15 февр. 2024 г., 20:17

Ако вярата в абсурди води до извършване на зверства… 

  Эссе » Другие
296 3 8
2 мин за четене

Всяко едно историческо събитие се предизвиква от личности, чийто живот, творчество, дело, политически и идеологически убеждения са насочени към дефиниране и изграждане идентичността на обществото. Всяка една промяна на политическата обстановка в страна или регион, всяка управленска криза и всяко решение, което в крайна сметка трансформира света, са следствие от конкретни вярвания. Ето защо, ако думите на френския философ от XVIII в. Волтер „Който успее да ви убеди да вярвате в абсурди, може да ви убеди да извършвате зверства“ са истина, то на тази истина трябва да обърнем специално внимание, защото към настоящия момент тя звучи като зловещо предупреждение.

 

Нелепостите, които прозират от решенията на съвременния управленски елит, стават все по-осезаеми, имат все по-тежък ефект върху отделния човек, а усещането, че сме притиснати да ги приемем безрезервно, е все по-силно изразено. Проблемът обаче е в това, че същият този, който ни внушава как в нелогичното има логика, не е лесно да бъде идентифициран. Чувстваме присъствието му в медийни репортажи, експертни коментари, политически решения, послания, достигащи от кресливия глас на шоуиндустрията, но сякаш нямаме възможност ефективно да му се възпротивим, защото той се проявява в множество лица и думи.

 

И все пак, ако опитите на този, който иска да ни убеди да вярваме в абсурди, дадат резултат, ако съвременното общество бъде убедено в абсурда на третия пол (например) [...], то колкото и трудно да е да си представим какви ще са последиците, едно конкретно следствие неминуемо излиза на преден план, а именно: който повярва в съществуването на трети пол, ще извърши зверството да изнасили съвестта си и да приеме абсурда за нормално състояние. Ако човек извърши това престъпление над собствената си съвест, той вече няма да има задръжки – всичко ще му е позволено.

 

В този ред на мисли в романа си „Братя Карамазови“ руският класик Фьодор Михайлович Достоевски заявява: „Ако няма Бог, всичко е позволено“. Логичното продължение на думите на големия писател е: „Ами ако има Бог…“. Ако Създателят на цялата вселена ясно е разкрил в творението си, че е създал само два пола – мъжки и женски, какво следва? Ако има Бог, моята препоръка към този, който се опитва да убеди хората в абсурда на третия пол, както и към този, който е приел това внушение, е тази: редно е да се страхувате.

 

Бележка на автора : За пръв път статията е публикувана електронното издание „Свобода за всеки“.

 

© Явор Костов Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Вярата в третия пол и неговото съществуване ще ни се стори като невинна детска игра, ако възтържествува една друга вяра. Говоря за вярата, че на света има само една истина. И ние трябва да я възприемем като наша и да не и се противопоставяме. Звучи, като американски уестърн, където добрите каубои избиват лоши индианци на тонове. Мнозина грингоси повярваха и още вярват в тая истина, а именно, че те са най-добри и най-праведни. Носители на изтинските закони и справедливия обществен ред, който трябва да тържествува над цялото земно кълбо.
    Ако те успеят да наложат своята черно-бяла вяра над останалите, които в техните очи са най-миризливите и лоши индианци, ГОРКО НИ!
  • Като Създател, Бог е най-висшият пълноправен Законодател на всесената. (Откр. 4:11).
    Пророк Исая казал: Господ е наш Законодател. (Исая 33:22). Той е постановил физически закони, които влияят на живите и на не живите творения. (Йов 38:4-38, З9:1-12, Псалм 104:5-19).
  • Библията ни представя Бога като велик Законодател.
  • Да, Йосифе - какво е Декалогът? Тората какво е? Елементаризми.
  • Бог не е законодател? Моля, не се излагайте. Декалогът какво е? Тората какво е?
  • Нима днешните ръководители на т.н.Велики сили са чели Библията,Волтер, Спиноза,Достоевски и Л.Толстой?!
    Доколкото си спомням Екатерина Велика е прочела Библията,като Принцеса Софи Анхалт,защото баща й бил ревностен християнин-протестант.След като при брака си с Великият княз Петър тя приема източно православие и сменя името си на Екатерина:това не й пречи да си кореспондира с Волтер и чичо си (по майчина линия!) Крал Фридрих ll Пруски.Един широко скроен монарх като Императрица Екатерина ll извършва толкова реформи в Русия, че дори допуска жените в училищата и университетите.Да не говорим за административни реформи,такива в науката и строителството.Лев Толстой и Фьодор Достоевски още не са били родени,за да проповядват идеите си и напишат епохалните си романи.Лао дзъ и Буда нима не проповядват морал?
    А днешните политици съдят и убиват политическите си опоненти,но ходят на църква и се кръстят!
  • Бог не е законодател и следователно няма как да е позволено всичко, отречено от него. Томас Хобс четете. Не Христос, а Спиноза е казал, че Determinatio est negatio. С отрицанието ние се детерминираме. Толстой го е казал по-добре във "Възкресение", стр. 390, изд. 2006: "С вещите можеш да се отнасяш без обич: можеш да сечеш дървета, да правиш тухли... взаимната обич между хората е основен закон на човешкия живот." Толстой коя обич е имал предвид, драги хормонални ученици?
  • „И все пак, ако опитите на този, който иска да ни убеди да вярваме в абсурди, дадат резултат, ако съвременното общество бъде убедено в абсурда на третия пол (например) [...], то колкото и трудно да е да си представим какви ще са последиците, едно конкретно следствие неминуемо излиза на преден план, а именно: който повярва в съществуването на трети пол, ще извърши зверството да изнасили съвестта си и да приеме абсурда за нормално състояние. Ако човек извърши това престъпление над собствената си съвест, той вече няма да има задръжки – всичко ще му е позволено.“
    Звучи отрезвяващо страшно. Респект за написаното, Явор Костов.
Предложения
: ??:??