8 jun 2010, 10:40

Продължение от книгата 

  Prosa » Novelas y novelas cortas
525 0 2
1 мин за четене

   Векове наред кръстът и полумесецът са били противопоставени емблеми. Полумесецът,  който напомня на сърп, не отстъпва по древност на кръста. В Изтока той е бил свързван с женските божества, властващи над любовта. Византия също е почитала полумесеца. Казват, че турците са завладели символа заедно с града. Полумесецът и звездата, изобразени на турското знаме, украсявали герба им от времето на Осман, основателят на династията им. Звездата, всъщност, представлява планетата Юпитер - великата и благотворна планета, която се намирала на небето при раждането на Осман Първи - Победоносни. Турците предали на полумесеца целия му блясък до  такава степен, че, за да се назове империята им, било достатъчно само да се спомене за него.
   Иконата символизира микрокосмоса. Цветовете ù не трябва да се смесват. Златистият фон е светлината и милостта на Бога, както и самия  Бог като всеобщ фон. Съдържанието ù обхваща видимия свят- животинското, растително и неорганично царства и символизира връзката на битието.
   Храната от свинско месо е забранена за всички мюсюлмани от Корана.
   Чудотворната икона и свинското месо предпазва храма от оскверняване.
    Павлето беше научил много от книгите. Печатницата, в която чиракуваше, му даваше толкоз много. Всички книги минаваха през ръцете му. От тях научаваше разни неща. Чувстваше, че от ден на ден расте все по-нагоре. Искаше да стане учен човек.
   Той беше стигнал католишката махала. Отдалеч зърна Фредьо. Билюк народ беше се скупчил до лайтерата и току се чуваха подвиквания:
- Ай, тъй! Машалла! Счупи му хатъра. Ней за тъз работа.
   Първо държеше в дясната си ръка листче. Разгърна го. Прочете нещо и сълзи бликнаха в очите му. Никой не разбра какво му беше на душата. Той смачка листчето в ръката си и плю три пъти. Пъхна го в панталона си, обърна гръб и се забърза.
   Стамен свирна два пъти с уста, засука мустак и широко се усмихна. Приятелите му Каменко, Миловид и Дейко го оградиха и започнаха да цъкат с език.

 

 

Следва.

© Мария Герасова Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
Propuestas
: ??:??