13.10.2009 г., 17:35 ч.

Шкембето - моята втора съдба 

  Есета » Други
7450 0 6
11 мин за четене

Телешко шкембе - моя радост и тъга

През 1995 шоу-бизнесменът Тодор Трайчев  внесе голямо количество

/300 т./ телешко шкембе от САЩ и  започна производството на концентрирани полуфабрикати – чорби и ролета. Повече от 10 години  продуктите с марка "ХХХХХХХХХ" са една от най-търсените стоки по щандовете на най-големинте търговските вериги..

 

-ТШ се яде главно на Балканите и Арабския свят,  но още в Италия, Франция, Китай, Япония, САЩ, Португалия, Австрия, Холандия, Австралия...

-Щури фенове на ТШ-чорба – Х.Шмидт, майката на Ванеса Мей, Павароти , Весо /“Парцала”/ - хуморист, Ст.Берова, М.Хранова, Ст. Софиански, Г.Христов, М Белчев, Ив. Славков, Петко Тодоров, ….

-   “Санчо Панса” /Санчо шкембето/ - добро име за шкембеджийница

-В Ню Орлианс се провеждаше ежегоден панаир на любителите на диликатеси от телешко шкембе. За награди и титли се състезават над 160 ястия  от над 100 държави

-Ястия от ТШ са вписани в готварската  книгата на Белия Дом / САЩ

-Шкембе чорбата била част от спора мужду Краля на Англия, Уилиам Нашественика и безмерно дебел крал на Франция - Филип Първи.

Знае се, че свадата се въртяла около покръстването на Уилиам в Нотердам Дьо Пари, но засега историята упорито мълчи. кой от двамата е крещял “Това ли ще вечеряме бе…”.

-Омир пък твърди, че култово ястие от шкембе са приготвяли в чест на Ахиловите победи. Ахил е син на Тетис и Пелеа и герой от Троянската война,

-Александър Дюма в “Гранд Куизин дьо Франс” пеше, че 7 държави оспорват родното място на Омир и две, Франция и Италия, майсторството си да приготвят деликатеси от ТШ.

-Рабле споменава, че майката на Гаргантюа преди раждането си е погълнала грамадно количество шкембе чорба, в резултат на което сина й се е появил на бял свят преждевременно.  

-С мощна “турска военна музика” и казани с  шкембе чорба са били разпалвани  духовете  на  “еничарите” в  Отомонската империя при слизането или качването на султаните на престола

 

ШКЕМБЕТО -ФАКТИ & ИСТОРИЯ
В началото имаме “одеалото”, наречено така поради нагънатата и неравномерна структура. Често по него могат да се видят слоеве мас, която трябва да се премахне. Втората част на стомаха е  “гребена”, предпочитана от готвачите защото запазва структурата и формата си при топлинна обработка. По него лесно се задържа и соса при приготовлението на деликатеси, ако е предвиден такъв. Шкембето от третата част на стомаха се нарича “книга” или “библия”. Четвъртата част на стомаха се нарича “дамар” и се използва по-ограничено поради малкото отделено колечество и по-твърдата структура. У нас обаче дамарът се цени повече от всичко друго и е фетишизиран в поговорксата “дамар на живота”, което е близко до по-популярната фраза “каймак на нащата”.
В някои италиански рецепти / Милано и Бусека/ са много стриктни относно използването на два вида шкембе.
Почти винаги шкембето се чисти преди консумация, избелва се и търпи предварителна обработка преди да се появи на щанда. Необработеното шкембе не е привлекателно  и все пак в някои рецепти  то е  необработено и неизбелено, като за сметка на това се подлага на продължително варене за “по-добър вкус”.

Поради липсата на силен собствен желатин, “младото шкембе” често се вари заедно с т.н. търнаци /копита от крава/ ,  свински опашни или муцуни, които са богати на желатин , така необходим за приготването на ястиятал.

****

В страни, където телешкото е предпочитано месо, то играе удобна роля в готвенето на деликатеса “haggis” , като се пълни с много други вкусни съставки. Набраздената му торбичка дава имена на месните ястия от рода на  “Кралска качулка”, или просто “качулка”.

В  Шотландия, например, в навечерието на Великденските празници приготвят подобни на haggis ястия.- В много Европейски страни и южните райони на САЩ, където семейства отглиждат домашни животни, традиционно под различна форма се консумират всички части на животните, включително шкембето.
Холанд
ските пришелци в Пенсилвания и Филаделфия използват шкембето като роле или “Тумба”, натъпкана с добре овкусено свинско и различни зеленчуци. “Тумбите” се завързват добре след което си варят в бульон около 3 часа.  В някои случаи се използва свинско шкембе, но е общоприето готвенето с телешко, тъй като то дава отличен бульон и характерен вкус. С една дума диктатори в готвенето на шкембе в Америка са холандците. Връх на тяхното майсторство е “Шкелбе в“пиперена стомна” /”Tripe Pepper Pot”/л Те обичат гостите и клиентите им повече да консумират ястието, отколкото да разпитват как се приготвя за деликатесът със страго обвит в мистерия и със “запазената марка”.
****
Достъпната цена и  хранителните качества на шкембето го правят много популярно сред африканската общност на Американския Юг. Наричат го “душевна храна” /soul food/.  Консумират го добрпе сварено, смесено със салати и майонеза. Тази комбинация не е далече от начинът, по който то се приготва в Русия.
Австралийските готваррски книги
от дните на първите заселници инструктират как да си приготвим ястия от шкембе на прясно заклан млад добитък: "Вземете шкембето и го измийте в студена вода, накиснете го после в солена вода за 12 часа. След като обелите вътрешната ципа, шкембето е готово за готвене. Може да го осолите, за да се запази по-дълго на студено място”. Колониалн ите рецепти подсказват често националната принадлежност на готвачите и това, че шкембето е популярен продукт чак на края на света. Там го предпочитат предимно задушено или пържено:

Задушено шкембе: Нарежете на малки ивички и задушете леко в прясно мляко. Прибавете брашно, масло и разбити жълтъци. Овкусете със сол, пипер, ситно нарязан лук и магданоз.

Пържено шкембе: Сварете шкембето, след което го нарежете на парченца и го изпържете в достатъчно количество олио-

****
В Европа също шкембето има разпалени ценители. Шкембе се използва при приготвянето на популярните италиански ястия “Шкембе по Селски” /Рrovencale dish/, "pieds-paquets a la Marseillaise" и "Гюнечето” от Южна Франция****
В Италия се използва предимна телешко шкембе. В миналото готвачите са предоставяли бульона на бедните, като са го овкусавали по традиционен начин. По-късна с навлизането на по-разширеното меню и чорбата тази практика е спряна.
Шкембето и любимо ястие в Италия и се сервира
в доста радширени вариации.

 Например:
“Шкембе по Флорентински” /Trippa alla Fiorentina/ е базирано на доматен сос с подправки и специално приготвен хляб "Lampredotto". Сервира се също с бял боб и настъргано сирене “Пармеджано”.

Шкембе Романа” /Trippa alla Romana/ е приготвено с мента и се предлага със специален сос от разтопено сирене..

 Апулиански специалитет /Guagghiariddi/ се приготвя от агнешко шкембе и се пълни с агнешки дробчета, парченца салам, жълто сирене /муцорела/, магданос и раздробени сварени яйца. Всичко това се готви на огъня в гювече.

“Шкембе Писана” /Trippa alla pisana/ се приготвя с вкусен зелен сос.

Шкембе Лучезе” /Trippa alla luchese/ включва канела в сосал

В ястията от раьона на Ромагна между подправките се вижда и индийско орехче.

Специалитетът по Милански  се нарича “Бусека”/Busecca/ се готви с два вида шкембе в сос. Той съдържа 4-5 специфични подправки и се сервира с препечен хляб, намазан с чесън и  напръскан с пармеджи

Докато прочутия майстор Бено във франския  Кан не се научил да готви шкембето със станалите по-късно традиционни подправки и гарнитури, ястието не се признавало за деликатесл.  От тогава насам, обаче, градът Кан става център на най-добре приготвеното шкембе във Фравция. Понеже деликатесите изисквали дълго време за приготовление, те се предлагали на клиентите само в определини дни като специалитет на деня 'specialte du jour". Специфичната миризма на специалитетите привличали клиенти от всички краища на града. Табелки пред ресторантите и винарните напътствали любителите на тези деликатеси къде да потърсят най-вкусното шкембе в града /"tripes a la mode de Caen"/

 

Защо шкембето е толкова полезно?

 

След като премине всички процедури на механично храносмилане, храната на тревопасните животни постъпва в камерите, където  стомашните сокове, амино-киселините и другите ензими започват своята работа.Тези стомашни сокове и ензими не само подпомагат храносмилането, но и правилното абсорбиране на смляната храна. Амино-киселините са необходими за развитието на мускулната система. Освен това механичтната обработка и елемевти в стомашни сокове са перфектно средство за почестване и избелване на зъбите.

 

Главни хранителни елементи::

Сурово шкембе

Анализ на лабораторията Woodson-Tenant Lab в Атланта, Джарджия определя съотнашението на калции към фосфат в шкембето 1:1 , общия  рН е в полза на киселинната страна, което е добре за дегустацията, протеина е 15.1, мазнините 11.7. В отлични пропорции имаме още основните масни киселини , Linoleic & Linolenic.Lactic Acid Bacteria или позната още като Lactobacillus Acidophilusл Тя  е добра интестинална бактерия и е главна съставка в пробиотиката.

 

 

Сварено ( 90 гр порция, )

energy: 370 kjs potassium:

protein: 90 mg
calcium:13 g

fat: 135 mg

phos: 4g 80 mg
cholestrol: 145 mg

iron: .6 mg
carbohydrate: . 0 zinc: 2 mg
sugar: 0 niacin:

Gastric lining: 2.1 mg

 

Шкембето съдържа елементи, който активизират абсорбирането на  витамин B12.

Шкембето по света:

 

  • Менудо – мексиканска супа
  • Кау Кау—засушено по пепуански с люти подправки
  • Шкембе с лук -- (Англия)
  • Шкембе  уиски – по Ирландски
  • Шкембе с масло  /Франция/
  • Шкембе от Филаделфия – чорба с люти чушки
  • Френска супа с чесън по Лионски
  • Фио – виетнамски специялитет със зеленчуци
  • Шкембе ала Геновезе (Italy)
  • Андуле – колбас в обвивка от шкембе (Франция)
  • Фласкi – полско ястие
  • Калос ала Мадриела – плътна супа от Испания
  • Каре Каре – филипински специалитет с ядки

 

 

 

 


.

© Дует Трайчеви - Теодора и Тодор Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Добър житеиски пример ни даваш, Пантадор.
    Така е, в живота не винаги всичко върви по ноти. Пуска ни и от тая и от оная страна. Времената се менят, а те диктуват правилата. Никой не те пита, как и с какво живееш, а само се интересува (евентуално) какво пееш и дали ще го зарадваш.
    Важно е, човек като си е стъпил на краката и има избора, коя страна ще предпочете. Ти безусловно знаеш коя, знаеш кога да спреш и да се обърнеш към истинското призвание.
    Така е в живота на творците, те не трябва да седят само на Олимп, че ще им станат неразбираеми песните за простолюдието.(подобно на великите тенори)
    А свободата ... може би стой и след отговорността за близките, които са те създали и които си създал.
    Живота е пъстър и шарен, и хубавите песни черпят силата си от него.
    А сега ще ходя да ударя едно шкембе, и едни макарони, че на гладен стомах музика слуша ли се
  • Благодаря за обяснението, Пантадор! Наистина те разбирам и се радвам, че продължаваш да твориш!
  • Парите, Калине, в случай като моя означават СВОБОДА! Вложих всичко в записи на нови песни за мен и децата ми, за костюми, китари... Взех едно дете под крилото си и помогнах на мои близки хора. Ами ако не бях се сетил за това проклето шкембе как щях да вържа двата края? С песните си от миналия век ли?. Няма тъга, Калине. Сега рядко ходя на работа. Нешата си вървят сами. Не гледам в чинията на другите и не ям шкембе защото ми писна. Помня само зверския труд, безмерния риск и вярата, че не съм излъгал Бога си. Накрая пъзелът сам се подреди.
    Вярвам, че и при теб е така и ме разбираш... Обаждай се! Стани ми приятел!!!
  • Вярно е, че "парите не миришат", но наистина това "есе" навява повече тъга, отколкото радост... Бих искал да те запомня с музиката ти, Пантадор!
  • Евала Наско! Много се колебаех дали да разчупя интелектуалните пориви и правилата в този безценен сайт с подробната тирада за шкембе чарбата. Направих го заради усмивките на моите приятели и понеже самият аз обичам да скачам на завоите...

    Поздрави и от мен!
  • Евала, Пантадор Благодаря за изчерпателната информация за шкембе чорбата Аз много обичам, но за жалост от няколко години ми е в списъка със забранени неща Но понякога, мноооооооого рядко си позволявам една доза. А на тебе ето ти един типичен манекен на шкембе чорба - брадясал алкохолик след тридневен запой

    http://gal.otkrovenia.com/v/otkrovenia/20081213/5+______+____________+-+13_12_2008+____+21.JPG.html?g2_imageViewsIndex=1

    На 17-ти(тази събота) бъди там:http://otkrovenia.com/forum/index.php?topic=2933.0
    Поздрави от мен
Предложения
: ??:??