18.01.2015 г., 16:36 ч.  

"Мисля, следователно съществувам" Рене Декарт 

  Есета » Философски
38584 2 2
2 мин за четене

                Вселената е нещо толкова огромно, че капацитетът на човешкият мозък е прекалено малък, за да я обхване цялата. В нашата галактика има около милиард слънца, около които навярно обикалят планети. А само в обсега на земните телескопи има към шест милиарда галактики. И може би като недостижимо бреме лежи вечният въпрос без отговор - има ли и други живи същества в безкрайния космос? Но на тази загадка вероятно скоро няма да бъде намерен ответ.

        Други, не по-маловажни въпроси тежат в съзнанието на всеки земен жител, един от които - щом ставам от леглото всяка сутрин, храня се, дишам, чувствам, всяка вечер си лягам и през цялото време не спирам да мисля, то тогава аз жив ли съм? И още по важният въпрос би бил „Съществувам ли?“

За да си отговорим на тези два толкова блиски и напълно еднакви въпроса трябва първо да разберем какво е „мисълта“.

        Мисълта е едно съвсем човешко качество. Бихме ли могли да съществуваме без нашите мисли? Бихме ли могли да направим каквото и да е без тях? И все пак осъзнаваме ли какво е нашата мисъл? Какво тя представлява за нас?

        Мисълта е нашето „АЗ“. „Мисля, следователно съществувам!“ е възклицание, което не можем да отречем. Преди всичко мисълта е осъзнаване, че сме живи. Без нея ние трудно бихме могли да живеем в нашия материален свят. Но какво все пак е мисълта? Не е ли просто един логически процес, който протича в нашия мозък? Да, мисълта е нещо измеримо, всъщност тя е физически и електрохимически процес който се извършва в нашия мозък. Някои биха казали, че тя е нашия разум. Wikipedia  ни дава следното определение за нашия разум:

Способност за логическо и абстрактно мислене. С други думи разумът е способността за обобщаване и осмисляне на общите закономерности.

Според съвременните философски понятия, мозък и разум са две различни неща. Мозъкът е физическата и биологическата материя, намираща се  в черепа на човека, а разумът е свойството и способността на мозъка да създава мисловни процеси. Така че простичко казано „мисълта“ е детенцето родено от „разума“.

Целият ни свят се гради на мисълта. Но мисълта е физически процес, който ние доста успешно сме пресъздали в нашите компютърни системи. Мисълта се подчинява на логиката. Още от малки, нашата мисъл започва да функционира, да трупа знания, информация, започва да формира програми и шаблони на поведение.

        Можем ли да проумеем, че живеем в свят, който е изграден от нашите мисли и в това се крие основната причина за това, което сме сега?  Проумеем ли истината, разберем ли я, то тогава сме си отговорили и на въпроса „Съществувам  ли?“

       Съществуваме не само физически, но и духовно в свят, който е отражение на нашето „АЗ“ и не можем никого да виним за това. И колкото повече ние и нашите мисли се развиват, толкова по-силно влияем на начина на развитие на света, защото светът е нашето лично огледало. Да съществуваш, да си жив, това  не е нещо, което можеш да отхвърлиш с лека ръка или да бъде чисто човешки избор. То не е нещо, което можеш да докоснеш или видиш, но можеш да го почувстваш в себе си, заедно със дълговековната история на своите прадеди, която е хваната ръка за ръка с твоето „съществуване“.

 


В. Д.

© Веселина Динева Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Аз мисля, че без мислене, няма знание. По логичен ред, няма как да стигнем и до познанието за себе си и за света. Без феномена мислене хомосапиенс още би клечал пред пещерата и не бихме могли да отидем до точка, отстояща на 360 градуса от местостоението ни за половин денонощие. Да не говорим за другите постижения на науката и технологиите. Те обаче не правят сами по себе си човека щастлив, мисля аз. Дори понякога се случва обратното - пораждат се трудно преодолими зависимости, чрез които се самозаробваме. Моята добавъчна перифраза към сентенцията на Декарт би била - дишам, обичам, осъзнавам свободата на избора си като дар, следователно, съществувам. Да, приемам като напълно основателна тезата, че най-сложните си житейски проблеми може да решим най-правилно чрез интуитивното мислене. А що се отнася до "благодатта" да живееш с празна глава /мокша, нирвана/, мисля, това е състояние, което може да бъде достигнато и приложено частично в живота на човек, който живее в общество.
  • Тази популярна мисъл на Декарт всъщност е отчайващо грешна, особено в днешно време когато имаме достъп до какви ли не култури и познание. Една от тези култури е Будизмът, който е изграден точно на обраното становище - не мисля, но съществувам, даже повече от тези които си мислят, че мислят.
Предложения
: ??:??