17 июн. 2009 г., 22:20

Най-важният фактор за успех е… 

  Эссе » Философские
2441 1 1
2 мин за четене

Какво е успехът? И кое е най-важното средство за неговото постигане? Американски професор по психология прави нестандартно проучване сред четиригодишни деца (vbox7.com – Най-важният фактор за успех). Пред всяко дете е поставен по един бонбон с уговорката да изчака 15 мин. като се постарае в този период от време  да не изяде лакомството. Детето, което изпълни условието на задачата, ще получи още един бонбон за награда. Дилемата в случая е проста: трябва да устоиш на едно елементарно изкушение („елементарно” може  само да ви изглежда ), за да постигнеш желания успех.  Петнадесет минути търпение, съмнение и неизвестност  (защото има вероятност обещанието да не бъде изпълнено) за едно дете е голямо изпитание, както твърди професорът, това е все едно да кажеш на възрастен човек: „Кафето ви ще бъде сервирано след два часа!”

 Какво се случва в стаята с децата, когато останат сами? Някои от тях изяждат своя бонбон още след затварянето на вратата. Други започват тежката битка със самите себе си или казано по друг начин вътрешната борба, неизбежна за всяко едно изкушение и изпитание съпътстващо живота ни. Децата, изяли първи бонбона си, приличат на хората, които се отказват от тази битка. Те не знаят каква е цената на успеха, а и не са мотивирани да я научат. Тоест не си поставят високи цели. За тях важат поговорките: „Капни – лапни.” и „Всичко, което лети, се яде; всичко, което блести, е златно.”

Децата  известно време може би се измъчват от мисълта: ”Кое е по-важно? Да получиш малко удовлетворение веднага или по-голямо след 15 мин.”, Повечето избират малкото удовлетворение и те приличат на възрастните, които се борят със себе си за кратко.

Свободната воля и правото на избор хвърлят много хора в бездната на страшни душевни терзания. Защо ли? В случай на неуспех трябва да се сърдим единствено и само на себе си! Малко са децата, успели да запазят самообладание и да не посегнат на своя бонбон в срока определен от професора. Малко са и възрастните, които устояват на изкушенията, предлагани им  от този свят. Колкото е по-голямо изкушението, толкова е по-голям  и успехът след неговото преодоляване. Основен фактор за това е търпението и умението да се владееш. Умението да бъдеш господар на собствените си желания, а не желанията да властват над теб…

 

P.S. Джордж Бъркли (1685-1753) е англ. философ и епископ на Клойн. Отрича съществуването на материален свят извън човешкото съзнание. Сетивните ни усещания са предизвикани от Бога. Бъркли е известен и със своята критика на абстрактните общи идеи.

P.S. е само за тези, които не остават на повърхността, а търсят в най-дълбокото…

© Александра Сергеевна Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
Предложения
: ??:??