явор.
Предложения
: ??:??