Част първа
Изневиделица
връхлитат
загуби,
за миг или за два
се спираш...
но после продължаваш.
В теб остава
само спомена
за добротата,
която си получил,
която си раздал.
И тя те кара
винаги да мислиш.
Той знаеше, че сега ще започне любимата му песен и усили докрай силата на звука. Чу първите акорди на Rock “n” roll damnation* и натисна яко педала на газта. След малко погледна скоростта – стрелката бързаше към края на километража. Хвана здраво волана, като постави ръцете си на “един без четвърт”. Мина в средата на магистралата и започна да се опиянява не само от изпълнението от AC/DC, но и от спринтиращия срещу него асфалт. Крайпътните рекламни платна профучаваха подобно на забързани филмови кадри и се стопяваха мигновено.
Магистралата минаваше край Пазарджик - проточила се с километри, без нито един завой. Даде още газ и почувства как гърбът му прилепва към седалката на BMW-то. С едно премигване зърна скоростта, която вече превишаваше 200 км/час. Бялата линия, асфалтът, мантинелата, изпреварваните коли и слънчевата светлина започнаха да се сливат в една фурия, която бясно летеше право срещу него и искаше или да го затрупа, или да го всмукне в себе си.
От мощните тон-колони започна инструменталното соло на песента и мъжът отпусна педала на газта. Обаче вместо бясно препускащата кола и всичко останало да забави ритъм, да започне да се нормализира и успокоява, мъжът ненадейно забеляза, но някак си отгоре, как магистралата под него започна да се отдалечава.
Нямаше време даже да изругае наум: “Мама му стара, какво става?”, защото в погледа му се наби Земята такава, каквато я беше виждал да изглежда по телевизията, наблюдавана от космическите кораби. За негова почуда тя скоро се превърна в синьо-бяло кълбо, което започна бързо да избледнява. Тогава от незнайното се появи огромен жълтеникав сърп и докато той се загледа в един привличащ окото кратер на повърхността му, сърпът се превърна в бледа, чезнеща дъга.
Извърна глава и погледна зад себе си, но поразителна гледка го принуди да затвори очи. В съзнанието му се мярна огромен и безкраен тунел, в който царуваше бяло, болезнено-ослепително сияние. Бавно отвори очи и отново погледна под себе си. Понечи да се свие, защото съвсем близо до него някакъв клокочещ и нажежен безкрай изхвърляше гигантски езици от стопена светлина. След миг всичко се стопи в светеща топка, после в топчица, докато накрая заблестя като ярка звезда. В погледа му се стрелна нещо красиво, на което нямаше време да се наслади: многобройни разноцветни тънки пръстени ограждаха тъмна сфера.
- Господи, та това е Сатурн! – Възкликна мъжът и изведнъж осъзна, че се движи със скорост, близка до тази на светлината. Напрегна мозъка си да краен предел, за да си обясни какво става с него през последните десетина секунди, но това не му се отдаде.
Гледката вече не беше никак обнадеждаваща за него. Огромен мрак, обсипан с непознати съзвездия изпълваше пространството. Сред тях не можа да открие нито Голямата мечка, нито Орион. Започна да търси Сириус, когато неочаквано дочу зад себе си някакъв позабравен глас:
- Иво, подай ръка!
Мъжът ококори очи. Страхуваше се да погледне зад себе си, откъдето идваше този мил позабравен глас.
- Иво, подай ръка! – покани го отново същият гальовен женски тембър.
“Мама му стара, та аз сънувам!” и “Мечка страх, мене не!”, си каза той и започна
бавно да се обръща.
Смаян зяпна с отворена уста като последния простак. Над него едно усмихнато
момиче в ученическа престилка бе протегнала малката си бяла ръка.
- А-а-а... – можа да се изплъзне от неговото пресъхнало гърло.
- Иво, аз съм Ани, не ме ли помниш? Подай ръка!
В този момент не усещаше онова движение със скорост, близка до тази на
светлината, нямаше го и онзи болезнено светещ тунел. Различаваше само едно до болка познато приветливо лице. Тoва бе Ани, неговата първа ученическа любов.
Ивайло – така се казваше мъжът – обърнат назад, се понадигна и хвана ръката на Ани. Тя му помогна да прекрачи до нея и тогава той видя, че е застанала в началото на мост, който за негова почуда бе изграден изцяло от разноцветна дъга. Приближи се колебливо до нея и после я прегърна силно. Търсеше сигурност в тази прегръдка, но след миг се отдръпна:
- Ани, ама ти нали отдавна си мъртва...?
- О... с това ли си ме запомнил? каза намусена тя и издърпа ръката си от
неговата.
- Не! Но това е най-шокиращото.
- Шокиращо ли? За теб ли е шокиращо? Я се стегни, че ако знаеш още колко
шокиращи неща ти предстои да видиш Тук...
- Къде тук? Къде съм попаднал? Ти знаеш ли къде се намираме?
- Да, знам къде се намираме, а скоро и ти ще разбереш това.
- Къде...?
- Почакай малко с въпросите и се успокой. Първо трябва да те преведа през
моста.
- Ами ако не искам?
- Нали ти казах да се успокоиш? Ти си един от малкото щастливци, които Тук са посрещани от своята първа любов. Защото досега няма случай някой новопристигнал да се е уплашил от своята първа любов.
Ани отново му подаде ръката си и така двамата преминаха през моста. Озоваха
се в началото на слънчева морава, изпъстрена с цветя и кръжащи над тях насекоми и птички.
Мъжът пое дълбоко въздух, огледа се, ослуша се, понечи сам да продължи, дори успя да направи крачка напред, после се върна при Ани и седна в тревата, като я покани с жест да го последва. Тя се отпусна до него в зеленината, прегърна го, а после устните им се сляха. Целуваха се отново и отново... Не се знаеше какво друго щеше да последва, ако в главата на мъжа не гъмжаха хиляди въпроси.
- Ани, извини ме, но може ли да те попитам нещо? - Каза, като се стараеше да
изглежда напълно спокоен.
- Разбира се, Иво! Нали затова съм избрана да те посрещна. Знам какво ще ме
питаш. И аз като теб бях нетърпелива с въпросите си, когато пристигнах Тук.
- Ани, кажи ми – къде съм?
- Там, където се озовават всички новопристигнали.
- Новопристигнали ли? Какво значи да си “новопристигнал”?
- Това значи, че ти си новопристигнал Тук. Тук, където ще бъде твоето временно или вечно местопребиваване, зависи какво са решили.
- Вечно место... какво? Та аз мъртъв ли съм?
- Да, Иво, от няколко земни дни. Такава е истината, с която трябва да свикваш.
Мъжът сведе замислен поглед. След това бавно зададе следващия си въпрос:
- Как съм умрял?
- Може да се каже, че умря нелепо. Предната лява гума на колата ти се натъкна на паднало от камион парче винкел. Всичко стана за миг: гумата се разпра, BMW-то се преобърна наляво, подскочи, прелетя през мантинелата и се заби в един ТИР, от срещуположното платно на магистралата. Не си почувствал нищо, защото си карал с над 200 км/ч. Казах ти, че всичко стана за миг.
В ушите на Иво отново зазвуча Rock “n” roll damnation и той най-после успя да
намери в себе си достатъчно смелост да си признае, че тази песен не му е чак толкова любима, защото когато я слушаше, нещо в нея винаги го караше да изтръпва.
- Ани, да допуснем, че съм мъртъв. Можеш ли да ми докажеш това?
- Разбира се Иво! Я ми кажи, кого искаш да видиш сега?
- Децата си, съпругата си...
- Не, Иво! Поискай да видиш някой твой близък, който си е отишъл от белия свят.
Иво най-после разбра нейната мисъл:
- Искам да видя майка си...
Той млъкна, после скокна бързо, защото майка му стоеше пред него. Зарови лице в нейните прегръдки. Беше такава, каквато я помнеше – лъчезарна, старателно вчесана, облечена в онази лятна рокля на цветя, която много обичаше.
- Иво, сине мой, винаги съм ти казвала да внимаваш, ама ти все ме чуваш само с едното ухо. – промърмори майката.
- Мамо, аз...
- И това невнимание ти изяде главата!
- Мамо, аз...
- Ивчо, чедо мое, та ти си още толкова млад! Какво успя да видиш и разбереш
от земния живот... - разплака се майка му.
Иво отново я прегърна, а тя след малко му прошепна:
- Сега, сине, аз ще си тръгна, а ти внимавай какво ти казва Ани. После, след като свикнеш, ще си бъбрим с теб колкото ни душа иска – и жената с роклята на цветя се стопи.
Следва
Част втора
© Емил Константинов Todos los derechos reservados
след като прочетеш и последното изречение от ПРЕХОДЪТ.
За "тъжно".
Да, в животът ни няма само весевли и радостни моменти. Съществуват загубата, болката, огорчението и краят, защото тук на нашата планета властва симетрията. А живота и смъртта на всички ни са началото и краят на пиеса с едно, две или повече действия, като техния брой и продължителност зависи само от ииндивида...