ПАРИТЕ-УНИВЕРСАЛНИЯТ ГЕРОЙ БЕЗ ИМЕ, БЕЗ ВЪЗРАСТ И ПОЛ
Когато не става въпрос за пари, става въпрос за много пари"
"Ценността на парите е не в тяхното качество, а в тяхното количество"
Хората много обичат да казват, че "не всичко е пари", че на човек са нужни, чувства, здраве, щастие, спокойствие, разбирателство и др. Е, разбира се, че са нужни, но какво означава човек да ги притежава? Всяко нещо, което може да се притежава, трябва да се вземе отнякъде, т.е. трябва да се "купи", защото да се краде е неморално и противозаконно. А щом нещо се купува, то и се заплаща, а универсалното разменно средство са парите. По тази логика всичко се купува, всичко е пари!
ЗДРАВЕТО - всеки знае, че е най-ценното, имаш ли го - пари не ти трябват, но загубиш ли го - особено в условията на съвременната здравна реформа, ще ти трябват много много пари и пак пари, за да намериш най-добрите специалисти. Но май и за да не го загубиш пак трябват пари - за здравословна храна, която съвсем не е лапад и киселец, а за да си я позволиш, ти трябват стабилни доходи, за фитнес, аеробика, каланетика, за сауна и солариум, за витамини и поддържаща козметика.Колцина в съвременното ни общество заделят за всичко това средства? И ако отговорът е отрицателен, то не е по невежество само и поради нежелание, а най-вече и преди всичко поради липса на финикийски знаци.
ЩАСТИЕТО - Все повече да си щастлив означава да "имаш". Да имаш приятели, да имаш жилище, кола, да имаш, да имаш, да имаш... Не съм чула човек да казва, че е щастлив, защото няма ток, покрив над главата си, работа, социални контакти. А имането пак се свежда до основното имане на пари. Някога хората са казвали "имане" с ударение на "а" и това е било синоним на респект и сигурност, а то е все форма на имане. Откакто свят светува, борбата все се върти "около кокала", кой да го има. Днес "кокала" е синоним на петрол, на влияние, на пакети с акции, на печеливш бизнес, все неща, чиято равностойност са парите.
СПОКОЙСТВИЕТО - кой не го желае повече от всичко. Дали да вярваме на тези, които казват "нямам пари, но спя спокойно"? Лично аз дълбоко се съмнявам, че сънят им е спокоен, напротив, спокоен би бил, ако знаеш, че за години напред регулярно ще разполагаш с определени суми, които обезпечават жизнените ти нужди. Но те, жизнените нужди, постоянно нарастват, това е стратегията на пазарната икономика, и спокойствието пак "отива по дяволите". Нека не прозвучи като черен хумор, но не само за живота, а и за смъртта трябват пари, за да "заспиш спокойно вечния си сън" - едно прилично погребение е между 6 и 10 пенсии в България.
ЧУВСТВА И РАЗБИРАТЕЛСТВО - Да вземем любовта - най-красивото изживяване! Влюбен си и чувстваш, че светът е твой, но според Фройд това чувство трае само 9 седмици и половина, след това преминава в друга форма - привързаност, брак, необходимост или нетърпимост. Нека се спрем на най-честия вариант - брак. В семейството хората се събират, поделяйки си и задълженията, и доходите, и собствеността. Но когато парите се окажат в недостатъчна наличност, започва неразбирателството - всеки търси в другия вината и настъпва отчуждението. Пак в центъра на всичко се озовават парите - този универсален герой на нашето време, и не само на нашето. Той няма име, възраст и пол, но има огромна власт над всички нас, дирижира живота ни от раждането до смъртта, очертава облика ни, прави ни личности или ни погубва.
ЛИТЕРАТУРАТА със своите сюжети, почерпани от живота, е огледало, в което всеки от нас може да види своите прототипи и проблеми, а ще намерите ли книга, в която проблемът в крайна сметка да не се върти около парите? Аз не познавам такъв "Декамерон" - въпреки чумната епидемия, героите, на чийто разкази ставаме свидетели и от които лъха жизнерадост, са хора с финансова обезпеченост, те могат да си позволят забавление дори на фона на бедствието. "Дон Кихот" - героят изпада в своята лудост да промени света, защото настоящето не му предлага добър живот. "Хамлет" - Братът става узурпатор на престола и извършва престъпление, защото се стреми към властта, която е съпътствана с множество облаги.
"Тартюф" - Тартюф е такъв, защото няма, а иска да има.
"Робинзон Крузо" - Героят се опитва да избяга от "Законите " на цивилизацията и да просъществува в един алтернативен свят, но в крайна сметка пак се връща към нормалното човешко битие.
© Иванка Краваева Todos los derechos reservados