9 ago 2014, 10:02  

Защо съм „неграмотен”? 

  Ensayos » Sociales
2274 1 0
3 мин за четене



Защо съм „неграмотен”?

  

 

 

 

            Това е изключително важен въпрос, който ако допреди двайсет години е бил немислим за България, днес е ежедневие сред хората. Ще се постарая да го засегна от гледна точка не само на моето несъвършено същество, а и спрямо средата, в която живях и все още живея. Ще се опитам безпристрастно да изведа причините такива каквито ги разбирам във фактологическите и личен план.

            Когато заговорим за това кой е грамотен и кой не, винаги отсъждаме безкомпромисно спрямо неграмотния. Търсим висши качества в хората, но дали подхождаме правилно? Откъде изхождаме за това какъв е истинският свят на някого и неговата потенциална полезност за обществото? Грижим ли се за човека и неговите добродетели? Монетарната система ни учи да оптимизираме печалбите си, но го прави за сметка на стотици милиони хора. Тази система унищожава света бавно и мъчително, като притиска всячески човешкото съзнание в посока на материализъм и безчувственост. Да се инвестира в хората е най-голямото по значимост начинание. Умът и разумът са факторите, които носят полезност на обществото. Ако всички по света имахме достатъчно полезни знания и културни порядки светът щеше да бъде различен. Но дали в ерата на капитализма или по-скоро на банковото дело подобни неща са от значение? Дали на една търговска банка и е съвестно, че заробва цяла нация да мисли единствено за пари, като постепенно формова нейното лесно поддаващо се съзнание чрез най-различни способи? Когато в една държава започне да куца образователната система е сигурно доказателство за политическа немощ и начало на културно обезличаване.  Тъй, като съм представител на страна, чиито преходни процеси към капитализма преминаха изключително остро и брутално, бих могъл да опиша основополагането на днешната неграмотност, наред с още няколко фактора.

            Една стара власт с ново лице ни сблъска със силата на запада, като недостоен икономически и политически елемент. Тя изведе различни представители на нисши прослойки, които оглавиха новото разпределение на властта и благата за сметка на народа. Изоставиха се напълно общочовешките принципи за достойнство, здраве и сигурност. Този хаос бе съпътстван и от влиянието на великите страни за които не бяхме и все още не сме конкурентоспособни. Разграбването на имоти, отрасли и други икономическо важни компоненти, неадекватното управление на институциите повлия пагубно на образованието и здравето на хората. Съществуват и още няколко фактора, които разпределят причините за неграмотното поведение най-вече на младото поколение. Те са и причина нашите родители да имат много пъти по-големи литературни и културни познания. В ера на интернет и многофункционални мобилни компютърни и развлекателни устройства съзнанието на новото поколение е обременено буквално от търговска лакомия. Тази лакомия я наричат конкуренция на търговския пазар и оптимизация на продажбите с цел печалба, която като нахален паразит ни тормози ежедневно. Непрекъснато ни заливат с нови и нови все по сложни дупликиращи се нововъведения в бита и социалния свят, които неконтролируемо ни превръщат в безмозъчни потребители радващи се на нови промоции, мелодии, картинки, чатове и клипчета с отвратително качество. Факт е, че днес преди да отиде на училище едно дете вече кореспондира през интернет с други деца. Културата, с която то се закърмя е нова форма, която не се интересува от правилното изписване на думите или изговарянето им. Стимулират се първични желания, като гледане на цинични, агресивни и безсмислени жанрове в литературата, музиката и киното. Ранното навлизане в порното, което съм длъжен да отбележа, че ако преди е имало силен елемент на еротични и обучаващи изкуството на любовта елементи, днес се е превърнало в механично физическо и изкуствено визуално извращение на трето поколение хора, без капка истински чувства. Свободният достъп до безстойностни продукти обезстойностяват и стойностните. Никой не се интересува от постигнатото и доказалото се до сега. Всичко се обръща в полза на съвременните представи за мода и тенденции, които се отдалечават все повече от истината. Музика, кино, техника, банкови методики и още много други части от нашия живот са се превърнали в най-големия културен погром, който всеки ден ни обезличава по-дълбоко в демагогията на новите концепции за управление. Всичко става все по-скъпо и контролирано некачествено. Губи се духовната стойност на човека. Това е и светът. Светът на моята неграмотност.

 

Емил Божилов 

2012.12.17  

© Емил Божилов Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
Propuestas
: ??:??