21.02.2022 г., 10:43 ч.

Мегаломания /варианти и прояви/ 

  Есета
542 3 4
1 мин за четене

1. Заболяване, което се изразява в мания за величие в някаква област.
2. Прен. Прекомерно самочувствие, надменност.

Ще се опитам в съвсем съкратен вид да ви представя това състояние или заболяване, защото е твърде разпространено в съвремието ни.

Причини за проявление

А. Вродено заболяване - в  сравнително малко случай наследствено.

Б. Придобито

а.Осъзнато

Болният преценява, че е ощетен от природата и започва да изгражда защитна стена край себе си трупайки безпосочно информация, която не може да осмисли, единствено за да покаже на себе си и другите, че е велик /твърде често с представата, че е велик във всичко/. Има и прояви изразяващи се в творене на неща, които са по-скоро показващи болестното състояние, отколкото да го прикрият.

б. Неосъзнато

 При този вариант причини са травми в детска възраст, при които е потиснато самочувствието на детето от близки или съученици и болният се опитва да компенсира това, както при т. "а", но не осъзнава това.

в. Смесване и на двата варианта.

 Ще попитате, защо описвам така едно заболяване, което е очевадно. Ами причината е, че се срещат, дори и в сайта, хора болни от това заболяване, които безпосочно и неадекватно парадират със знания и твърдения не разбрани от тях.

Пиша, защото от дългия си опит преценявам, че изявите на тия хора са осъзнати частично, но патологичната нотка преобладава. При това положение би трябвало да се чувстваме задължени да им го напомним, за да не влязат в болестния кръг приемайки се за наистина велики.

Малко по-горе написах, че е твърде изразено за съвремието и причината е интернет информацията /търсачките/, която доколкото помага, в още по-голяма степен вреди, предоставяйки непотвърдена информация.

За да не изпадате в състояние на афект или да се почувствате обидени, ако не сте преценили, че човекът, който коментира под творбата ви е болен, съветвам просто да погледнете, какво е публикувал и да приемете нещата с пълно спокойствие.

Отново подчертавам, че това е заболяване твърде често срещано,  с особено големи прояви в сайтове за творчество и изкуства.

© Гедеон Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Винаги приемам критика, но честно казано не обичам думата поанта, звучи ми прекалено натруфена и снобска. Имаме си много хубава българска дума точка. А тя в прекия си смисъл означава точка.
    В пети курс много обичах психиатрията, като дисциплина в обучението ми, но се разочаровах от реалните резултати, които постига.
  • Терапевт Иванова, при 35 години стаж в медицината се уверих в едно основно правило, заболяванията на психиката се лекуват единствено и само, ако пациентът е осъзнал, че е болен, но и в тази ситуация реално лечението е по-скоро временно подобряване и почти сигурно възстановяване на болестта, дори с по-тежки прояви, ако болният се чувства подтиснат, че не получава необходимото внимание /тук фармацията е безсилна/, обаче всеки лекар е длъжен да опита терапия, с която поне няма да навреди или поне да подобри живота на околните.
    А поставянето на точката се надявам да бъде от пациент в ремисия.
    И една малка вметка, много хора имитират проявите на болестта и то твърде лошо.
  • Лекува се, но пациентът трябва да е осъзнал, че е болен
  • Забелязала съм такъв вид поведение, но не знаех, че е болест. Например винаги ми е било чудно публикуването всеки ден и то не по една творба, а по три, сигурно ако можеше по десет, по десет щяха да публикуват на ден. Много ненормално ми се вижда. Не би ли трябвало да посочиш как се лекува, лекува ли се въобще или е неизлечимо?
Предложения
: ??:??