10 mar 2011, 17:06

Власт и престъпност 

  Ensayos » Sociales
3948 1 0
2 мин за четене

Нека първо си обясним какво означават думите власт и престъпност.

    Власт – силно явление, изразено в право и възможност за разпореждане и контрол, подчиняване на волята (способността на човек съзнателно да управлява своите постъпки).

Осъществяването на властта става по различни начини – някои са демократични, а други авторитарни. Особено място заема политическата власт, най-силният елемент на която се явява държавното управление с всички принадлежащи органи.

     Престъпност – исторически променящо се социално и правово явление, представляващо система от престъпления. Престъпност е общо понятие, защото средите, в които се среща, са безбройни – интернет, на улицата, в държавата.

     Организираната престъпност вече работи за властта. Повече от 20 години живеем в демокрация (народовластие), а някои стават по-бедни. Не се създава, а се краде. Не се развива икономиката, а се гледа все към Държавна сигурност, сякаш парите на България ще се върнат сами.

      Навсякъде се говори, че митничари, прокурори, следователи, съдии, депутати, са корумпирани престъпници. Не са ли представители на държавната власт? Не са ли част от нея? Това се нарича Държавна организирана престъпност. Власт и престъпление в едно.

       Когато в България се заговори за организирана престъпност, винаги се имат предвид силови групи – бивши мутри, преквалифицирали се в „добре облечени бизнесмени”. Последният пример за това е обещанието, дадено към Брюксел, да разбием три престъпни групировки. Като потенциални „жертви” веднага бяха посочени няколко трибуквени силови структури и куп контрабандисти с различни прякори – Мечката, Язовеца и други подобни.

        В България има една друга организирана престъпност, която е по-опасна, борави с много по-големи финанси и прониква по-лесно във властта. Става дума за държавната организирана престъпност. За онази мафия, която е облечена във власт и има правомощията да решава една или друга сделка, дело, наказание... Почти няма български гражданин, който да не е попаднал в мрежата ù – било при преминаване  на границата, при регистрация на автомобил и други.

        Затова е абсурдно, че по закон у нас няма предвидени по-големи санкции за организирана престъпна група от представители на държавата. От правна гледна точка, Наказателният кодекс е претъпкан с текстове за наказания за тези, които убият, пребият или имат дързостта да убият държавен служител. Пак според НК „организирана престъпна група” означава „... структурирано трайно сдружение на три или повече лица, с цел да вършат престъпления в страната или чужбина, за които е предвидено наказание лишаване от свобода до 3 години и чрез които се цели да се набави имотна облага”. Естествено, че има и обстоятелства, които могат да смекчат присъдата. Например, ако някой от групата се предаде доброволно и разкрие плановете на групата си, или ако при залавяне съдейства за нейното намиране.

        За властта в държавата и престъпността има още доста неща, които могат да се кажат. Но нека спрем до тук.

Моето мнение е, че първо трябва да се премахне престъпността вътре в самата държава, да се разбере кой колко е откраднал и с какво е лишил народа ни от по-светло бъдеще. България е страна, която има потенциала да постигне много, да извърши велики дела, но не като е заобиколена от престъпници и престъпници да я управляват. Докато те са на власт, престъпност ще има, а България ще затъва все повече и повече.

© Десислава Илиева Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
Propuestas
: ??:??