НОСТАЛГИЧНО (ЕСЕ) На баба – за нейната щедрост и любов
Есен е... Листата тихо шумолят в парка - един мек килим в топлите багри на кафявото, червеното и ръждивото. Крача сама под последните лъчи на циганското лято, заслушана в стъпките си и в себе си... И си спомням... Есен е. Есените на моето детство, минали на село. Мирис на влажна шума, на мокър пушек - тънка пътечка дим се извива към небето - някъде са запалили купчина мокри листа. Мирише на на пръст, на дим... на село. Прибирам се от града при баба, слизам от рейса и вдъхвам с пълни гърди. У дома съм. Тръгвам по влажния асфалт, а дъждецът едва пръска, колкото да измие шосето от прахоляка. Тънка мъглица забулва очертанията на къщите, дърветата, градините и от това те изглеждат сякаш нереални и приказни. Вървя, а до мен достига ту глъч от близите дворове (някъде стоварват царевица от каруците), ту се прокрадва мирис на печени чушки, примесен с аромата на дюлево сладко. И ми става и светло, и хубаво - у дома съм. Отварям портата и ме обгръща една цяла вселена - лаят на кучето, лозите с надвиснали мокри гроздове, пътеката с жълтите димитровчета, която свършва току пред прагa на къщата. Посреща ме топлата усмивка на баба, любимия мирис на индрише. Тя бърше брашнени ръце о престилката си - меси баница, защото знае, че ще си дойда. В печката весело пращи огън. Макар да не е студено, навън е есенно, а вътре е топло и уютно, с аромата на липовия чай от моето детство... Излизам на двора. Посреща ме кучето, кокошките се скупчват около мен. Отсреща кошът жълтее с прясно обелена царевица, а ябълките сякаш ме мамят с червените си муцунки да ги откъсна. Вдъхвам с пълни гърди и ме обзема спокойствие. Тук са моите корени, това е моето “малко отечество”. Тук съм най-цяла, най в хармония със себе си, защото знам коя съм. Оттук тръгват всичките ми пътища към света, всичките ми срещи с хората. Тук винаги се завръщам, когато имам нужда да почерпя смелост, да събера сили.
Ако не наяве, то поне в спомените си...
И си мисля, че където и да е човек - на 500 километра, в Америка, в Австралия, той винаги носи своето ‘”малко отечество“ в сърцето си. Защото родината не е просто територия - тя е в душите ни...
Блокирането на рекламите (Ad Blocker) е в нарушение на правилата за ползване на платформата! Добавете сайта в списъка с изключения във Вашия Ad blocker!
Може да избегнете показването на рекламите, като направите дарение и получите статут на ВИП потребител/Автор ПЛЮС.
Чудесно си го казала, че родината е в сърцата ни!!! Независимо къде сме! Поздрави