20.01.2006 г., 22:06 ч.

Какво сънуват слепите?.. 

  Есета
3371 0 9
2 мин за четене

(Автора) Може би най-голямото наказание за един човек е той да бъде лишен от зрението си. А много от нас са лишени от него по рождение...Казвам може би, защото да бъдеш лишен от любов е почти същото...

 

(Слепия) ...Мрак...Вечен мрак...Спя ли? Буден ли съм?..Виждам...Сигурно спя...

...Това сигурно си ти, Любов...Не съм сигурен дали съм те срещал...Ръцете ми нямат спомен да са те докосвали...Колко си красива...Дали наистина изглеждаш така? Само ако можех да разбера...Само ако можех...Ще ми обещаеш ли, че като се събудя пак ще те виждам?...НЕ?! Но защо?..А-а...защото ще съм буден...Но какво толкова? Будните не могат ли да те видят?..И защо да не могат? Че защо им е нужно тогава зрението?

(Слепия) Ха! Аз не съм прокълнат! Аз те виждам, а те са слепите – те! Те, които минават денем и нощем покрай теб! ТЕ, които те подминават, защото не те виждат! Слепите ми очи виждат това, което останалите не могат...Какво ли сънуват ТЕ?..И те ли те сънуват?..Не?..Че ти за тях не съществуваш ли?

(Слепия) ...Ах, разбирам. Те не си затварят очите, защото са много заети да гледат...Те виждат само това, което искат, нали? А с отворени очи не могат да те видят...Да, да...Това го знам...Не са нужни очи за та те види човек...Иначе аз как ще те виждам?..

(Любовта) ...Виждаш ли ме? Да? Имаш очи! Здрави очи! Виждащи очи! Слепи очи! Слепи за единственото от което имаш нужда! Затова си все недоволен – все живота е гадния, все не ти върви. А някога пробвал ли си се да гледаш със затворени очи? Не? Това било глупаво, а? Глупаво...Наистина си сляп...

(Автора) Какво сънуват слепите? Любов...Това само сън ли е? Нима докъто човек сънува той не е жив?! О-о...Жив е! И то много по-жив от колкото докъто е буден...Защото важните сънища ги помним и когато се събудим...

...А ние? Ние какво сънуваме? Това което сме ИЗБРАЛИ да видим...Това, което отричаме и просто ОТКАЗВАМЕ да видим няма да се яви в съня ни...Него просто няма да го има...Не и за нас...

 

(Автора) P.S. Поне веднъж послушай очите си и ги затвори...Тогава ще разбереш какво сънуват слепите...

© Александър Христов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Вили...аз не познавам слепи хора...Никога не съм ги изследвал, никога не съм общувал с тях...И с това есе не съм опитал нито да ги анализирам, нито да ги засягам...Тук говоря за липсата на друго зрение...Съжалявам ако изглежда като подигравка или нещо подобно...
  • Не зная, вероятно не съм прав! Но според мен светът на слепите понякога се различава от описания. Общувал съм с много от тях преди години. Играл съм на карти - четворка, спорили сме на различни теми (голяма част от тях бяха по онова време студенти или току-що завършили философския факултет. Правил съм записи на различни книги за тях, тъй като те или четат литература на азбуката на Брайл или слушат на магнетофонен запис. От тях можеха много добре да се ориентират в пространството около своята къща на основата на запаметена информация за брой крачки, последователност на завоите и т.н. Познавам много добре единственият сляп депутат във Великото народно събрание - Петър Стайков (от СДС) и семейството, на което той стана кум много преди 1989 г. и т.н. и т.н. На основата на личните ми наблюдения мога да кажа, че в техния свят имаше и любов, също така силна, както в нашия и те не се чувстваха нещасни - затова този кръг около П. Стайков живееше пълноценно. Лично моето мнение, е че най-голямото нещастие за един човек е, ако той започне да се самосъжелява. Но това си е мое лично мнение и не оспорвам правотата на написаното в есето.
  • Идеята наистина е доста оригинална, но за изпълнението не мисля така. А и повторението е грешно, особено ако повтаряш докАто!
  • Браво за идеята и за реализацията!
  • МНГ Е ГОТИНО СТРАХОТНО Е НАИСТИНА
  • Невероятно е! Искам да те помоля за нещо. Скоро имам изпит по театрално изкуство и трябва да играя монолог. Дали ще ми позволиш да се представя с твоето произведение?
  • Добро е! Мен ме заинтригува
  • Това е страхптно!!!!Остави ме без думи!!много е хубаво имаш страхотен стил!!!6+
  • Шестичката е от мен
Предложения
: ??:??