7.10.2007 г., 0:09 ч.

Koe e първо – кокошката или яйцето 

  Есета
5327 0 4
2 мин за четене
Koe e първо – кокошката или яйцето

      Дали първо се е появила кокошката или яйцето? Това е въпрос, който не спира да занимава философи, учени и обикновени хора и все още няма конкретен отговор – може би, защото религията и науката си противоречат, може би защото всеки има различно мнение, или пък, защото любопитството ни никога няма граници и ни кара да разнищваме въпроси, които вероятно ще ни надживеят със своите неясни отговори.
      “И стана вечер, и стана утро, ден четвърти.
И Бог каза: Да произведе водата изобилно множества одушевени влечуги, и птици да хвърчат над земята по небесния простор.
И Бог създаде големите морски чудовища и всяко одушевено същество, което се движи, които водата произведе изобилно, според видовете им, и всяка крилата птица според вида й; и Бог видя, че беше добро.
И благослови ги Бог, казвайки: Плодете се, размножавайте се и напълнете водите в моретата; нека се размножават и птиците по земята.”
      Следвайки религията можем да твърдим, че първа е кокошката – една от множеството птици, създадени от Бог, които получават благословията Му да се размножават – чрез снасянето на яйца, от които се излюпват новите птици.
      Но дали това е вярно? Според мен по този въпрос няма правилни и грешни отговори, има само различни вярвания и убеждения, различни схващания и мнения. Със сигурност можем да твърдим само, че това не е единственото предположение.
      Ако се основем на науката, ще достигнем до друг извод. Логично е да допуснем, че първата птица, която преди много години е станала това, което сега наричаме кокошка, би трябвало да се е появила във вид на ембрион във вътрешността на яйцето – визникнал при мутация в половите клетки или в яйцето на неговия предшественик. Тоест първото кокоше яйце го е имало преди първата кокошка, но самото то не е било снесено от кокошка, а от неин прародител. Противници на това твърдение смятат, че това яйце е било мутант и че е снесено от птица, която не е кокошка. “Ако кенгуру снесе яйце, от което се излюпи щраус, значи това е щраусово яйце, а не на кенгуру.” – казва един професор и може би е прав – зависи от гледната точка... Едно е ясно – яйца е имало и много преди първата кокошка – дори динозаврите са се излюпвали от яйца. А дали в конкретната тема се има впредвид именно кокошето яйце... Понякога, ако искаме да дадем точен отговор на някои въпроси, трябва да използваме неопределеността на формулировката им.
      Но ако решим да не се задълбочаваме и да оставим настрана науката и праисторията, не е ли по-логично първо да се появи самият организъм, а след това репродуктивната форма? Все пак първо създаваме оригиналите, а след това копията.
      Може да се разсъждава много по този въпрос, но отговорите винаги ще бъдат противоречиви. Всеки си има свое мнение, което е трудно да наложи и на другите. Кокошката или яйцето – зависи от гледната точка.

© Абв Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??