25 abr 2009, 21:51

Прочетох специално за вас 

  Prosa » Relatos
2049 0 35
7 мин за четене

 

Правилата на живота. Житейски максими за всички поколения. Автор Хорас Джаксън Браун.

 Те бяха повече, но аз избрах само няколко, които на мен ми се видяха много важни.

 

Всеки ден прави комплимент на трима души.


Помня татко, когато в нас идваха приятелки на майка на гости, как се държеше любезно с тях. За всяка намираше добра дума, после ги оставяше да се наприказват. Веднъж каза на една грозничка жена: "Колко добре изглеждаш днес!" И аз после го попитах защо. „Ами ти не видя ли как тя засия от моя комплимент. Тя наистина стана хубава." Запомних го. Та за мен татко беше най-умният, най-чаровният  мъж на света. Може пък той да е чел книгата със съвети или просто така е бил възпитан, но аз го наследих.

 

Никога не казвай на някого, че изглежда уморен или потиснат.

 Когато някой ме питаше: „Ти болна ли си, много си бледа?" на мен ми ставаше още по-зле. Затова, когато някоя приятелка и без това е притеснена от нещо, ще намеря думи, с които да я разведря, а не да я натоваря допълнително. Защото знам по себе си, колко малко му трябва на човек - две топли думи.

 

Използвай най-хубавите си прибори за хранене.


Цял живот спестяваме за... нова къща, за децата, трупаме вещи, нека има. А животът си отминава лека полека. Използваме старите си чаши и чинии, за да има като ни дойдат гости, нови  сервизи. Бършем се със захабени, но чисти кърпи, а новите, нека молците им се радват в шкафа. Сега съм извадила всичко ново и го използвам, за да ни е хубаво, а след време... да сме живи и здрави. Аз ще си умра със старите чаши, пукнати или без дръжки, после моите деца може да изхвърлят новите ми чашчици, защото не им харесват или защото си имат по-хубави. И защо да ми пълнят шкафовете, те нали са за това - да се използват, а не да ме надживяват.

 

Пий шампанско без повод.

Още утре ще си отворя бутилка шампанско, ей така, защото е неделя, защото мъжът ми е до мен и защото... имам. И го пазя за Нова година, до тогава може да се развали или не, но ще си направя празник.

 

Използвай остроумието си да забавляваш хората, не да ги оскърбяваш.

То аз друго не правя. Мразя черния хумор или хора, които под формата на майтап настъпват други хора.

 

Свиркай си.

 

Нашият съсед, всеки път щом излезе от дома си, започва да си подсвирква. Чудя се дали се радва, че се маха от мърморещата си жена. Съседката  ми пък, щом влезе в кухнята, започва да пее. Знам, че или готви или мие чинии. Аз пея под душа, действа разтоварващо.

 

Научи се да танцуваш.

Възхищавам се на хора, които могат да танцуват както народни, така и модерни танци. Музиката, танците са балсамче за душата и е сто пъти по-добре да попееш или потанцуваш, отколкото да седиш на масата и само да се оплакваш.

 

Отделяй време да помиришеш розите.

Докато чакаме на спирката, само поглеждаме дали идва нашето превозно средство и нервничим. Вместо да погледнем небето, хората, тревичките, дърветата. По-бързо няма да дойде рейсът ако нервничим, а през това време може да помечтаем. Откога не сме се заглеждали в звездното небе? А как миришеха розите? Няма време, ние бързаме. Рози, а - това бяха цветя. Откога не са ми подарявали? Утре ще си купя една, пак ей така за разкош.

 

Отбягвай песимистите.

 

И те са хора, но покрай мен не виреят. Мама ми казваше: „Не играй с този, той е лошо дете."  Ами на него може да му казват: „ Играй с нея, тя е добро дете." Тогава какво?!  Оптимизмът е заразен и песимистите бързичко преминават в нашата група, харесва им. Така че заразявайте ги с оптимизъм, нека им е!

 

Не бъди скъперник цял живот, за да оставиш пари на децата си.

Ти цял живот мизерстваш, а след теб децата ти дори могат да се скарат, че малко си им оставил. Остави им други ценности. А най-голямата ценност, че си им дал живот?! Може би трябва хем ти да живееш пълноценно, хем нещо да им оставиш в наследство.

 

Не предприемай нищо, когато си ядосан.

Както и брой до десет, когато си ядосан, но колко често го правим, а това е много ценен съвет. Особено вечер, когато сме се скарали с най-близките си хора. Мале, какви фантазии измисляме, а на сутринта... се срамуваме от себе си в повечето случаи. Затова, не бройте, а си спомнете нещо хубаво или помечтайте за нещо хубаво, пък утре, утре ще видим.

 

Преди всяко ядене благодари на съдбата.

Много е приятно, когато цял ден си висял на печката и поне един ти каже  „благодаря" за вкусната вечеря. А някои хора заспиват гладни и без любов, затова да благодарим за всяко хубаво нещо, което ни се случва, хич не е лошо.

 

Обичай децата си такива, каквито са. Не каквито ти би искал да бъдат.

Та това са твоите деца и те са такива и заради теб. Нима ние всичко сме правили, което са искали нашите. Не харесваме тези, за които са се омъжили/оженили. Та нали ние няма да живеем с тях. Ако пък се разведат, им казваме: Нали те предупредих, ама като не слушаш. Е, нали това е техният живот, те трябва да си го изживеят, ние и да искаме, не можем вместо тях, а и не трябва. Щом толкова знаем, защо не сме осъществили нашите мечти, та ги вменяваме на децата си, та те си имат свои.

 

Обаждай се на майка си.

Това при мен е трудно изпълнимо, защото тя не ми дава шанс. Все тя ми звъни. Чак и се ядосвам, а пък на мен - моите деца, защото пък аз все ги търся. Верига. После техните деца и така. Майки, все се тревожат.

 

Ожени се по любов.

 

Не можеш да лягаш с пари и с тях не можеш да си говориш. Други неща - да, но само с пари не се живее. Когато имаш до себе си любим човек, с него можеш да преодоляваш и трудности, и за радостта са нужни поне двама.

 

Запиши на касетофон смеха на родителите си.

Записала съм на клипче мама как пее и когато се скараме... ù пускам записа от телефона и айде, кавгата спира и си сипваме, но не шампанско.

 

Пази се от завистта. Тя е източник на много беди.

По-добре се амбицирайте, постигнете нещо и вие, или просто се зарадвайте на чуждите успехи, вместо да завиждате. Защото на този човек и през ум не му минава, че вие се тровите заради него. Той си върви напред и нагоре, труди се и се радва на постигнатото, може би с много труд, а вие се изяждате и за какво?!

 

Научи се да слушаш. Понякога шансът чука много тихо на вратата.

 

Ако се научим да се изслушваме, ще настане такъв живот, но кога имаме време да слушаме глупостите на еди кой си. Я аз да седна пред компютъра. Там съм нещо, а вкъщи само ме хокат. Я да си гледат работата. И се отчуждаваме, по-лошо, ние не се познаваме, ама карай да върви. То като ни кацне пиленцето на рамото, ние го гоним, за да не ни изцапа дрехата, после се чудим защо на другите все им върви, а на нас - не.

 

Не пропускай случай да кажеш на някого, че го обичаш.

Поне в миговете, когато сте изпаднали в умиление. Приятно е да го чуеш, нищо че си го знаеш.

 

Не подценявай силата на думите - те заздравяват и изглаждат взаимоотношенията.

А дали се замисляме, че думите нараняват и оставят трайни рани. Или че могат да те накарат да летиш, или просто ги хвърляме ей така на вятъра, само за да си кажем нещо.


Когато ти направят комплимент, единственият задължителен отговор е искреното благодаря.

 

Трябва да се научим както да правим комплименти, така и да ги получаваме. Някой ми казва: Колко си хубава днес. И аз... Е, та вчера не бях ли?! Или: Абе, какви глупости ми говориш, толкова съм уморена? Вместо да се зарадваме на милите думи, ние караме хората да не повторят. И после, мен никой не ме харесва, защо ли?!

Не ги знаем тези неща ли?! Знаем ги, но дали ги спазваме. Ами, не. Те ще ми кажат на мен аз какво да правя, я. А в тези малки съвети има толкова мъдрост. Те са проверени с времето. Защо да не се възползваме от тях? И дано съм ви била полезна поне малко!

 

© Светлана Лажова Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Нали разбра - не само за теб, а специално за теб, Джейни!!!
  • Щом е от сърце, всичко което прави човек е хубаво!
    Почувствах се щастлива жена и ми стана едно усмихнато
    Благодаря и аз, че прочете и за мен!
  • Креми, забравих да ти кажа, че на срещата в Панагюрище изглеждаше великолепно!!! Дай рецептата, само на мен на уше! Благодаря ти за прекрасния коментар, напълни ми душичката! Обичам те, другото ти го казах току-що, с много обич!!!
    Ваше благородие, г-н Терзийски, като в песента, г-н късмет!!! Много ти благодаря, за комплимента и аз те обичам и да те чета!!! Как съм си научила урока!!!
  • Изглеждаш добре днес, Лажова!. Забравих ли да ти кажа колко те Обичам, че те Чета с умиление!
    Ваше Благородие
  • С комплиментите... малко трудно. Опитвам се, все пак... Не обичам и да получавам много такива.
    Казвала съм на хора, че изглеждат уморени или подтиснати, но да ти кажа честно, скъпа... само когато усетя, че имат нужда да им бъде казано. Понякога хората имат нужда от съчувствие за начина, по който се чувстват!
    Прибори за хранене - бол! Ама, като се замисля, имам и по-нови, трябва да ги поизвадя. За кого ли ги пазя?!?
    Шампанско? Хайде, стига деее...
    Свиркам ли свиракм.
    Ах, тези танци... а как танцувахме преди.
    Как миришеха розите?
    Песимисти да искаш, на всяка секунда се сблъскваш са такъв.
    Скъперник и да искам, не мога да съм. Хм, а как ми се иска да съм... понякога!
    Не се ядосвам, ама хииич. (само...)
    Благодаря за храната, Господи! (затова пак съм на диета)
    Децата се обичат - безпрекословно!
    "Ожени се по любов" - Стига с тази любов!!!
    Това за "записа" ми допадна.
    Слушам, повече отколкото ме слушат! И казвам "Обичам те", винаги когато го почувствам!
    Какво ли не правят думите...

    Мастилените думи изпод пръстите
    отново избледняват неизречени.
    (Умират бавно... бързо бяха писани,)
    в очите отразени... непрочетени.
    Разстрелват във сърцето... като в нищото...
    Отеква гръм... и бързо се стаява.
    Един живот оставен е по листите,
    една любов... която се стопява.
    Въздиша всяка дума след умората,
    безспирно да кълне... и да прощава.
    След черно-бяла тишина... прелистена,
    огромна болка... винаги остава.


    Иииии... Благодаря!
    Благодаря за четивото, Слънце!
  • Добри са Човече, наистина са добри!!! И понеже човек през живота си не може всичко да прочете, аз се опитах, това, което ми се е сторило по-интересно да го посъкратя и да ви го припомня. Благодаря ти!!!
  • Много добри съвети, Светлана
  • Всеки един от нас направи Откровения, да е чудно място. Всеки един от нас!!!
  • *Откровения* без теб няма да е същия! Звездичка си ни ти!!!С обич!!!
  • И аз ти го казвам Ангар, може би защото съм изпаднала в умиление!!!
  • "Пази се от завистта. Тя е източник на много беди."
    Но какво да правя, като ти завиждам! А още повече завиждам на съпруга ти - колко много го е обичал Господ, та те е дал на него!

    "... вие се тровите заради него."
    Не, не се тровя, а се радвам за тебе!

    "Не пропускай случай да кажеш на някого, че го обичаш."
    Не съм пропуснал случай да ти го кажа! И сега пак ти го казвам!


  • Бате, руснаците казват: Не имей сто рублей, а имей сто друзей! Замисли се! Сто лева се харчат, а ако имаш сто приятели... е това е богатство! Магдаленче, все още не съм, но знае ли човек, пък може да стана някой ден като порастна.
  • безценна си...
  • Ама си нямаш представа какви подаръци правиш! Така световна финансова криза няма да пребориш ... и нито един, дори най-евтиния адвокат. При последните всяка дума - жълтица! По 5 лева на изречение полезен съвет! Отговори ми някак кой ти е мобилният оператор, за да ти изпратя 14 цифри да си ги активираш. Съвсем не те лАжа, защото не съм от такава фамилия!
  • Дарче, прави сметка колко те обичам, щом не съм спряла да свиря и нямам време да ти се обадя!!! Даже вече имам предложение да свиря в духовата музика на село, спешно имали нужда. Другата седмица съм решила да хвана две кърпи и да разучавам "Ганкиното" специално за срещата на откровенци. Ти разбра ли, че ще е в Панагюрище?!
  • Друго не съм и очаквала от теб!!! Това си ти! И си...невероятна, но не бързай все пак да се омъжиш по любов, избирай внимателно. И аз на кого пък съм тръгнала съвети да раздавам, моля ви се. Йосифова, прави каквото знаеш!
  • Щом е за теб - съгласна! Намерила съм един милиардер на 38 г. - с намерението да го превърна поне в милионер. Утре ще ме води да пием кафе в Цюрих. Обаче, ако изчезна от сайта за десетина дни, да не си помислиш, че съм се омъжила - мразя млади милионери. Ще си потърся после друг, по-богат!)))
    Среднощни целувки!
  • Кадир, може би, едва ли не...Ти ми запази последния танц, както се пее в песента, па ще гледам да съм на твойто ниво. Последния, не първия, за да имам време да схвана тактиката! Валентина, какво съм подготвила, ако знаете?! Дано стане хубаво само! Иванка, продължавам, заради вас! Рия, я идвай у нас, в суматохата един човек повече няма и да се разбере! А ти с тея идеи дето ми ги даваш, ще подлудим народа в сайта, слънчице. Е, Йосифова, ти ако с този съвет не се справиш, направо ще ми паднеш в окото. Най-хубавото ти предстои, така че изненадай ме тия дни с някой, но да е богат, по-млад и задължително красив. Ако не ти се занимава, постарай се поне малко заради мен, много ли искам от теб?! Кръстина, заради вас ще чета и ще ви поднасям само есенцията. Грег, какво подготвяме с Рия, не ми се мисли! Специално благодаря, Павли! Таня и аз на теб също благодаря! Анна, замислих се след твоя коментар, но какво по-хубаво от това, да прочетеш под писанията си такива отзиви?! Това е велико! Антонела, миличка, благодаря ти!
  • Прекрасно е...Благодаря ,че ни напомни!!!
  • Лажова, ако живееше на запад вероятно вече щеше да си милионерка с тези съвети. Кой знае колко твои книги щяха да се превърнат в бестселърЗа мен бе истинско удоволствие да се докосна до твоят светоглед. Благодаря!
    П.П. "Понякога шансът чука много тихо на вратата"
    Това е много хубаво казано...
  • Прочетох от Теб...Благодаря...
  • Специално прочетох...
  • Припомняш ни неща, които повечето от нас знаят, но все ги забравят. благодаря за посещането. Ще чакам продължението.
  • Много полезно, много приятно поднесено и много вярно четиво!
    Възхитена съм от прекрасната идея и отличната й реализация!
    Аплодисменти! БЪДИ!
    (надявам се урокът да продължи...)
  • Прочетох специално заради теб! Всичко спазвам стриктно, Лажова! Остана ми само последния ти съвет - да се омъжа по любов! Ама и с него ще се справя!)))
    Целувки, Светланчик! (Ще те поканя за кума.))))
  • Може ли да те купи човек отнякъде? За да си талисман на къщата му. Казаха ми, че мъжът ти бил закъсал с парите напоследък, та... може би с него ще се разберем на по- тънка цена. Отивам да му звънна...
  • Благодаря ти, Светла, че ми припомни това малко и тъй полезно книжле!"Не се предавай. Чудеса стават всеки ден."
  • Браво, браво, страхотно се радвам, че отделих време да прочета това. Продължавай, мила, ще следа с удоволствие!
  • Подготвила съм цяла поредица "Прочетох специално за вас!". Езикът на тялото, как да флиртуваме и други. Ти ги знаеш всичките тези неща, Майче, но винаги има какво още да се научи, нали?! И аз така мисля Жулиета, просто в забързания ден, забравяме за тях, а са полезни. Благодаря Мария! Какво бих правила без теб, Петинка?! И аз съм щастлива, че те имам!!! Маргарита, мерси!!! Безжичен, липсваше ми!!! Обожавам те, Кадир! А не може ли ти да ме научиш, моля?! Да танцувам, повтарям! Използвам всичките, които преписах, всичките и така се чувствам по-добре!!!
  • ЕВАЛЛАТА от мен!!!!!!!!
  • Великолепно и мъдро. Балсам е доброто ти слово... Поздравления...
  • Всеки път научавам по нещо от теб!
    Всъщност... не точно - припомням си го, и то отново благодарение на теб!
    Светланчик*, мила, щастлива съм, че те има!!!
  • много полезно; приятно за четене и дано повече хора ги прочетат и проложат! Поздрави!
  • Благодаря,че ми припомни тези стари житейски истини-всички имаме нужда от тях!
  • много полезно, благодаря, че си ми спестила четенето аз така или иначе предпочитам да го прочета от теб
Propuestas
: ??:??