20,30 – 21,30 часа
През това време е пристигнал и Каменов. Тъкмо навреме. Изпращам го в апартамента на убитата. Там трябва да е празно – трупът е закаран за аутопсия, вратата е запечатана, отпред са се сетили да оставят полицай…
Но всеки момент трябва да се прибере Димчев – ако не е вече там. Не искам да слуша тоя или оня, затова Каменов има задачата да го докара веднага…
Василев вече се качва по стълбите. И носи голяма папка. Кога успяха?
Оказва се, че в нея доста банални неща – протоколи от огледа, сведения за мъртвата, за мъжа й, за фирмата…
Заинтригуван съм от справката за първия й мъж. Симеон Стефанов, две години по-голям. Развели са се година след сключването на брака. Изглежда е бил голям скандалът, та човекът се е вдигнал и – чак в Дания…
Дания… Какво може да прави един нашенец там? Но справката показва – работел сериозно, най-напред в строителството, после се хванал на риболовен кораб. И миналата година си купил шхуна, с която извършвал романтични пътувания до Бретан и Скандинавския полуостров…
Разтропан човек…
Но лошото е, че - според справката – преди три дни е заминал със самолет за Франция. Казал, че отива на почивка. От яхтата – на море? Сега никой не знае къде е. Не могат да го открият и нашите дипломати – за да му съобщят трагичната вест…
Накъде ли е…
Все пак, в Марков има нещо сериозно професионално. Успял е да намери в дома на убитата албума й. Той е полупразен – много снимки са откъснати, други са изрязани. Зная чии са били. Въпросът е – кой и защо е изчиствал от живота й бившия съпруг…
Диплома за средно образование, диплома за висше… Охо, икономика… То у нас така стана – по куче да хвърлиш, я икономист, я правист ще улучиш. А най-често – моделка с тия две специалности…
Но явно младата жена си е разбирала от работата. Иначе нямаше да я държат в реномираната фирма. Гърците са такива – обичат да хвалят, да се мазнят, да възпяват. Докато те изстискат като лимон. Само че Димчева, бивша Стефанова, не е била богата – така че явно не са я държали за красивите й очи. Което – ако съдим по снимките, е доста преувеличено. Симпатична – с известно прикриване на истината… Да… Но красива… Е, дори жените не лъжат чак толкова…
Звънва телефонът. Здравчев…
- Експертът пропълзя целия апартамент. Няма особени отпечатъци. Пълно е само с едни – предполагам, че са на Гергов. Просто няма материал за сравнение…
- Ще осигуря – казвам му…
- Но – нещо интересно. Вратата е отваряна с различен ключ. Вижда се – и отвън, и отвътре има драскотини. Нагласяван е шперц. То – не, че ключалката е нещо специално, обаче не е и банална. Е, отворил я е – но със следите…
- Тоест – може да кажем, че има някой, комуто е нужно да дискредитира Гергов, да не кажа – да го вкара в затвора?
- Или просто е намерена удобна жертва за отклоняване на вниманието…
- Даааа… - казвам замислено…
И се обръщам към Василев:
- Иди на адреса. Започни от апартамента на същия етаж, обиколи всички. Разпитвай, записвай – знаеш си работата…
Той кима и тръгва.
- И записвай! – казвам пак. Сигурен съм, че ще бъде стриктен, но… Няма фантазия, няма талант да вижда по-далече от пред себе си…
След което отварям папката. Така – рапорт, отчет за огледа на местопроизшествието, пачка снимки…
А в този момент телефонът на бюрото се разтриса от хрипкав звън. Дежурният… Някакъв човек бил видял Гергов да излиза от апартамента на Димчеви…
- Доведете го горе, в 36 кабинет – казвам…
Тишината е кратка. Звъни телефонът. От фирмата. Както и предполагах – има име, има ЕГН. Които след кратка проверка се оказват фалшиви. Обещават ми, че след малко ще открият кой от техните служители е продал картата и записал фалшивите данни…
21,30 – 23,00 часа
Един полицай довежда свидетеля. Който от вратата започва да ми обяснява:
- Ами аз се прибирах у дома и…
- В тоя вход ли живеете? – прекъсвам го. Необичайно за мен. Обичам да слушам, изслушвам до край, дори изчаквам. А сега…
Да си призная – тоя човек не ми харесва. Ама хич…
Не съм голям психолог, но в него усещам смесица от самоувереност и опит за артистично изиграване на смущение. Доста нелеп, съчетан с изправената фигура, вдигнатата глава, леко презрителния поглед. Имам усещането, че това е типичен представител на новото време – винаги неоценен, винаги жертва на обстоятелствата, винаги с някакъв враг, който му пречи да заеме важното си място в света…
В центъра на света…
Признавам си – нямам право, а и не е полезно да си създавам предубеждение. Обаче…
- Не, не… Аз живея в съседния вход. Тук е апартаментът на приятеля ми Марин, та понякога след работа му се обаждам. Но, като се качих на етажа, гледам – полицай. Попитах какво е станало, а той ми каза да дойда тук…
- Не се запознахме. Казвате се…
- Благодар Митков…
- Благодар… Не е често срещано име…
- Да… Той дядо ми искал да ме кръстят така, чакали ме пет години…
- И какво сте видели? – отпускам се назад, внимателно оглеждайки го.
- Ами… Някъде преди пет часа минах покрай кооперацията. Ходих до магазина на ъгъла, и него зареждам. Аз съм снабдител в „Топъл хляб“, сигурно знаете фирмата ни…
Кимам безразлично.
- Та от кабината видях как на входа Мина посрещна Гергов и влязоха във входа…
- Познавате ги?
- Ами тя учеше в нашия клас, после се омъжи за Марин. И на сватбата бях. А Гергов ми преподаваше преди петнадесет години…
Тъй… Свидетел… Показанията му не са директно доказателство, но косвено говорят много. Значи – Гергов е бил половин час преди откриването на убийството в апартамента на Димчеви? Или поне така твърди свидетелят…
- Вие сте съвестен гражданин – казвам – Ще ви помоля да отидете във фоайето и да запишете каквото знаете – подавам му бяла хартия от купа върху бюрото…
Той разцъфва:
- Аз… Винаги… Може да разчитате на мен… - взема хартията, поема подадената му химикалка и в тоя момент го питам:
- А какъв ви беше успехът при Гергов?
Спира внезапно, обръща се:
- Ами… Отдавна беше, не помня… Май четири имах…
- Добра оценка… Някой я смятат за ниска, но е добра – по средата, не е удовлетворителна, камо ли слаба…
Той кима и излиза. Във фоайенцето на етажа има масичка, има три стари фотьойла – удобно е за писане…
А аз звънкам на шефа. Хора! Необходими са ми хора… Да, мога да взема някой от трети участък, обаче… Нещо не вярвам на възможностите им. В края на краищата, всеки началник гледа да назначава по-некадърни и глупави от себе си. За да няма конкуренция. И, когато някой от тях го замени – то и той продължава традицията. Назначава по-некадърни от себе си…
Поради което…
Разбирате ме…
И шефът ме разбира – без много думи.
- След половин час най-много ще ти пратя още четирима… Или май са ти много?
Как ще са много? Тепърва започва голямото обикаляне по съседи и роднини, по квартални клюкарки, по съученици…
Да, по съученици и учители. Нещо ми подсказва, че там нейде се крият корените… Или поне почвата е основата на убийството.
Изобщо не си въобразявам, че е следствие от случайна кражба…
Усещам – подготвено, добре замислено убийство…
А на вратата се чука. Ставам и отварям. Да се раздвижа малко…
Двама полицаи държат полуувиснал на ръцете им млад мъж. Слабичък, с дълга под ушите разбъркана коса… Пиян… Много пиян…
- Кой? – питам, макар да се досещам…
- Марин Димчев. Обадиха ни се от „Куцото врабче“. Пиел от много време, вече бил паднал под масата. Вашият човек каза…
- Кой моят човек?
- Този, високият…
Здравчев се е върнал. Добре, добре…
- Сложете го на дивана – соча към изтърбушената мебел – И вижте къде е колегата…
- Идваме – чувам глас откъм полутъмния коридор. Като мускетари – в една редичка.
Поглеждам към остъкленото фоайе. Митков е спрял да пише и гледа насам. Със сигурност е познал приятеля си. Но пак навежда глава и нищо не казва…
Влизаме в кабинета. Здравчев заема любимото си място на перваза, Каменов се изправя до дивана. За всеки случай, макар че Димчев почти спи, забивайки глава в гърдите си…
Поглеждам го, поглеждам Здравчев. Той ме разбира – скача от перваза, взема гарафата със застояла вода от бюрото и я излива върху главата на пияния. После я подава на Каменов – за прясна, а сам разтърсва човечеца, който се мъчи да осъзнае къде е и какво става…
Процедурата се повтаря, диванът е мокър, за Димчев да не говорим, но очите му започват да придобиват смислен оттенък…
Е, далеч е от погледа на атомен физик пред синхрофазитрон, но явно почва мъчително да подрежда реалността в главата си…
- Димчев, в полицията сте. Тази вечер сте се напил, както никога. Защо?
- Мина…
- Коя е Мина?
- Тя… Единствената…
- Конкретно, ако обичате…
Той вперва поглед в мен и го задържа поне три секунди. Голямо постижение, като се има предвид състоянието му…
- Господине, щом съм тук – значи знаете. Тя е мъртва…
- Кой я уби?
Димчев вперва пак поглед в мен…
- Ако знаех…
Натам е ясно. Ако знаеше кой е убиецът – щяхме да имаме два трупа. Нещо истерично проблясва в очите му. Хм… Чак пък такъв артист да е… Но е третият заподозрян за престъплението…
Така е – докато сведа бройката до един…
Сядам пак зад бюрото.
- Хайде да караме поред… Разкажете как мина днешният ден…
И Димчев разказва. Нормален ден за средностатистически гражданин над 30-те, женен, с някаква работа. Такава – за изкарване на прехраната. Не любима, не и съвсем мразена. В случая – таксиметров шофьор. Принудително, разбира се – че кой мечтае да е обслужващ персонал?
Но Марин имал само една мечта – за Мина. Завършил училище, кандидатствал – даже не му се припомня какво, напуснал… А после тя останала сама, той я срещнал случайно и на втората среща решили да се оженят. Живели спокойно, без силни страсти и латиноамерикански изживявания…
А тая сутрин станал в шест часа, защото след седем имало най-много мющерии. Направил няколко курса, по обяд не успял да се прибере – хапнал сандвич от някаква лавка, после решил да вечеря с топла храна, тъй като след шест има пак търсене на услугите…
И малко преди шест паркирал пред блока, качил се горе…
Картината, която заварил, трудно описва. Потресът е голям, виждам как долната му устна трепери, ръцете инстинктивно свиват юмруци, а сълзите текат необезпокоявани…
Не, не е видял Гергов, нито дошлите малко след това полицаи. И Митков не е видял…
Излязъл и отишъл в „Куцото врабче“. Поръчал си ракия. Обикновена гроздова. И пил… Само една мисъл се въртяла в главата му – пак изгубил Мина. Този път – завинаги…
Подозрения?
Не! Не може да си представи човек, който да посегне на Мина…
Какво мисли за Гергов?
Поглежда ме неразбиращо. Уважава го… На времето се дразнел от покровителствено-надменното му отношение, както смятал, после поотраснал, усетил някои неща. И го уважава. Понякога се виждали, дори два-три пъти пили кафе – не било трудно човек да го намери, Гергов имал любимо кафене и, откакто преди три години се пенсионирал, всеки минувач можело да го види там…
- Добре – ставам от стола – Каменов, заведи го в някой свободен кабинет. Нека запише какво си спомня, а ти побеседвай още. За маршрутите днес по-обстойно, за училищните години…
Каменов кима разбиращо и отваря вратата. А отпред чакат четирима цивилни…
Подкреплението…
© Георги Коновски Todos los derechos reservados
Благодаря!