3.03.2020 г., 10:49 ч.

Нерегламентирани размисли на 3 март 

  Проза » Други
343 4 16
2 мин за четене

Сложих знамето, излязох, погледах…

Моловете пълни, кината също, заведенията и пазарите… Само не трябвало да се чества Освобождението…

Заради коронавируса, дето го няма у нас…

Всъщност, причините са две. Премиерът го няма – зает е с ибрика в Анкара. А за някои е добре по сталински – има празник, имат проблем. Няма празник – няма проблем…

Защо трябва да се напомня на хората, че отдавна сме свободен народ? Или поне е време да се усетим такива…

И - да не се споменава кой донесе свободата…

Да беше 7 кавалерия с Къстър, ама… Бил е зает с трепане на коренните американци, нямал време да преплува океана…

Сещам се за знаменателна случка около празника преди години. Разговарях с един пенсионер. И той изтърси: „Дошли руснаците и ни поробили…“

Аз трудно замълчавам, ама тогава зяпнах. И го питам: „Значи сме били свободни и руснаците ни поробили? И нарекли поробената държава България. Как се е казвала СВОБОДНАТА държава преди това?“…

Оня млъкна. И даже симулира замисляне.

Час по-късно бях в една телевизия. Разказах историята. Когато излязох – пенсионерът ме чака. Не го домързяло да ме открие…

Направо беше стресиран. „Как можа да го кажеш? Ами сега? Ще ми спрат пенсията…И синът ще уволнят…“

Успокоявам го: „Първо, нито съм споменавал име, нито някой те знае кой си. И, второ – имаш ли представа кога живееш? Кой ще ти спре пенсията заради глупостта ти?“

Абе, уж схвана. Но оттогава избягваше да ме заговаря…

А аз се сдобих с поразяващ аргумент срещу родоотстъпниците кирякчовци – като е нямало робство, като е живял народът добре, къде е изчезнала България за пет века?

Вижте учебниците на децата. Нито дума за живота на българите под властта на султана!!! Ни дума за безправието, за насилията, за кръвния данък, за униженията...

За да не разбере детето защо се вдигат на въстания българите, защо се радват на освободителите, защо честват Освобождението…

Поробители винаги има – стига да зърнат готовите за роби.

Ботев, Левски, Бенковски, Раковски, Каравелов, Караджата, Хаджи Димитър, всичките знайни и незнайни бунтовници срещу тиранията никога не са били роби!

Защото не са се усещали роби…

Свободата е в човека. А той променя света наоколо си.

Честито Освобождение!

И от себе си…

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря, Ангелче!
    Г-н Филипе!
    Много обичам лаици да ми обясняват как се сади пиперо. И да сипят лъжи и откровени глупости, с които са се налапали като пате с горещи ...
    Говорим за ФАКТ - договора. Не за някакви измислени химери. Аман от лъжи - "Левски бил написал", "Раковски казал"... А то - лъжа на някой либераст...
    Захари Стоянов е описател, Вазов писател. Захари Стоянов разказва за видено и чуто, Вазов обобщава и отразява света на българина изобщо. Ако си сторите труда да се замислите, ще разбирете лесно видимата разлика.
    Вярно, младо момче сте, но и на пубертета му идва краят понякога. Самоуверостта на лаика Ви подвежда.
    Моля, смятайте се за неканен при моите изяви тук!
    Приемам само умни, честни, мислещи, истински хора.
  • Договорът в Сан Стефано е нереализируем, защото противоречи на предварителните договорики между Руската и Австрийската империи, още преди началото на войната. Той е просто политически ход. История трябва да се изучава безпристрастно! Нито русофилията, нито русофобията са нейни приятели! В Записките на Захари Стоянов, например, е разгледан и бита на народа, там могат да се намерят повече достоверности, отколкото при Вазов... Вазовият мироглед е литуратурен не научен. Нека бъдем горди със славните моменти на културни постижения, а не, типично по балкански, да презираме на юг, на изток или на запад... Съжалявам ако съм Ви засегнал. Честит празник!
  • Благодаря, Красе, Т. Енчева, Марко!
    Политиката си е политика, но това сега... Меко казано, залъгват ни като във виц: Иванчо само минал Марийка...
    Марко, големият син с двама внуци е в Канада.
    Хубав ден!
  • Те само ще преминат оттук, целта им е Западна Европа.Тук няма келепир.Келепирът е там-Германия,Белгия и по на север...
  • Премиерът го няма – зает е с ибрика в Анкара.
    Аз го наричам политика. Битки се печелят не само с оръжие.
    Имигранти( от идващия вид) не са нужни на България, брат. Те не са работниците, които вдигат икономиките на крака.Аз съм в Канада. От цяла Европа и Азия има работници във фабриките. Араби няма.
    Те не са турците, поели тежката работа на цяла Европа.
    Нека Борисов да се целува с който ще, но да ги държи далеч.
    Иначе ще ви сринат социалната система. Не може да ги оставиш да гладуват.
    Те на това разчитат.
  • Честит празник, Генек! История трудно се пише, трудно се научава, трудно се преживява... най-лесно се изкривява и забравя..
  • Благодаря, Мариана!
    Г-н Филипов,
    а може вината не е в текста?
    И позволете на другите да погледнат и видят зад късогледството Ви: Никакви основания няма за нелепото твърдение "Санстефанска България (което е един напълно нереалистичен план, в който България, меко казано, няма да е независима) ". Освен лиШчетатга с опорните точки срещу днешния ден.
    Мариана е права за промиването на мозъците, макар че аз се съмнявам дали има какво да се промива.
    А периодът е определен като робство от българите, живели тогава и борили се срещу това.
    Така че - кириакчовците атакуват...Извинете, но за останалите Ви нелепици и неумни неща, далеч от истината и българщината, нямам време. Особено за "охолството" на българите.
    Понятията "робство" и "роб" се променят. Едни са за състоянието на хора преди новата ера, други за Средновековието и Новото време /робството в САЩ/, Различни са днес /роб на банката, метафора и истина/.
    А лепването не за фактите, а за русофобията си - говори достатъчно.
  • Опитах се да вникна в текста, но и като лаик историк виждам неща, които просто не са истина. Османското иго се коментира обстойно в утвърдените учебници, може би има и такива, в които не се засяга, но са рядкост. А как е запазено българското самосъзнание, защо се вдигат въстания, защо българите се радват, като разбират за Санстефанска България (което е един напълно нереалистичен план, в който България, меко казано, няма да е независима) - това са въпроси, чиито отговори са много по-комплицирани от “били сме роби”.
  • Да се залееш с горещо кафе е меко казано неприятно...Млад си, Филипе, с добро зрение, защо четеш между редовете? А, да, то не било от очите...
  • Бих казал, че по сталински по-скоро би било - има празник - няма проблем, няма празник - има проблем. Все пак, по съветски, празникът е и възпоменание на царя освободител... А “кой донесе свободата” - Великите сили, които пренареждат Балканите и най-вече Русия, която осъществява своя план да създаде още един васал на Балканите. На интересен пенсионер сте попаднал, русофобията е по-присъща на младите. Иначе не мисля, че несъществуването на суверенна държава означава робство на отделния индивид. “Като е нямало робство, като е живял народът добре, къде е изчезнала България за пет века?” - определено не е състоятелен аргумент, камо ли поразяващ. България, като независима териотория, изчезва с падането на Видинското царство. Означава ли това, че хората са били роби (тук “роби” трябва да се разбира не като нечия собственост, а като потисничество и неравноправие) - някъде до 17. век - да. 19. век местното население, до по-голяма степен, е живяло необезпокоявано и често дори охолно.
  • Натокани и пекани, облякани, дънкина, пазаря (пазарувам), а "пишемЕ, ходимЕ, учимЕ" и т.н., все по често чуваме и от учители в ефир. От къде да го научат?

    "Правилно облякани"? - да не е отишла тая патка на виенски бал на Женя Минчев, а не по баирите?
  • Умът, знанията и мъдростта не се пенсионират.
  • Благодаря, Надя!
    Какъв даскал - аз съм си пенсионер вече.
  • "Свободата е в човека. А той променя света наоколо си.
    Честито Освобождение!
    И от себе си…"
    Това е! И не подлежи на коментар! Честит празник, даскале!
  • Благодаря, Пепи!
    Някаква - гледах по телевизията - се разрева, че хората на Шипка били по анцузи и дънки, а не "правилно ОБЛЯКАНИ"...
    Като е такава патриотка - барем българския да беше научила...
  • Не знам дали сте забелязали колко непосредствена е връзката между простотията и лумпен патриотизма...
    Честит празник! 🍷
Предложения
: ??:??