13.08.2008 г., 7:22 ч.

Готов отговор за всичко имат най-безотговорните 

  Есета » Философски
6489 1 4
3 мин за четене
 

              Готов отговор за всичко имат най-безотговорните

   

На всеки му се е случвало да познава човек, който има отговор за всичко. Той винаги изразява мнение, винаги се опитва да го налага сред останалите. Не е лошо, когато някой знае отговорите на много въпроси, не е лошо, когато има готов отговор за всичко, но не е на добре, когато този някой мисли, че е непогрешим в своите твърдения.

    Хората, които вярват, че винаги са прави, много често страдат от липса на едно много важно качество - отговорност. Защото тя ни кара да бъдем стриктни и максимално перфектни. А за да бъдем такива, много често се съмняваме във всеки отговор, който притежаваме за каквото и да е. И точно чрез това съмнение човек достига до най-правилното решение. Затова може да се каже, че човек, който без колебание заявява своето мнение, не е помислил достатъчно върху всяка гледна точка и съответно - е постъпил безотговорно.

    Отговорността не се свежда само до това да бъдеш отговорен за някого или за нещо, да следиш за нередности и неизправности.Това означава още да си зададеш много въпроси, да намериш много отговори, да погледнеш от всички гледни точки и да прецениш кое от всичко ще доведе до най-отговорно и съвестно взето решение.

    Много хора носят отговорност всеки ден и за какво ли не - за дадени лица, за изпълнение на дадена работа, носят отговорност дори за живота на някого. За тях съмнението е обичайно нещо. Те премислят точно всяка своя стъпка, всяко свое движение. Много от тези хора са задължени да знаят, че ако вземат грешно решение и „стъпят" само крачка встрани, това може да им коства много. Затова те често разглеждат своите решения по всички възможни начини, а след това „отсяват" най-правилните от тях. Така, чрез постоянно съмнение, те достигат до почти, а понякога дори, до пълно съвършенство на действията си. Така би трябвало да направи един отговорен човек със своите задължения. И много хора постъпват точно по този начин.

    Но има и някои, за които това не е правилният начин. Те не търсят най-ефективните начини, не разглеждат всички вероятни възможности. И не само, че не го правят, а и се „хващат" за най-очевидното и бързо решение, което, според тях, ще разреши всички проблеми. Тези хора се наричат безотговорни. И с пълно право! Защото такъв е всеки човек, който е дотолкова убеден в правотата на действията си, че никога не допуска, че може би греши. И тази сигурност сякаш се превръща в невидима преграда - човек не я вижда, но тя все пак съществува. Пречи му да разсъждава трезво и най-вече да се съмнява. А това е от изключителна важност при всяко по-отговорно решение. Безотговорният човек има винаги бързи, готови решения за всеки проблем, защото той не отделя време за това да прецени кой е възможно най-добрият подход. Такива хора винаги имат мнение за всичко, винаги имат отговор. Но дали бързият отговор е и най-правилният? В много случаи този начин не е правилен. Не винаги трябва само да вземем някакво решение, трябва да вземем най-доброто такова! Защото понякога от това зависи прекалено много - нечии планове, нечие бъдеще, дори нечий живот!

    Типично за отговорния човек е това, че той се съмнява. А точно това го кара да се замисли, да преценява, не винаги да бъде максимално бърз в решенията си, но да „поеме" по правилния път. Предпочита понякога да няма отговор за всичко, но в случаите, в които има, да е прав. Докато безотговорните винаги се мислят за прави и не подлагат ни най-малко на съмнение това, което твърдят и казват. Затова такива хора често грешат и се провалят в опитите си да бъдат отговорни за каквото и да е. А може би единственото нещо, което би ги накарало да мислят по различен начин, е фактът, че съмнението води до съвършенство! Защото когато човек се съмнява в преценката си или пък в единственото очевидно решение на даден проблем, тогава той бива стимулиран и мобилизира цялото си съзнание за всички възможни алтернативи. И така, прави най-верния избор. Бих казала на всички хора, които бързат в решенията си, само едно: съмнявайте се! Съмнявайте се и това ще ви спаси!

© Меги Алексиева Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • пфуу...да но се разминах... този път
  • Хаха, Митко, добре,че нямаше грешки...иначе трябваше да ти се карам
  • Много ми хареса!Поздрав,Меги!
  • "А може би единственото нещо, което би ги накарало да мислят по различен начин, е фактът, че съмнението води до съвършенство!"-много дълбока тема Ягодов сладкиш...но и същевременно много истинна и болезнено нуждаеща се от решение!За съжаление повечето празноглавци тук няма да прочетът това което си написала,просто защото е по дълго и "не им се чете-така е направен мозъка им"...следователно няма да берат от градината с поуки!Но с положителност смятам че с това есе ти разкриваш и собствената си същност и представи,ето защо се съмняваше в това което научи за мен,и правилно...а между другото май не виждам грешки :P следователно не съм виновен
Предложения
: ??:??