На Цветница моята баба ставаше необичайно весела. Всички знаеха, че тя и дядо са се залюбили на този ден, на празника, край мечата китка. Потегляхме в ранни зори. Цветята горяха по нивата, а ридът зеленееше с младата си трева. На Цветница при мечата китка се събираха брусничани, за да отпразнуват божието посрещане в Ерусалим. Семействата идваха празнично пременени с граовски литаци и бели беневреци. Жителите на Брусник, Чаканец, Завала и Пометковци бяха белодрешковци. Едни пристигаха пеша други-на коне трети-с каруци В казаните вдигаше пара вареното овнешко. Децата обикаляха край продавачите на бонбони, халва и захарни петлета. Хорото се виеше и скоро прерастваше в ръченица. Мечата китка е причудливо каменно сътворение. Огромна и приличаща на мечка скала е оградена с върбова горичка. При силен вятър скалата издава странни гласове. В тъмна доба на Цветница момите от Брусник отиваха при каменната мечка и миеха лицата си с вода от извора, вярвайки, че това ще им помогне да бъдат щастливи съпруги и майки.
Сега няма събор на Цветница при Мечата китка. Столетните буки и дъбове са изсечени. В руините на някогашните мандри се припичат дълги смокове и жълтооки гущери. Кукувицата вече не идва, защото няма на кого да кука. Пръсна се народът граовски хляб да тражи по градовете и в чужбина. Събрали сме се неколцина самотни старци на оголената поляна и надигаме шишето с брезнишки препек. Някои псуват, а на други блестят сълзи в очите. Пак е Цветница.
Не е само там така.
Но не се притеснявай! Сега ще дойдат англичаните, ще закупят старите мандри, ща засадят дъбове и ще прогонят смоковете. Може и събор да има, само че с шотландски гайди.
Блокирането на рекламите (Ad Blocker) е в нарушение на правилата за ползване на платформата! Добавете сайта в списъка с изключения във Вашия Ad blocker!
Може да избегнете показването на рекламите, като направите дарение и получите статут на ВИП потребител/Автор ПЛЮС.
Но не се притеснявай! Сега ще дойдат англичаните, ще закупят старите мандри, ща засадят дъбове и ще прогонят смоковете. Може и събор да има, само че с шотландски гайди.