27 dic 2020, 21:53  

Постколедна загадка 

  Prosa
246 5 7
1 мин за четене

Съществуват ли две числа със следното любопитно свойство:

произведението им е по-малко с 666 от броя на годините на съществуване на Земята, а сумата им е по-голяма от броя на годините на съществуване на вселената?

 

 

П.П. Информацията за точните числа на годините на Земята и на вселената не е от съществено значение за отговора на задачата. Въпреки това може да приемете, че Земята съществува от 5 милиарда години, а вселената от 20 милиарда години.

 

Ето го и самото решение:

 

 

Нека означим с x и y въпросните две числа, с E - възрастта на Земята и с U - възрастта на вселената /тези възрасти са мерени в брой години/. Съгласно условието на задачата имаме:

x.y = E - 666. Нека положим: E - 666 = D. Тогава имаме: x.y = D. Следователно:

y = D / x.

Тогава имаме:

x + y = x + D / x.

Остава да видим има ли такова x, че да е в сила:

x + D / x > U.

Достатъчно е да изберем: x > U, защото числото D / x е положително. Следователно има безбройно много двойки числа x и y, удовлетворяващи условието на нашата задача.

 

 

 

П.П. Благодаря за корекцията относно възрастта на вселената на г-н Севделин Порчев. Това не променя изложеното от мен решение, защото в него тази възраст е зададена буквено. Г-н Порчев правилно отбелязва, че не съществуват цели числа с посоченото свойство. Но в условието на задачата не се предполага числата да са цели. Нещо повече - поне едното от тях със сигурност не е цяло!

© Младен Мисана Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • За мен е удивително само по себе си, че успяваш да съчетаеш в себе си любов към литература и математика... Това обикновено са взаимно - изключващи се понятия... Още по - удивителното е, че видно и в двете, си много добър!
  • При цели положителни числа е невъзможно. Произведението на две числа винаги е по-голямо от сумата им. С изключение на две, където две плюс две е равно на две по две.
    П.П. Възрастта на Вселената е приета на 13,8 милиарда години
  • Всичко що е пресмятане и логика, ми е абсолютно далечно и непонятно, но с интерес се отбивам при твоите загадки, Младене.
  • Красимире, ако търсените числа са отрицателни, то отрицателен щеше да е и техният сбор, който по условие трябва да е по-голям от годините на вселената. Но това е парадокс, защото не може отрицателно число да е по-голямо от положително /броят на годините на вселената/.
  • Вселената я забърках преди 22 милиарда ваши лета, а падналата от отпадъчния матрЯл Земя даже не съм забелязал кога е оцеляла.
    Ваш... /не се чете/
  • търсените две числа са отрицателни, т.е. по малки от нула
  • заданието не е точно, посочи броя на годините на съществуване на Земята, също броя на годините на съществуване на вселената?
Propuestas
: ??:??