24 sept 2011, 21:14

Жаргоните в нашия език 

  Ensayos
4059 0 4
3 мин за четене

     Жаргонът е специфичен говор на определена социална група, отличаващ се с експресивни думи и изрази – чужди, диалектни, новообразувани думи и изрази, създадени, за да не бъдат разбирани от всички или заради краткост. Доста често се използва сред тийнейджърите.

    

     Ето как би протекъл един  обикновен ден от ежедневието на тийнейджър, ако цялата му реч се състоеше САМО от жаргони:

 

   "Вдигам се от леглото сутрин рано... Мия зъба, удрям си един душ, сядам на масата и мятам две яйца на дзъркели (две яйца на очи). Некст гепам кинтите от масата, дето баща ми ги е оставил. Излизам... Бягам към спирката, че да не  изтърва таратайка (автобус)  № 13... Ето я, пристига... Качвам се... Ама вътре е пълна лудница! Голяма гъчканица. УжасТ! Кондукторката се блъска, пули се и се Дзвери. Баш като менгеме! Е... най-накрая стана време да се ъпвам от седалката и слазям от барутника. Бия малко път пеша до даскало. Там съм! Вече съм у даскалото. Сядам на чина. Звънеца дзънка и даскалицата влиза... Йееей! Яко! Минаха 3 часа! Вече сме в голямо междучасие! Време е за тъпкане и малко почивка... Тука си плямпаме с френдовете и се кефим. Пффф... КОФТИ! Свърши. Почва и четвърти час. Оххх, брооо ... изнизаха се ЦЕЕЕЛИ 6 часа! Остава само един... Чудим се кога ли ще свърши най-сетне! Малко сме се изнервили вече, а някои заспиват...  М... още малко! Звънеца вече бие. Ммм... медец! Всички заспали се събуждат, а останалите веднага скачат и гепат дисагите. Пищят и започва пълен хаос. Веднага с пълна скорост се изстрелваме от даскало! И пак вкъщи...Сядам на компа, гепам мишока и почвам да цъкам. Сърфирам в нет-а! Чатим си с разни авери и т.н. Немаш си идея, колко ми е кеф! Яко. Ем, че как иначе да е. Некст един бърз душ. Ама по едно време в 12:00 часа взема да ми замирисва на възглавница и моментално се мятам на леглото. Аххх, СУПЕР! Сънувам си сладко...

     И... на другия ден ПАААК"!:

                         

                           "Нов ден, нова вечер
                           малко не, не, не, не, не
                           после да, да, да, да, да
                           Не отивам никъде, затова отивам навсякъде.
                           Оказвам се и тука, и тука, и тука … и тука
                           Бърз душ и съм пак нагоре, надолу
                           ще се върна на сутринта, училище почва след малко
                           ама кой знае, може нещо да стане преди т'ва
                           глупости! Сто про нещо ще стане преди т'ва!"

 

 

И така неусетно как животът на ПОВЕЧЕТО тийнейджъри се превръща в една така позната реклама!  Речта на съвременния човек е ПЪЛЕН с всякакви жаргони! Така постепенно българският език ще бъде заместен от българския ЖАРГОН! Може би и аз понякога употребявам някои жаргони, но не и до такава степен, че те да бъдат  нещо, което непременно трябва да има в речта ми... Нека от време на време да употребяваме по някой жаргон, но не и цялото ни ежедневие да бъде пълно с такива. Все пак трябва да запазим българския език, нали? 

 

            "Родна реч, омайна, сладка,
            що звучи навред край мен;
            реч на мама и на татка,
            реч, що мълвим всеки ден..."

  

 


© Плами Сутева Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Поздравления за това есе! Дано не се окаже пророческо това твое изречение, че един ден българският жаргон ще измести българския език, защото гледам, че и съвременните филми подражават на реалността и утвърждават този начин на общуване...
  • Жаргонът е средство за общуване на тия, които нямат повече от 200 думи в главата си!
    Те не им и трябват повече щото жинвота им е алкохол, саски, секс...
    Майките им, макар и докторки могат да се скъсват да работят на по три места, а те да си се боцкат и да не им пука! Що?! Щото не щат да си мръднат пръста, щото са Суперглезени през целия си живот, щото са поЕдно, на мама детенцето на асфалта расло!Цели?! Идеали?! Ценности?! Забрави!!! Той или Тя, ако можеха щяха да изкарат майките си и на магистралата за поредната доза хероин! ако ги питаш :Що?!, ще ти рекат: - една свирка, какво толкова?!
  • Добро е есето ти, Плами!
    ... колкото до жаргоните - имаш още много да научиш, но ми харесва позицията ти.
    Харесвам жаргона. Жаргона обогатява речта. Аз също понякога го използвам в ежедневието си.
    Жалкото е, че много от младите хора ползват само този начин на изразяване - за тях това е единствения начин, защото не са научили друг... това е тъжното...
    Поздрави
  • Поздрав, Плами! Вниманието ми бе привлечено от заглавието на твоето есе. С интерес прочетох какво мисли по един толкова важен въпрос младо момиче като теб. Речта е израз на вътрешния свят на човека. Колкото по - беден и безличен е той, толкова и речта му е лишена от експресивност.
    В разговорната реч жаргонът в определени моменти дава колорит, подсилва красноречието... Но... трябва да не се прекалява! Права си! В художествената литература жаргонът е изразно средство. Ако владеем книжовния език, ще намерим баланса! Давам оценка ОТЛИЧЕН!
Propuestas
: ??:??