Тя беше. Казвам: беше, защото най - после Бог си я прибра. Мъничка и гладка, като восъчна статуетка, вирнала предизвикателно брадичка, сякаш казва: ето! Издържах! Достойна ли съм вече за твоята прошка?
В младостта си беше лудетина. Омъжи се за руски белогвардеец. Роди му 2 деца. Той пиеше, побийваше я, но тя си оставаше лудетина. След време, още докато децата са малки, той почина. Трябваше да се поукроти и да се стегне, за да отгледа децата. Не се омъжи повторно. Отгледа ги. С много труд и мъка. Децата създадоха семейства. Някак, като предречено, момчето си взе рускиня. Момичето се омъжи за обикновено момче и беше някак дистанцирано от майка си и брат си. За две години роди две момичета. Семейство живееше в разбирателство. Внезапно тя почина. Остави две много малки момиченца! Пред очите ми е ковчега и две деца, които си играят на ръба на ковчега. Майката беше много наранена! Тя плака, тръшка се, накря се стегна. Тия дечица трябваше да се отгледат! И ги отгледаха! Синът и рускинята постигнаха две деца, като слънца. Момиче и момче. Тежко наранената майка се обърна към Бог. Смири се. Събра се с един вдовец и ходеше редовно на църква, биеше камбаната и и се смаляваше. Пребради прекрасната руса коса, сведе глава. Не можеше да се познае онази лудетина, влюбена в живота! Децата на сина пораснаха. Момичето се ожени и роди. Тези две семейства и даваха сила да живее. По време на пътуване станала тежка катастрофа. Бебенцето на внучката и мъжът и загинали на място. Тя самата едва оцеляла. Лекарите дълго се борили за живота и. Горката жена. Такъв тежък удар! Как да го понесе?! Той не бил по - лек и за сина и снахата! За кого да се погрижат те! За берящата си душа дъщеря, за майка си ли, или за болката си! И пак бившата лудетина трябваше да се стегне, да подкрепи скърбящото семейство на сина си. Да не ги занимава със себе си. Опираше се на Бог, молеше му се. Минаха години и вдовецът също умря. Добре се разбираха с него. Добре си живяха. Почина и баща и. Двамата с вдовеца го гледаха в последните му години и накрая го изпратиха. Тя стисна устни и не заплака, когато децата на вдовеца я изгониха от къщата. Малка селска къща, която дори нямаше кой да купи! Синът и купи друга малка селска къща, в друго село и я настани там. Да му е по - близо и да и помага. Без време беше остарял. Жена му говореше тихо, с мекия си руски акцент и не вдигаше глава. Жената живя доста години сама. Споделяше болката си със снахата. Нали ги болеше по подобен начин! Разбираха се. Веднъж паднала. Счупила крак. Нямало как. Прибрали я синът и снахата и се грижели за нея. А, тя ставала все по - малка и все по - изпита. Нямаше, според нея, какво повече да я удари. Просто чакаше Бог да я прибере и изреждаше имената на малкото си живи близки. Дошъл този ден. Тя го посрещнала пак с имената на живите.
Събраха се живите край гроба. 7 човека! Другите десетина я чакаха отвъд. И тя лежеше в искрящо белия саван, мъничка, като кукла, с предизвикателно вирната брадичка. Беше издържала. Душата и, мачкана, разкъсвана много пъти, беше издържала. Беше се смирила и приела всички изпитания, без да се отрече от Бог!
Гледах я. Не можех да спра да я гледам и плача! Тя беше като Йов! За това отправих гореща молба към Бог! Помолих го да я прегърне! Да я срещне с любимите хора, които вече беше прибрал. Помолих го, да ги дари с любов и покой! Тя заслужава тази милост! В живота изстрада толкова много! Сякаш любовта и към живота беше грях, който изкупва цял живот!
© Маргарита Ангелова Todos los derechos reservados