17 jun 2009, 22:03

Младият Кольо се запознава със Стойчо трийсетака 

  Prosa » De humor
824 0 2
2 мин за четене

Младият Кольо се запознава със Стойчо трийсетака

 

В историята на българския фолклор са се запазили няколко песни (най-вече от Пиринския край), в които по един изключителен начин са се запазили спомените и легендите за Кольо войвода и неговата безстрашна чета.

 

Малко се знае обаче за живота на Кольо преди да стане четник. И все пак, част от миналото на знатния войвода се е запазило в легендите, предавани от поколение на поколение в западните селца, разположени в подножието на Пирин планина.

 

Една от тези легенди разказва за младия Кольо и запознанството му със Стойчо трийсетака при селския кадия...

 

***   ***   ***

 

Една сутрин пред кадията довели двама души. Единият от тях бил Стойчо трийсетака - млад и здрав човек, сега превързан и кървящ. Другият бил младият Кольо, който по-късно щял да стане известен като Кольо войвода. Кадията се обърнал към Кольо и му казал:

 

- Кажи сега, Кольо, какво стана в гората вчера.

 

- Ами то как да ви кажа, кадия ефенди - започнал разказа си Кольо - аз бях тръгнал на лов. И по едно време гледам в далечината един глиган. Тръгнах да преследвам глигана, ама той, дяволът му с дявол, хукна да бяга от мене. Аз го гоня, той бяга. Той бяга, аз го гоня. После като минахме хълма, аз видях как косматото прасе се скри в едни храсти. Аз се приближих мълчешком, залегнах зад едни камъни, прицелих се и стрелях в храстите. Чух квичене и продължих да стрелям...

 

- Ясно, ясно! - прекъснал го кадията. - И кога разбра, че без да искаш си прострелял Стойчо трийсетака?

 

Кольо се почесал гузно и промърморил:

 

- Ами... кадия ефенди... разбрах, че нещо с тоя глиган не е наред, когато прасето му с прасе тръгна да ми отговаря иззад храстите с ответен огън...

 

© Иван Давидов Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
Propuestas
: ??:??