13.03.2008 г., 11:24 ч.

Нашенската прост-фолк музика 

  Есета » Социални
3531 0 5
3 мин за четене

Какво прави човек, когато има ужасно много свободно време, никакъв телевизор или компютър наблизо и нито една интересна книга? Или се побърква от скука, или започва да слуша радио. И така, за около 4 дена се отдадох на радио-слушане. В началото бях много доволна от любимите си Радио 1, Ретро, ФМ и още няколко. Но в един момент получих алергична реакция към Марая Кери, Бони Тейлър, Лайнъл Ричи, Стинг...

Като един истински меломан и авантюрист реших да разширя хоризонтите си и се заслушах в радио Романтика, което се оказа интересно преживяване. На пръв поглед концепцията на любовното радио на София (или нещо подобно) е непоносима за заклет античалгаджист като мен. НО на втори "прочит" се оказа по-забавно, отколкото бях очаквала. Досега чисто и просто не понасях поп-фолк музиката, защото родителите ми не я харесваха, а и защото бях чувала само за Радка пиратка, тигрите и Азис. И нито едно не ме грабна. Сега обаче успях да събера доста повече материал, за да стигна до два много важни извода. Първият е, че голяма част от тази музика, без абсолютно никакво колебание, определям като "прост-фолк" жанр. В интерес на истината чух САМО една сравнително, относително, колебливо-стойностна песен с горе-долу творчески текст. За съжаление не успях да разбера или да запомня кой какво пееше. Но, амбицирана да докажа втория си извод, се разрових в интернет за някои красноречиви текстове.

Ето го и най-важният втори извод: прост-фолк музиката извежда на масовия слушател някои странни твърдения, които, по мое мнение, той попива като една истинска гъбка :(

Прост-фолк твърдение 1: няма любов без изневяра.

-> Още кака ви Алисия го е казала красноречиво: "Боже мой, какви мъже! Искат да сме верни те, но ревнуват ни така, заслужават си рога".

-> И сега... та-да-дам! любимката на тълпите - Преслава, която споделя: "Пак на сляпа се правя. Че излизаш с друга, зная... Трябва ли да призная, че си лъган и ти?".

Прост-фолк твърдение 2: жените са тъпи материалистки.

-> Тук се наложи да се разровя малко по-назад в богатото поп-фолк творчество, така че може би това не се отнася за съвременната (от последната година-две) чалгаджийска музика. Все пак, много ми се прииска да споделя с някой върховната глупост, която открих, изпята от Глория. Изненадах се, защото бях останала с добри впечатления от нея като част от миналогодишното жури на Music Idol, но явно съм сгрешила: "Скъпи, купи ми кола. Ланци кило или два. Къща с нов интериор и очила на Диор".

-> И още едно текстче, което е по-добре да оставя без коментар: "Нека всичките мъже да са с пълно портмоне, да похарчат по една до последната пара, да спечелят любовта те на истинска жена"... Екстра Нина...

Прост-фолк твърдение 3: това е изкуство, а "ние сме ентелигентни".

-> "Ах, леле, леле, май, че ти се иска. Ах, леле, леле, но дали ти стиска..." (Преслава).

-> "К'ъв си ти бе? Нямаш никакви комплекси, ти просто нямаш дубликат" (Ивана).

И за финал, поздравче с откъс от хипер, мега хита на прост-фолк кралицата Ивана, олицетворяващ ценностите на стабилно оформеното прост-фолк общество: "Води ме в някоя квартална кръчма и поръчвай. Пий за мене и се сбий заради мене. Всичко живо да ни псува, от целувките ни бясно да ревнува. Бясно карай на червено, направи за мене нещо откачено."

© Пламена Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Аз пък нямам нищо против тъпите текстове. С тяхна помощ можем да оценим много по-добре истински значимите произведения. Няма лошо да се слуша чалга, както няма лошо да се слуша рок, рап, реге, джаз и т.н.
    Слушай чалга, не живей чалга!
  • Да, съгласна съм, че простотията не е само тук. Не е и само в България И още нещо искам да вметна - не пиша за ЦЯЛАТА поп-фолк музика, а за отвратителна (поне за мен) част, която си нарекох прост-фолк. Не искам да обиждам никой слушател, просто искам да се замисли за какво точно става въпрос и дали не му влияе по някакъв начин
  • Хубав анализ.Но както се казва за всеки влак си има пътници.Що се отнася до текстовете тъпни и порно има навсякаде-в рапа , рока , дори джаза и класиката.Не всеки може да сътворява текстове като Боно,Фиш или дори Дейв Мъстейн.А понякога трябва и време , за да стигнеш до вярното - Слейър -20години на сцената за да стигнат до най добрите си текстове.Иначе много вярно казано.Изкефи ме.
  • смятам че във всички стилове има качество и простотия,това че си намерила тези текстове,неозначава че няма качество в поп фолка,а и защо трябва да делим хората по умност заради това което слушат и да ги обиждаме.
  • Присъединявам се към изводите, но какво да се прави, народът го е казал - "Не е луд този, който изяжда баницата, а този, който му я дава". И си оправете правописа. Не се казва "прост-фолк", а "порн-фолк". Поздрави!
Предложения
: ??:??