13 sept 2019, 15:12

"Ние сме държавата" клише, или не? 

  Ensayos
1185 0 11
2 мин за четене

  "Държавата къде е?" " Държавата е длъжна!", или "Ние сме държавата"! Кое е вярно, или всички тия изрази са клишета, които употребяваме, влагайки различен смисъл в тях.

   Сега, ще бъда кратка и се надявам да вземете отношение.

   Една държава представлява народ, управително тяло, територия. Има вече и държави без територия. Всички държави си имаат име, герб, химн, доста от тях - национална валута, културни особености. Народът е и суверен и слуга. Суверен, защото избира управниците си, освен ако не са монархия. Но и монархиите се управляват от изборни органи. Слуга, защото няма право на законодателни инициативи, но е длъжен да изпълнава законите, гласувани от избранниците. Длъжен е да ги пази, като национална ценност! Така че, да ми казва някой, че от мен зависи колко добре ще живеем и как ще решим един, или друг проблем е клише. В него няма смисъл! Избраните и назначените в държавните институции също са и слуги, и господари! Слуги, защото трябва да служат на суверена! Господари, защото определят посоката на развитие на всички важни неща в държавата. Те канализират парите, контактите, политиките. Целта е благоденствие и просперитет! Тук нещата сериозно се объркват! Имаме един много удобен Статистически Институт, който е готов във всеки момент да подаде удобна статистика, като например, средна работна заплата! Този институт подава силно туширана статистика за народоблагоденствието. Към народа може и да не подава нищо за управляващите. Истината е, че трябва да тече инфо в двете посоки. Така суверена ще може да формулира цели и проблеми, а институциите да изработват и прилагат политики, които да движат нещата в положителна посока. Избирателно поднесените факти са опасни. Равни са на дезинформация! Не може държавата да абдикира от ангажименти и те да се вменяввт на инициативните граждани! Не може пасивните граждани да чакат държавата да им уреди животите! Тя, Държавата, е длъжна да създаде законова рамка и условия в нея да се развива индивида, семейството, гонейки благоденствие! В рази рамка трябва да гонят  благополучие и овластените. В тази законова рамка всеки има права и задължения! Не може един да има само права, а друг - само задължения! И, ако е вярно, че Ние сме Държавата, то е защото ние овластяваме и пълним обществените фондове. Но не сме Държавата, защото нямаме думата при изготвяне на политиките и при харчене на обществени средства! Та, да ми свалят столове, убеждавайки ме, че аз съм държавата и от моята инициатива зависи този, или оня проблем - Не! Той зависи от държавната политика като замисъл и прилижение! От мен не зависи дори кой ще е овластен! Знаете как се провеждат избори, как се редят листи, как се отчитат резултати! От тях зависят политиките! От мен не зависи и колко ще вложа в публичните фондове! Това не е акт на лична воля, а изпъление на наложена разпоредба. Харченето на тези пари, както вече казах, го определят овластените.

  В този смисъл, "Ние сме Държавата" е клише! А, според вас?

© Маргарита Ангелова Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • ... и тръгнали да спасяват живота му, трябвало да спасяват и репутацията на болницата. Заявили в документ, че диабетът, причинил некрозата е отключен от побоя. Побойниците били открити. Обвинени в нанасяне на средна телесна повреда! Човекът е загубил три важни неща! Лице, нос, око! Едва е оживял! Накрая, вместо да го трудоустрои в някоя канцелария, полицията го уволнява. Заради състоянието му. А, той има семейство! Дете/ца! Не запомних колко. Днес те тръгват на училище! Живеят с инвалидната му пенсия и заплатата на жена му! Знаете ли колко са малки инвалидните пенсии? Заради ред примери твърдя, че държава и народ са две различни неща. Относно народа, той е кофа с пясък. Никакво единство, постоянно се разтича. За какъв сноп говориш, Иржи? Индивидите може да са прекрасни, но са индивиди! Народът е общност! Такива ми ти неща. За да сме честни, и по света е така, но не толкова зле, предполагам. Или, нямам толкова наблюдения. Не знам, но и там вече има повече "пясък" от колкото трябва! Позд
  • Иржи, по принцип съм за тезата, че държава и народ са две страни на една монета. На 100% съз за пръчките на Кубрат! За жалост, пръчките не са на сноп, а монетата и от двете страни е ези. Или тура. Не знам, но не е с две лица. Колкото и да не ми харесва, реалността е такава. Държава и народ са не само различни неща, а и живеят в различни реалности. Примери? Зеленко и приятели събрали на 14.09 колко хил тона боклуци! Кой ги хвърли там? Едва ли домът и дворът му са мръсни! Значи, хората не припознават територията за своя и не я пазят. Снощи, в 120 минути по БТВ показаха млад мъж, бивш полицай, загубил половината си лице, едното око и нос след побой. Загубил и работата си. Предаден от МВР , от съд и медицина. Компания от командировани в Елхово полицаи била в заведение. Тръгнали да си ходят и били нападнати. Въпросният човек пребит. Той имал диабет. Потърсил помощ в Плевен и обяснил, че има такова заболяване и счупен нос. Когато се появили усложненията ( некрози ) и ще продължа.
  • Оставих за "после" есето ти,Марги,защото то предизвиква много размисли и дебати,но видях,че вече доста се е казано...Ти си страшно социална,"вриш" със всичко от живота и ми харесва борбената ти позиция !Ние сме държавата,да,но и Държавата,това сме ние!Както когато има избори и след това почнем да критикуваме избраните,а някои ни казва "ами,заслужаваме си съдбата,щом сами си я "поръчахме"!Ако ти се дава нещо даром,трябва да си доволен,въпреки,че не си!Ти си вложила твоето мнение,че нищо не зависи от нас,да,ако всеки е сам и се "бори"...Ама и не се бори,а само иска и критикува!А ако си спомним притчата за цар Кубрат и снопа пръчки....целия наведнъж не може да се счупи,а пръчка по пръчка!Харесва ми дебатирането по разни теми тук,това си е общуване.
  • Не знам дали е генетично, или придобито, но е заразно и вредно! Искам, ама не давам! И от двете страни!
  • "Държавата, това съм аз"
    Известен цитат.
    А иначе аз имам една моя теория относно нея - там, където хората живеят добре, не се притесняват за първичните нужди, знаят, че законите вАжат наистина, държавата си върши работата, но за да се стигне до това ниво, значи и народът в нея си е свършил своето, тоест, дал е да се разбере, че не е носител на гените на дребен, или едър рогат добитък...
    А къде сме ние тук?
    Без коментар!
    Поздравявам те.
  • Така е. Всеки има свой поглед. Относно техническите грешки в публикациите... Аз без тях не мога. Все някоя не съм видяла навреме. Относно превъзпитанието на индивида, или обществото, аз съм песимист. На този етап само принудата може да даде резултат и то - частичен. Относно заетостта, това е хубава новина. Дано ти стигнат силите и успееш във всичко!
  • Марго, съжалявам, че последно време наистина съм заета . Успявам да прочета някои творби, но нямам време да коментирам, дори и да ми се иска.За написано, имам и отпреди, но нямам технологично време, за да го огледам. А е смешно да имаш разменени букви в думите... Преди време ми направиха забележки за някои мои "творби",че са набързо скалъпени( признавам с право, особено при техническото изпълнение и особено, когато го гледа професионално око ) Но, аз откакто съм в сайта , а и отпреди не съм показвала нито амбиции,нито желание да съм нещо повече от любител драскач и просто читател. Ще се реванширам на творците и се надявам да не изпусна нещо ново ,но този месец дните ми са разчертани . Кой, как приема времето, в което живеем социално е друг въпрос.Лично мое мнение е,че човек не може да се "превъзпита" като индивид, ако не желае, но като общество, може да се научим на традиции , уважение и човечност. Сама знаеш,че темата е обширна и може да се тълкува от различни страни.
  • Благодаря ти за коментарите, скъпа! Мисля, че каквито са гражданите, такава и държавата! Но не са тъждество. Те са две страни на една монета. И двете страни си искат правата, но не и задълженията! Мисля, че това обяснява неудовлетвореността и носталгията към соца. Тогава беше диктатура. Щеш не щеш изпълняваш си задълженията. Държавата не винаги. А сега и двете страни кръшкат. По същия начин стоят нещата и с работодател - наети. Всеки иска нещо от другия, но не е склонен да дава. И макар да не могат един без друг, наетите не са фирмата/компанията! Нямат думата!
  • Къде беше изчезнала? Здравеййй! Сигурно си написала куп нови неща! Знаеш ли... Аз съм емпат и солидарността, съпричастността са ми заложени. Но... В не късия си живот разбрах някои неша и поне отчасти ги изложих тук, институциите прехвърлят отговорностите си върху отговорни, съпричастни, инициативни хора. А съществуват за да о служват нуждите на нуждаещи се хора и разполагат с пари за това. Пари, събрани като данъци от всички. Така не малко хора се товарят два пъти за едно нещо. Ето сега кампанията за почистване. Вече е ежегодна. Едни хора чистят, други цапат и чупят след тях.къде е смисълът? Не трябва ли да се вложат тия пари, усилия и институциална вкаст в превъзпитание и опазване? Ами движението по пътишата, в комбинация със замърсяването, състоянието на пътната мрежа и прилагане на законите? Дали, ако всеки си свърши рабитата както трябва колите ще пропадат в дупки, внезапно ще скачат пред тях недисциплинирани пешеходци? Дали по правите участъци ще се тества скоростта на колите?
  • А до въпроса, дали ние сме или не държавата, отговорите ще са различни, толкова колкото проявления има в това, кой как разбира думата "гражданин". Но хората са го измислили и казали отдавна, че няма придобивки, без задължения, както и задължения без придобивки, независимо дали са в положителен или отрицателен смисъл. "Една птичка пролет не прави, а ятото лети според въздушното течение... Топъл и усмихнат Септември, ти пожелавам Марго!
  • Марго, доста си мислила по въпроса и макар че си изложила мнението си кратко си личи,че не е повърхностно. Да, много си права, да не кажа, че фактологически просто описваш реалността не само за данните от НСИ, но и за това, че повечето от нас им се иска да имат само права, тоест, само да им се дава и да им се изпълняват желанията, но стане ли въпрос за дълг, за социална дейност, за нещо, което чисто човешки да се направи, то онези, които откликват,слабо казано се броят на пръстите на едната ръка. Що се отнася до статистическите извадки, ами те не са реални, защото от цифрите не се вадят плоския данък и осигуровките, които законово са нормално държавно задължение на всеки гражданин по света, но нереалните данни идват от това,че има градове , в които една професия има заплата в ИТ сектора 10 000,на 1800 в други.Чистачка в хотел вСофия-град- 1200, в провинцията до 400, рядко 500 лева. И това, при условие,че само сметката за ток на един пенсионер е в размер на 60- 100 лева.
Propuestas
: ??:??