29.11.2008 г., 20:58 ч.

Що е философия? 

  Есета » Философски
28641 2 4
2 мин за четене

Що е философия?

(есе)

При всички случаи философията не е обикновен учебен предмет. Философията, според мен, означава две неща - любов към мъдростта и свобода на мисленето. Първото се съдържа в самата дума философия, чиито две части на гръцки означават обичам и мъдрост. Думата е измислена от Питагор от остров Самос, когото познаваме като математик и откривател на известната теорема, макар че той е бил преди всичко философ. Питагор смятал, че самата мъдрост не е по силите на смъртния човек, а е качество на боговете. Затова човекът трябва да се задоволи само с любов към мъдростта. Оттогава стремящите се към мъдрост, които по-рано били наричани софоси (мъдреци), започнали да се именуват философи, тоест влюбени в божествената мъдрост. В този смисъл за мъдрост се приема истината за съществуването, а любов е неистовият стремеж на човека към научаването на тази истина. Човешките същества винаги са търсили смисъла на живота, любовта, тлеността, стихиите, душата, времето, вечността, космоса и пр. Точно тези човешки търсения са предмет на философията и те определят нейната непреходност. Достигането до отговорите на тези въпроси, намирането на истината дава свобода. "Истината прави духа свободен", е казал немският философ Хегел. Така казва и Исус Христос с известното си изречение "Истината ще ви направи свободни". И двете показват дълбоката връзка между истината и свободата. Мъдростта е домът на истината, а свободата - пътят към него. Тръгналите по пътя към мъдростта са освободили съзнанието си от неговите предразсъдъци, догми и илюзии. Те не се страхуват да се съмняват в тях и със силата на разума да търсят корените, от които зависи съдбата на човека на тази земя и под това небе. Има много книги, учебници и помагала, които обясняват проблемите на философията. Разказват за нейните теории и идеи, какво се е мисли по даден въпрос сега или преди векове. Книгите дават готови отговори, но те са чужди отговори, не наши. Смята се, че ако човек се запознае с готовите отговори, не само ще се информира за тях, но ще бъде провокиран към търсенето на свои отговори. Това, според мен, е задачата на учебния предмет философия - да ни научи на любов към знанието, да ни накара да се стремим към мъдрост, и второ - да ни научи свободно да се съмняваме в уж доказаните "истини", да задаваме въпроси и да търсим нови отговори. Има много хора, които знаят по нещо за философията. Това че са информирани обаче, не ги прави философи. Истинският философ ползва информацията за проникне още по-навътре, той е обладан от страст да разбере необяснимото, да стигне до самата идея за живота отвъд яденето, спането, трупането на пари и размножаването.

© Лори Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Неразбирам много от есета, но по това което прочетох мога да кажа че твоето мнение относно Философията е по скоро подръжаващо на Питагор отколкото твое лично, което за мен прави есето скучно.
  • "Мъдростта е домът на истината, а свободата - пътят към него"
    Браво!!!Много си мъдра!!!поздрави и добре дошла!!!Пиши!!!
  • Мда, откровено казано, това е странен случай. Видимо е за всички, че есето ти не е кой знае какво, то не блести нито със словестността си, нито с техниката си, нито с това, което казва, защото в крайна сметка борави с клишета. Странното е, че аз нямам какво да кажа за това есе, че то е хубаво, и че ме удовлетворява (странно, наистина). Та така ще се задоволя с това да кажа само, че няма да е лощо ако го разшириш. Това е.
  • Добро есе.Мисля,че е точно по правилата Поздрави!
Предложения
: ??:??