18 nov 2023, 19:13

Историята историческа, дело на всеки! 

  Ensayos
469 1 17
6 мин за четене

Историята като наука е малко ни риба ни рак. От една страна трябва да възпитава национална гордост и самосъзнание, от друга все пак трябва да дава някаква информация. И така чуваш разговор по телевизията,че пръстенът на Калоян най-вероятно не е на цар Калоян, но за нас е много важно да е на Калоян, защото тогава и гробът ще е на Калоян и може да водим там под строй чавдарчета и пионерчета.

Тази тенденция е преобладаваща в години на национални кризи и Възраждания. Обяснимо. Раковски напр. освен учен е и политик и е ясно,че за него е оправдано да казва че Българският език е дал на света Санскрит и че с него може да бъде обяснена всяка дума в кой да е език като Революция ( реват по улиците) или Наполеон ( на полето е той!). Красиво звучи, макар,че той като специалист не може да не си е давал сметка,че циганският е логично да бъде по близо до санскрит от Българския. Каквото и да се разбира под Български. Чувам ,че все още сме говорили на езика на Аспарух, защото имаме двадесетина думи от (пра) Български. Имаме и доста повече от Гръцки Италиански и Френски, за турския не ми се брои, но сигурно са няколко стотин.Борецът срещу чуждиците Богоров, изобщо не се занимава с тях , той се бори най-вече с Русизмите , модни по това време.

Помня разглеждах военният музей в мемориала на Виктор Емануил, цъках с език със свалена капа. По едно време се питам: Коя война е спечелила тази славна армия? Никоя! Даже тази с Абисиния са загубили. И у нас има такъв музей. Ама ние поне сме спечелили войната със Сърбия. Сърбите май не са искали да воюват с нас. И още сме спечелили всички сражения , но нито една война. Непобедени сме на бойното поле, но дипломатите ни провалят. Бърза справка показва,че в двете световни войни сме влезлии с по-малка територия отколкото след тях и то като победена страна . Да не забравя: нямаме пленено знаме! Не съм надничал в музеите на Сърбия и Гърция, но пък знам че Червената армия ги събра всички по опис. Стояха скрити при соца, ама още при Горбачов си ги извадиха и сега водят там донаборниците да ги гледат. Заедно с Германските знамена са. Което ме подсеща да проверя дали и в Германия има такъв музей? Или в Япония?

Произходът на (пра) Българите затова е деликатен, защото (пра)тюрски на някои им звучи като турски.Като Татарски и Монголски.Турците може и да са тюрки, но тюрките не са непременно турци.И не са непременно мохамедани.Което има значение само за нас днес.Противопоставянето на Християни и Мюсулмани се появява след Кръстоносните походи. Дотогава цари мултикултуризъм. Асен първи сега се възприема без проблеми, но не винаги е било така. При старият правопис името е звучало като Асиан, та е будело неприятни асоциации. Затова пък в Сърбия и Македония (северна) си ни наричат Кумани. Църквите в Русия и България избягват темата за Куманите, въпреки че във всяко село има някой Куман Куманов от Куманово.

Всеки велик княз е бил Кумански зет. Така де една жена в повече, какво толкова и си имаш конница. С нея можеш да се биеш с другите велики князе и техните сватове кумани. Какви по народност са Асеневци е също въпрос на политика и се мени според ситуацията. Петър Мутафчиев срамежливо ги определя като ''Малоруси''. Разправията за името Рус не е спряла. До бой са стигнали. Но спомнете си Иван Асен къде бяга от чичо си Борил и начело на какви войски се връща да заеме трона?

Всъщност щях да пиша за Възраждането. Защото сега пак сме в епоха на Възраждане, имаме си нови Паисий и Раковски, Чунтулов и пр.Превъзраждане един вид. То нашето възраждане закъсня пет века, та се превъзраждаме от време на време. Бях намерил в пощенската си кутия листовка на БРЦК обновен. Там има снимки на Каравелов, Ботев и (по памет) на Иван Драганов Стоянов от Мало Конаре. Последен председател бе! Възраждаме се само като нация. Светската ни литература се изчерпва с ''Шестодневът'' и ''Беседа против богомилите''. Утре ако изографисват църква ще я изпишат като в Константинопол в 13 век. А папата още кое време си поръча за капелата да му нарисуват 30 голи мъже по пишки. Айде до освобождението сме в изолация, ама май мина доста време от тогава.

Ясно е: Миналото може само да е славно, народът трябва да е единствен и изключителен. Я как оцеля пет века под Турско робство! Да попитам; кой народ под турско не оцеля? Църквата! Тя държа паметта за държава и народ живи. Само че Възраждането почна с борба за независима църква. Дотогава църквата пазеше духът на Империята. Което ме подсеща. че сега е модно да се казва ,че (Трако) българите са си християни по начало. дали не са и първите Християни.

Кубрат и династията му са в добри отношения с Византия. Но Крум е друга политика.Първата му работа е да разсели похрисянчените племена чак до Тимок и да засели на границата верни свои хора. Традиционното законодателство , което въвежда е търсене на различна идентичност от Византийската. Така сега някои въвеждат Шериата. Не ,че в Плиска се е ляло вино. Такава идентчиност Крум търси и в облеклото- забранява Византийската мода . Затова приемането на Християнството от тази същата династия не е нищо друго освен капитулация. Така я рзбират повечето независими съвремени източници.

Византийската доктрина за света: Над всички е Пантоктаторът, на земята негова проекция е Императорът, другите владетели са негови по-малки братя или духовни синове. Лично императорът кръщава Борис. След тази паметна дата всички конфликти са обикновени вътрешни размирици. При победа аристократите се откарват в Константинопол, дават им се нови длъжности някъде далече или направо ги аташират при двора без задължения. В Самуиловата държава има случай един да преминава от едната страна на другара седем-осем пъти, докато накрая не успява да се разкае навреме и му виждат сметката.

Славното минало, Светлото бъдеще, Нашата изключителност и пр.та до Демокрацията, приемани за постулати мантри, рядко издържат и бегла проверка. Казват ,че ни е необходима някаква лъжа, за да ни държи заедно като лепило. Затовя хората вярват, вярват си че вярват или се правят че вярват от край време.И аз съм си повтарял: Вярвам вярвам,вярвам, ама не винаги ми се получава. Май изобщо не ми се получава. Помня излизам от началното училище с новопридобитото знание, че у нас на власт е Работническата класа. Това обяснява защо сме зле- нашите са служащи. И се питам дали познавам работници? Познавам. Има срещу нас един. Като се напие бие жена си а като идва инкасаторката за пари се заключва и псува през прозореца. Не прелича на властимащ! Питах в къщи, ама ме биха. Оттогава избягвам такива тазговори, но някои изцепки тука ме провокираха.

Извинявам се за което!

© Слав Коруба Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Ще постъпите много правилно, ако не се занимавате с неща, от които не разбирате. Искрено ви окуражавам! И между другото, съюзниците ни в ПСВ не само не искат да се отказваме от територии, а напротив - Османската империя ни връща територия по река Марица преди да се включим във войната. Това само за сведение....
  • Съюзниците ни в първата война. Както и да е . Няма да пиша повече за история.Ще се заема с любовна поезия.
  • На кои съюзници, по кое време, от какви територии? Знам, че е много по-приятно да се говори "алангро", както казва Киро, но след като сте решил да се занимавате с историята и то пък от позицията на човек, който знае и разбира, моля ви, бъдете маааалко по-конкретен. Благодаря!
  • Имаше някакви условия на съюзниците да се откажем от територии.
  • Да, говоря за международно признати граници. Говоря за границите според Букурещкия договор от 1913 и Ньойския договор от 1919. По-международно признати няма как да бъдат...
  • Добре г-н Ананиев. Признавам,че говоря малко на ангро. Какво да се прави: Публицистичен патос. Предполагам все пак говорите за международно признати граници. Да не забравя, Бостанджиев ме подсети: Санскрит също е свещен (култов, представителен) език. И в Римската империя официален език е латинският, но пък Евангелията са написани на нейна територия гръцки.
  • Не е нужно да правя справка. Архиглупаво обаче е твърдението, че в Първата световна война влизаме с по-малка територия, отколкото имаме след нея. Просто не може да се измисли нещо по-невярно....
  • khanas, Отдавна искам да попитам някой защитник на Тракийската теория: Какви са ни на нас Волжските Българи? Поне Братовчеди?
  • khanas, Направил си справка?
  • Признавам обаче, че имате талант. Ето например в следния пасаж няма дори и една вярва дума, не всеки го може: "Сърбите май не са искали да воюват с нас. И още сме спечелили всички сражения , но нито една война. Непобедени сме на бойното поле, но дипломатите ни провалят. Бърза справка показва,че в двете световни войни сме влезлии с по-малка територия отколкото след тях и то като победена страна ."
  • Khanas , за това точно става дума.
  • Всъщност е ужасно досадно. Защо поне един не си въобрази, че разбира от строителство на мостове например?!? Защо точно историята трябва да е науката, за която всички си въобразяват, че разбират нещо?!?....
  • Трябва да си им благодарен, Анани. Благодарение на самозванците истинските специалистиимате възможност да блеснете.
  • не мога да разбера защо всеки си мисли, че е някакъв специалист по история.... Защо ги няма тези специалисти по минно дело например.... или по оверлог. Но от история всеки разбира....
  • ... не са това, което бяха... надявам се и няма да бъдат това, което са.
  • Jonn Най- много да си изкараш боя с такъв приятел.
  • Слав, ти окончателно разбърка дългосрочната ми памет по тези въпроси 😓 Това, което разбрах не е много, но за сметка на това ми се оформи твърдото убеждение, че ако попадна в предаването 'Стани богат', ще те взема за основен жокер 'Обади се на приятел' 😎
Propuestas
: ??:??