8.08.2023 г., 17:59 ч.  

Механизмът на българо-съветската дружба (грешката е вярна) 

  Проза
441 4 33

          Едно време един колега на майка ми показал пропаганден плакат на българо-съветската дружба. Той се състоял от две зъбчати колела - едно малко и едно голямо. Съответно малкото означавало България, а голямото - СССР. Само, че освен това този колега бил и механик. Той обяснил, че всъщност малкото зъбчато колело задвижвало голямото. :Д Значи въпреки пропагандата в това изображение имало много истина. Иронията е, че всъщност наистина България е колелото, което е задвижило машината на цялата руска култура и идентичност през средните векове за да стане това, което е днес - огромен, но за съжаление и доста разочароващ механизъм. Затова напълно сме заслужили Освобождението си от руските войски през 1878. Но за жалост не сме заслужили всичко, което е последвало след това, още по-малко събитията след 9 септември 1944. А най-малко сме заслужили всичко, което се случи с нас след 10 ноември 1989. А дали ще заслужим онова, което може би предстои, но всички се надяваме, че няма да се случи? 

© Хел Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Бих добавила: а най-малко сме заслужили всичко, което се случи с нас след 10.IX.1989.
  • Украинка дошла да ми разказва историята на България!?
    То щото големи историци се навъдихте в Украйна, скоро ще останете без държава, май.
    Но ти не плачи - ние ще ви догоним по пътя към небитието.
  • И нека да разгледаме историческите официални резултати от руско-турската война:
    е подписан Берлинският договор, който определя връщането на южната част на Бесарабия на Русия и анексирането на Карс, Ардаган и Батум., териториите на Сърбия, Черна гора и Румъния се увеличават, а турската Босна и Херцеговина е окупирана от Австрия- Унгария.

    Ами България?
    И България става автономно княжество в състава на Турция.
  • Точно така. Трудно е да се разберем през нета. Все пак, май успяхме... без да искаме.
  • Ама пък ти си си бил съвсем умерен, бе. А ако ти кажа, че и аз така мисля за сега и преди, остава само да плеснем с ръце и да се прегърнем 😂 Така де - всеки строй си има и хубави и лоши страни, но всъщност наистина да не се отплесваме - не говорим за материалните неща тук, нито комфорта на живот, а за принципи и идеологии.
  • Социализма е икономически и социален строй, а богоборческия атеизъм е идеология. За съжаление в съзнанието на българина едното върви с другото. А реално, между едното и другото няма нищо общо. Аз съм против идеологията.
  • Аз не съм комунист, нито атеист по убеждения. Родителите ми също не бяха комунисти. Не възприемах и идеологията която се опитваха да ни наложат. Но да кажа, че по времето на социализма всичко е било черно и мрачно, също не отговаря на истината. Като всеки строй си имаше и хубавите страни и лошите. Не съм и демократ и либерал, но да кажа, че и в днешно време няма положителни неща - пак няма да е вярно, нали.
  • Кривак, аз не съм учила по време на соца, но мислех, че ти имаш носталгия по онова време, а и същевременно си християнин, което ме озадачаваше. Но честно не разбирам пристрастието към днешна Русия, която не е нищо друго освен понапудрени останки от стария СССР.
  • ''...е учил съвестно''. Това е ключовата фраза. А такива, дето не учеха ''съвестно'' и прояваваха съмнение относно достоверността на преподаваното се научиха да мислят сами.
    Щото по мое време ни учеха, че ''Бог не съществува'' и чакахме светлото комунистическо бъдеще. Ако бях ''съвестен'' ученик, сега трябваше да съм убеден атеист.
  • Ина Калина, благодаря за забележките. Всъщност си права, но аз правя заключения на база на факти преподавани в гимназията, които всички сме учили, доколкото всеки от нас е учил съвестно. Отделно цялата ни литература е посветена на гореспоменатите събития, които са ни преподавани по история. Отделно се обсъждат и повтарят във филми, по телевизията, в предавания, чествания и тн. Затова и сметнах за ненужно да споменавам факти, които всеки, който се интересува отдавна е прочел и знае.
  • Така е, Кривак. Обаче глад- и "баницата" фърчи на залци, кой, колкото откъсне- негово си е
  • Приблизително до началото на 80-те, Бийтълс бяха забранени в България. Не съм им почитател. Мотивът за забраната е ясен за всички. Но вижте в тоталитарен СССР - Бийтълс си ги джиткат без забрана https://www.youtube.com/watch?v=oLIgqHXIvQc
    Това е издание на ''Мелодия'' - 1970. Вторите две песни от всяка страна на плочата са кавъри на Бийтълс. От втората страна, второто парче даже е на английски - нещо немислимо за България.
    Стилът ''хеви метъл'' в България беше забранен до 1989г. В СССР имаше групи още в началото на 80-те които свиреха в този стил.
    Така че, по-полека с либералната пропаганда за ''непоносимия'' живот в СССР.
    Непоносим е бил само по времето на болшевиките.
  • Може да направиш от нищо-нещо и от нещо-нищо... от нищо-нищо е повече от иновативност с цел оцеляване между капките. Отново ми стана интересно как се правят умонезаключения от името на цял народ, понякога и от името на цели епохи, при това - авторитетно и със сериозна назидателност. Според мен темата е развита повърхностно. Като се започне от думата "заслужил", която няма място..., но може да предизвика още изказвания, което е хубаво.
  • Интересна дискусия Брикс срещу Нато се заформи. Щом японците са преглътнали 2 атомни бомби само и само да не са от грешната страна на историята сега, значи има защо. И ние ще преглътнем бомбардировките, защото просто тогава сме били от грешната страна на историята. Радвам се, че вече не сме.
  • Yuri (Yuri Yovev): По-точно руски вмирисан ботуш, защото рашистите бяха направили империя (вечната им средновековна мечта), но под търговската марка ссср...
  • 45 години България беше под съветския ботуш, за каква дружба говорим. Адмирации, Хел!
  • Скоро гледах клип , който млади японци изказват искрена благодарност на америка , че ги е бамбардира с атомни бомби! Та " Пази Боже сляпо да прогледа!" ...не се знае ,какво ще види!
  • Робство, войни - не са по заслуги.
  • 29. ''Ако пък вие сте Христови, тогава Авраамово семе сте, и по обещание наследници''. Това е моят Род!
    Казано точно, кратко и ясно.
    Моят род са всички православни християни по света.
  • Цялостния мироглед на християнина е базиран на евангелската проповед. Това е основата върху която се гради всяка мисъл, решение, постъпка... разбиране за света и процесите в него и лично отношение към всичко произтичащо. Така би трябвало да е за всеки наричащ се ''православен християнин''. Не ние да нагаждаме Вярата към собственото си разбиране, а обратното - ние да се съобразяваме с цялостното Христово учение. Иначе какви последователи Христови сме, ако нагаждаме вярата под собствените си виждания, разбирания, страсти и желания.
    А конкретно на въпроса ти - проследи коментарите ми тук https://otkrovenia.com/bg/stihove/a-vsyshtnost-nosya-tvoeto-lice
    В последния е и конкретно отговорът на въпроса ти. Казах, че мислим различно, затова е трудно да бъда разбран.

    Аз съм преди всичко християнин. Чак после - българин. Ако да си ''българин'' е да се поставяш над останалите (което е обезателно условие при патриотите), значи не съм българин. Понимаеш!!!
  • Без България... Е, и какво е "род"? Никой не отрича християнската религия, по-точно православната... Но това какво общо има с Русия и останалите...?
  • Аз имам причина да съм ''русофил'' и причината не е политическа. Аз съм и ''сърбофил'', ''македонофил'', ''гъркофил''... Не можеш да го разбереш - мислим в различни категории.

    Моят род е християнски. Аз от него не съм отстъпил.
    България, днес я има - утре я няма. А моят род ще пребъде во-век и веков.
  • Кривак, да си патриот не е престъпно, но да си родоотстъпник е. Ето и един цитат на един престъпен по твоите думи патриот:
    "Онова, от което страдаме най-много и заради което може един ден да загинем е липсата на национален егоизъм. И този недъг е по-опасен, тъкмо защото се смята за добродетел" Атанас Далчев.
  • Метроном (Крив Кривак): А твоето (и на други хора) русофилство много ли е добро за България? Пък и разбирам, че добре си навлязъл в магарешката душа...
  • Тенденциозно и типично в духът на българския патриотизъм, който придобива все по-гротескно лице.
    Творбата е мехлем за ушите на гордите патриоти. Това искат да чуят - това им даваш.

    Всяко магаре мечтае да е расов жребец. И се надува когато го излъжат.
  • Благодаря ви, че се спряхте тук, за интересните коментари и за "любими". Желая ви хубав остатък от деня! 🙂
  • Точно казано! И Валя е много права!
  • Историята като механизъм на безкрайна признателност и...самопризнание!
    Поздравления, Хел!
  • Поздравявам те за този текст.
    Да не забравяме, че всъщост СМЕ СИ И ПЛАТИЛИ за Освобождението.
    Да не забравяме какво казва Стефан Стамболов.
    "Ако русите проляха кръв, и ние не проляхме вода. Сто милионна Русия изгуби 40 000 войници и два милиарда лева. За избитите си синове те взеха Бесарабия и цяла област в Азия, а за изхарчените рубли те взеха тройно военно обезщетение от Турция, за окупацията те взеха и от нас двадесет милиона.
    А ние? От три милиона народ ние дадохме жертва 100 000 души; опустошенията и пепелищата погълнаха цели натрупвания от векове, чиято стойност надминава десет милиарда.
    И какво получихме? Отечеството ни - разделено на пет части и раздадено по милост на различни държави. И още - едно натрупано опекунство, което ни души всеки час, което ни спъва на всяка стъпка. Не, ние ще хвърлим туй опекунство и Ваше Височество трябва да останете начело на тая борба."
    СТЕФАН СТАМБОЛОВ
    От "История и памет-завръщане към корените'
  • Казано правилно и разбираемо, дано повече хора го осъзнават! Благодаря, че сподели с нас
  • Ще кажа само, че историята не е баница- "режи, па яж". Но явно по заслуги се раздава...
  • Много точно! 👍
    Поздрав, Хел!
  • Много истина има в написаното. Преди време шефът на руския парламент тогава - Генадий Селезньов, бидейки на посещение в РБ, сподели пред основна българска телевизия, че за пръв път идва на посещение у нас и е крайно изненадан, че България е малка страна. Защото - добави той, вие изхранвахте Русия и аз си мислех, че сте страна с огромна територия. По време на соца битуваше един виц: "Слънцето залязва на Запад, а сиренето - на Изток", защото българското сирене като порой заливаше необятната съветска страна. Висококачествен български уран беше подаряван на съветските другари. И още много други неща. Те пък ни даваха петрол на изгодни цени, който реекспортирахме.
    Имаше и още един виц, звучащ фантастично: Най-голямата опасност за България е СССР да се отцепи от нея!" /защото обратното беше немислимо/.

    А в ООН българският представител бе винаги на мнението на съветския. И попитан - защо се случва така и няма ли той собствено мнение, той отговаря:

    Имам, но не съм съгласен с него!!!
Предложения
: ??:??